AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.009

Lyfta ur kylare M5 E34?

Har ett litet problem när ja ska lyfta ur kylaren, oljekyalren vill liksom följa med, kan inte se att den på något sätt är fastsatt i den vanliga kylarens underkant ...Är det någon som vet om den ändå är det? Eller är det bara som så att oljekylaren "klämts fast" i kylaren undre gavel med hjälp av diverse smuts?
Är inte så sugen på att lossa oljeslangarna till oljekylaren, vill heller inte använda våld...
Bortsett från detta lilla problem verkar det vara busenkelt att byta kylare/vattenpump/termostat på E34...Går nog att klara allt på 2timmar ca om man jobbar på....

Oljekylaren sitter fast på vattenkylaren.. tyvär.. enklast blir o lossa muttrarna till oljekylaren. det kommer inte droppa många droppar från den. sen e det bara o lyfta upp paketet.

sen kan du se hur oljekylaren e fastsatt på vattenkylaren...

MVH
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Det är bara att dra olje kylet åt sidan, kommer inte ihåg om de va höger eller vänster.

///M5-POWER
Nibban: Ja det hade nog gått att dra den åt sidan (mot passagerar sidan så att säg) men jag gjorde som Hardstyler skrev, tänkte passa på att rengöra oljekylen utvändigt nu den ändå är loss...

Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
rengjorde både kylet å ojlekylet när jag hade loss dom, sitter rätt mycket skräp i typ flugor å grus mm.
De kändes som de blev bättre kylning efter rengörningen, men de kan ju va inbillning. =)

bra blev de iaf!

///M5-POWER
Nibban: Nja va väl inte så mycket skräp vare sig i vatten eller oljekylen...Passade även på o rengöra kylaren invändigt med avfettning o varmt vatten, kom ut en hel del gamla oljerester skulle jag gissa...Men nu är vattnet klart o fint när man spolar igenom så de lilla som säkerligen finns kvar nånstans i oljekylen bjuder jag på:-).
En fråga: Såg att ena luftningsskruven till kylsystemet sitter vid termostathuset typ (insex), men det bore ju finnas en till har ja för mig, fråga är var bara...Kan du hjälpa?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.