AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
332

elkomfortstolar - anslutning till motorer

det finns 6 st motorer, alla har varsin plus, minus och en tredje kabel.
Min fråga; är det plus eller minus eller antingen eller som "går in" på den tredje? På bak/fram switchen är lägena
O = "tyst"
Bak = minus ut (5)
Fram = minus ut (4)

Det som krånglar till det hela är att 5 och 4 går in på ett kort och det är därför omöjligt att mäta vad som går ut till motorn. (Om jag nu inte ansluter detta kort korrekt +/-/15 andra kontakter)

någon som vet?
mvh
Har tyvär inte svar på din fråga... Men, undrar däremot vad du betalat för dina stolar?

Ha en fin ...

T
hej,
6000 för elkomfortstolar (h+v), sitt och ryggdyna bak (ej fällbar) i grått skinn.
Började gråta när jag insåg i vilket skick jag köpt dem; glassplitter överallt, olja, fågelskit!, damm....
Att man aldrig lär sig tänkte jag, men efter två dagars idiotvård så luktar och skiner allt som nytt. Härligt!!!
Nu hoppas jag verkligen att stolarna kommer in i bilen också, annars har allt slit varit förgäves.
mvh
Härligt att du fått ordning på dem, lycka till !!

T
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
E34?
öppnade minnet idag och det skall gå att göra trådändringar så att man kopplar förbi minnet. Gillar dock inte alls den "supersignal" som skall in på tredje pinnen på motorerna. Kan ju vara nå't special som kommer från datorerna?!
Jämför CD-växlaren: + och - samt gul/vit. Utan Gul/vit är växlaren stendöd. Hmmm...
tredje kabeln är till räknaren (mot tex backspegeln), därför finns den inte heller på passagerarsidan.
det går framåt!
stolarna står nu och "snurrar" som tv-fåtöljer. Klart onödigt att dissekera stolarna men nu vet man i alla fall hur allt sitter ihop.
Var på skroten i dag för att plocka hem lite kontakter och kablar. Plockade ur en 99:a; säkringsdosan i handskfacket, hela kabelhärvan bak till batteriet och lite smått och gott för en hundring.
Målet är att bygga tre kablar som går till/från de dedikerarde säkringarna 10 och 13. Det man inte ser att plusanslutningarna sitter i grupper om 3 till 9st (röd eller grön eller lila). Problemet är att 13 inte tillhör någon grupp och inte är ansluten till batteriet.
För att få det enligt säkringsspecen kommer jag att koppla den lediga men inkopplade 8:an till 13. Det som kommer att se märkligt ut är att det sitter en 30 säkring på en "oanvänd" plats(8).
((8:an är den enda som INTE är tänkt att användas, det finns fler lediga men dessa är dedikerade för andra funktioner))
Kruxet är att stiften i säkringsdosan inte går att ta bort när man väl har monterat dem. Jag var tvungen att klippa sönder den från skroten för att få tillgång till "nya" stift att klämma runt de nya pluskablarna. Kabeldragning till stolarna är inget problem och själva monteringen inte heller. Största hindret just nu är tid.
mvh
PS. Skrotar är kul!
leksa
LooseNoodle !

Var köpte du dina stolar, undrar liksom hur skall man söka för att hitta ?

Leksa
KLART!
något lättare än vad jag trodde. Förutom de svintunga elstolarna förstås. Kopplade in de nya pluskablarna i säkringsdosan och drog dem sedan snyggt till stolarna. Självklart i kabelstrumpan och med ny tejp.
Airbaglampan lyser pga att man kopplade bort sensorn i förarstolen (tillfälligt) men den "resettas" vid nästa service.
Jag misstänker att det beroende på årsmodell kan uppstå en del problem, speciellt kontakterna till stolarna, som kan skiljer sig mellan olika årsmodeller Ev också säkringsdosans lediga kontakter, då tillkommer jobb med att dra en ny plus ända från batteriet.

Hurra!
Grattis!

Låg inte stolarna (en av dem iaf) mitt på golvet för mindre än en vecka sen?

Ha en fin...

T
tjena T!

slog på M5 fälgarna i helgen också. Ingen höjdare faktiskt. Var nog bättre med (dina)17" i alla fall.
Erfarenhet ger kunskap...
Din bil blev snygg med M5 fälgarna kan jag tänka mig.

Ha en fin...

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.