|
|
|
|---|---|
|
Hej En kompis är intresserad av dieslar då han bor långt från jobbet . Mina frågor är om det sitter GM-lådor i alla E39 530D automater? Jag har hört att dom krånglat en del. Några speciella årsmodeller som är bra/inte bra ? Hur är köregenskaperna/komforten med manuell låda med tanke på det ganska höga vridmomentet ? | |
|
Jag skulle garanterat valt en manuell. Det blir nog svårt att låta bli att trimma den och automaterna kan fallera även utan trimning... Det fina med en diesel är att man slipper växla ner hela tiden! Den 530d (184Hk) jag provade var manuell och jag saknade inte automat... Däremot är min fyrhjulsdrivna 525 plågsam att köra om den skulle ha haft manuell låda då den varvar nästan 3000 varv i 100km/h, min med automat ligger på strax över 2000 varv. Mvh "Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience." |
|
|
GM-automaterna sitter på alla 530d E39 tyvärr... "Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience." |
|
|
Hej! Jag uppskattar känslan av kontroll med manuell växellåda och valde således en manellt 530dT (193 hk). BMW:s växellådor är ju erkänt bra och sköna att växla med. Vid 100 km/h varvar min knappt 1900 r/min vilket ger en mycket snabb omkörning på högsta växeln. 24 m långtradare är behagligt korta även utan nerväxling. Jag har endast växlat ner inför omkörning en handfull gånger på 8000 mil när jag kännt att behovet funnits, annars räcker det till och blir över. Bränsleförbrukningen ligger strax under 0,7 l/mil vilket imponerar på en 1800 kg:s bil med sådana prestanda. Mvh Lennart |
|
Juhas 530i |
Hur är lådan på en 525D? Håller dom bättre? |
| Fråga: Hur många Nm klarar den mauella i 530d lådan av? | |
| Matade in chassinr här på en manuell 530dt här Länk och fick fram att lådan heter GS5-39DZ. Hmm, står 39 för 390mn? Isf verkar även den manulla lådan lite svagt tilltagen... | |
| Jag borde gå grundkurs i svenska, haha. | |
|
Å tusan, den är inte heller tillräckligt dimensionerad... På Länk så finns faktiskt automaten i en ännu svagare version: A5S 360R, den "vanliga" heter A5S 390R Länk 525d har samma lådor som 530d, både manuell och automat. |
|
|
jaken: matar jag in mitt chassinr för 320'n på Länk så säger den också GS5 39DZ (=manuell) trots att det är en automatare...Enligt realoem så det i allafall rätt och där står det A5S 390R. Med andra ord så verkar det vara samma låda i 320d som i 530d. ___ //Ulf |
|
|
Självklart vågar man satsa på en 530dA. Det är när dom chippas/ boxas man överträder konstruktionsvärdena för vad auton tål i vrid som förfallet sakta börjar.... Ett oljebyte med filter i automatlådan vid 12k mil är dessutom aldrig fel. Har flera tyska bekanta som kört gott och väl 25k mil med E39 530dA utan några automatproblem. Ser man till att undvika någon av alla de importerade mätarskruvade liken( till största andel importerade av diverse skumma vimpelhandlare för direkt vidareförsäljning...) som finns intagna till Sverige så har man en kalasbil.Hälsa din kompis att lycka till. Asken |
|
|
Skall hälsa honom ! Tack för inläggen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.