AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.292

Lågnivåutgång från cdspelaren enligt beskrivning?

Hittade en länk ang. hur man tar ut lågnivå utgång från bmw E39 non DSP .

Jag har en BMW 525ia -03 och E39. Och försökte koppla lågnivå utgångar från kablarna till förstärkaren enligt beskrivning som jag hittade på adressen nedan: (non-DSP E39 speaker color codes)

Länk

Och jag ville testa innan jag knipsade på kablarna. Så jag kopplade en högtalare direkt på lågnivå utgången och där kom ljud som väntat. Men det jag bekymmrar mig för är inte lågnivåutgången för svag för att kunna driva en högtalare? Testade på Pin 1 och 2 som är back lågnivå utgången. Ju högre jag spelar på högtalare så ökade ljudet i högtalaren men den orkade dra högtalaren till max ..för då skorrade det.

Min fundering är är det verkligen riktiga lågnivå utgångar som det beskrivs i schemat?
Kan man mäta det ? för att vara helt säker?

Tänkte koppla in en Subwoofer på 300W aktivbas. men vill köra via lågnivå utgången.

Är det något som kan detta?

MVH

BMW FAN....
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Hej
Har själv en e-39 touring när jag bygde ljudet i min BMW så började jag med att byta högtalare till BMW-Soundsystem ikl,förstärkare behöll huvudenheten Köpte CD-växlare & kopplade till en Iriver Mp3-spelare sedan hjälpte BRL mig att hitta lågnivå där jag sedan kopplade på ett Rockford-steg samt en 12-tums p3 bas jag är nöjd med ljudet men ritar på en ny låda där jag ska få plats med 4st 10-tummare, men det är mest för utseendets skull Glöm ej att sätta på en konding
mwh

Schnitzer
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke förklarade det bra i en tidigare tråd Länk

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har grottat mkt i detta och det jag kommit fram till är: Alla med proffesional navi har samma radiomoduler(BM24 eller BM54) oavsett om bilen har original slutsteg eller inte.Min hade inte original steg och hade då högtalarna inkopplade direkt på samma kontakter som går till slutsteget på dom med originalsteg.Det verkar som om originalstegen är booster- kopplade om inte det är så att nivån på radiomodulens utgångar sänks när I-Bus känner av att ett slutsteg kopplats in vilket jag inte tror att den gör.
Summa sumarum så är nog inte signal ingångarna på originalstegen "äkta" lågnivå men det verkar som om det går bra att använda dom till att koppla in eftermarknads slutsteg.Själv har jag lödt på rca-kontakter direkt på radio modulens utgångar via Isolatorer som skall ta bort ev likspänning+störningar
och det funkar bra men ljudet är knappast lika bra som hos en bra eftermarknads enhet+ att man har den irriterade automatiska loudnessen som inte går att stänga av.
Länk finns kopplings schema på dom olika systemen som finns i E39 och där kan man se allt som jag kommit fram till.
Länken från bmwtips ovan visar inget om lågnivå, endast högtalarkablarnas färger, vilket man också skriver, så det är helt naturligt att det går att driva högtalarna direkt.
Om du vill driva en subbas så är det enklast att ta nån av de många hög till låg-omvandlare som finns hos diverse billjudshandlare, och tjuva signal från t.ex bakhögtalarna. Resultatet blir utmärkt eftersom allt filtreras osv till bara de lägsta frekvenserna. Om det vore ett fullrange system som skulle drivas så kanske man kan fundera på "äkta" lågnivå, knappast annars.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Folke:anslutningarna 1+2 , 3+4 och 14+15 och 16+17 är ingångarna till slutsteget från radion , ej stegets högtalarutgångar.
Jepp, du har rätt men om de orkar driva högtalare direkt så sitter det nog ett litet slutsteg innan, t.ex det som sitter i normala huvudenheter. Dessa lämnar ju en 8-10V ut vid max volym, som en "hög" lågnivå, skillnaden är bara att impedansen är låg, vilket inte gör något, tvärtom, det går alltid att driva ett nytt steg osv. Man får se noga upp med likström ifh till chassi/jord osv, som det ligger där om det kommer från en huvudenhet osv med sedvanligt bryggat steg.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.