AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.378

Köp av Z3:a

Sida 1 av 2
ma
91
maobse
520dT -15
Jag har långt gångna funderingar på att köpa en Z3:a.
Har alla z3:or M-chassi? Vad innebär M-chassi?
Funderar på en 1.9:a. Vad skiljer en 96:a från yngre årsmodeller? (kanske inte skiljer nå´t?)
Berätta gärna en massa mer än jag undrar över.... om inte annat för att övertyga mig att slå till ;)
mvh
Matte
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag ser att du har en 320 E36. Hade själv en likadan fram till i somras.

Därför säger jag: om du inte vill tröttna på din z3 inom en vecka bör du välja bort 1,9-versionen och satsa på en 2,8. Ja, den är dyrare men det får du igen i form av massor av körglädje. Man ska inte köpa bilar som man tycker är bra, man ska köpa bilar som man blir imponerad av.

Sen är det en annan sak att jag tycker att kupén är fetare än roadstern, men det är ju en smaksak.

Lycka till!
Tja!

Har precis pröjsat handpenning på en Z3 2.8 -97, med M-chassi, el-cab, svart läder inredning ,sportavgassystem.

Bilen kostar mig 180.000 hemma i Sverige.
Vad jag sett får du en importerad 2.8 för ungefär samma pengar som en svensksåld 1.8/1.9 kostar.

Jag kan inte rekommendera dig något motoralternativ, men
en sexa är ju alltid en sexa, går inte att komma undan, sedan får du de bredare bakskärmarna med 2.8'an. Viktigt för mig, tycker den smala ser lite tam ut.

M-Chassi innebär lägre fjädrar, andra stötdämpare och grövre krängningshämmare. Vet ej om 17" hjulen kommer med oxå, alla med M-Chassi jag hittat har haft 17" hjul. Skall vad jag hört vara stor skillnad på väghållningen.

Tror ni jag längtar tills min röda 2.8 står hemma på gården eller?

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Jompa
Grattis till en rolig bil!

Mvh
Jonny
e-b
Jag tror inte M-chassi har grövre krängninshämmare. Vi jämförde 2 bilar, en med o en utan dito chassi. Det enda som skillde då var fjädrarna.....
En besvikelse tycker jag.
För mig som provat en del bilar tycker jag M-chassit är en besvikelse.
Byt hellre till ett fint chassi efter du lärt känna bilen. Blir också väldigt förvånad varje gång någon säger -det är så himla bra väghållning i min BMW med m-chassi"....då har dom inte provat mycket....

Köp 2,8 - 3,0 eller M i coupeutförande.
Soton
Tänk bara på att det inte är riktig BMW kvalite i inredningen på dom tidiga Z3:orna...
En BMW ska byggas i Tyskland...

Livet består av BMW o hockey alena...
Soton
Tänk bara på att det inte är riktig BMW kvalite i inredningen på dom tidiga Z3:orna...
En BMW ska byggas i Tyskland...

Livet består av BMW o hockey alena...
ka
78
kanding
X5 G05 30d -19
Fredrik M: 1,9 versionen med 140hk såldes aldrig i Sverige. 2001 kom den "nya" 1,9 hit med 118hk.

Jag har 140hk motorn, M-chassi och 17". Det är inte vidare komfortabelt strax över 100-sträcket kan jag säga.
Jag har iofs bara bilen som sommarkärra, men motorn känns helt ok (allt är ju relativt). Däremot håller jag med om att bakskärmarna är sköna på 2,8:an. Jag hade däremot aldrig kört en roadster (oavsett motor) som permanentbil, utan i så fall gått på coupen, känns betydligt tightare, men inte lika kul på sommaren...
Det kan däremot vara svårt att hitta en riktigt välutrustad 1.9, sportstolar, elcabbe och HiFi är ju inte lika vanligt som på 6:orna. Hursomhelst- Z3:an är en riktigt kul liten kärra...kör hårt!
ka
78
kanding
X5 G05 30d -19
Fredrik M: 180'- verkar vara bra pris. Mätarställning??
Jag hoppas det är bra pris, de billigaste jag hittat i Sverige har kostat runt 200.000. 5700 mil har den gått. Jag har inga planer på att köra min på vintern, blir till att leta upp något billigt som rör på sig av egen kraft till hösten. Personligen gillar jag när sättningen på en bil är som en gocart, tror jag kommer att gilla M-Chassit skarpt.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Jompa
Då kanske inte 190,000kr för min -99 var helt dåligt pris det heller med tanke på att den har ALL utrustning.

Jonny
ma
91
maobse
520dT -15
Tack för alla svar/funderingar/rekomendationer!

Då kommer ytterligare en fråga: Chrome Edition, vad innebär det förutom att man kan se att ramen runt framrutan är chromad? Kanske inget mer, eller?

/Matte
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Chrome Line, heter det väl? Förutom vindruteramen, så ingår kromade gälar och dörrhandtag. Detta gäller exteriört, det finns även en chrome Line interiör.
ma
91
maobse
520dT -15
Jo, det är mycket möjligt att det heter Chrome Line. Jag hittade en så´n i alla fall hos en handlare och där stod det Chrome Edition. Men... han hade säkert inte riktigt koll.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Chrome Line innebär också att en del interiördetaljer t.ex. instrumentringar (snyggt) och ventilationsgaller (mindre snyggt) är kromade.
Jonny, 190.000 kr för din 99'a verkar vara riktigt bra pris, om du har all utrustning.

Dock menar jag med all utrustning, M-chassi, M-stolar, utökad läderinredning, el-cab, windshot, rollbars, acc.

Har du allt detta får jag gratulera till en kanonaffär. =)

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Var bor ni Z3 boys, jag finns i Laholm, södra Halland. Hade varit kul att träffa lite modellbröder i sommar.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Steffe
Vi är några stycken Z3 ägare som tänkte länka oss samman i en, skall vi kalla det, klubb.

Vad tros? Intresse av att joina?
Jompa
Hej Fredrik

Jag har allt som du nämner utom rolbars (men det kommer). Har en polare som jobbar på mekanisk-verkstad som skall tilverka dessa till mig pris ca 1000-2000kr medans BMW vill ha 12,000kr monterat iof. men ändå det skiljer ju en del.
Jompa
Jag bor söder om GBG i kungsbacka.
En Z3 klubb hadde ju varit klockrent (jag är på)

Jonny
Ujj!

Jag som tyckte jag gjort en bra affär, bara att gratulera Jompa. Jag har sett kromade rollbars för 4-5000, men de förutsätter kanske att man redan har, eller går det att skruva dit på alla Z3'or?

Visst, jag hänger på en Z3 klubb, bara det inte blir massa administration. Min tanke var att det vore skoj att träffas lite då och då, helt utan någon större organisation.

Längtar som attan tills Z3'an står på gården.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.