|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Sharifhan Det är inte ovanligt med 2 st besiktiningsmän, det händer ofta när det är utbildning på G, troligtvis var det en sån för då är dom extra noggranna! Har en kompis som precis blivit anställd på bilprovningen, han går med en kille som ska lära upp honom och då är det så att ALLT ska kollas och intenting får man "slarva" med! Det tycker jag är ganska logiskt, vad ger man annars de nya killarna för signaler? Besiktade precis min kärra och fick nedslag på torkarna på höger sida som inte gjorde rent tillräckligt, plus en massa andra jättelöjliga saker men det var bara för att han hade en praktikant med sig. //Märta Muskel |
|
|
Jag besökte också ASB nyligen och det var även här två killar samtidigt med bra flyt i arbetet. Snabbare för mig och snabbare för nästa man i kön som slapp stå ute och frysa längre än nödvändigt...) Har lite svårt att följa logiken i tråden tidigare, kör man in med en glappande länkarm så ber man ju om anmärkning. Att bilen gick igenom förra gången vad gäller denna är ju rätt logiskt, delar som länkarmsleder o.dyl slits ju, för varje dag. Inte heller ser jag logiken att tända innerbelysningen om man parkerar vid vägkanten, positionslysena däremot... Reflexer må verka patetiskt men jag har mer än en gång får bevisat hur viktig en sån detalj kan vara, eller hur riskabelt det är när de saknas, vid parkerade bilar, vid enögda bilar, i dåligt väder osv. Kan utgöra skillnaden mellan att klara en bil eller ramma den med full kraft. Att sätta på fulingar utanför lyktorna är ingen höjdare, bättre att fixa rätt lyktglas osv. Nog gnällt om detta men mycket kan man göra eller kolla upp själv för att slippa problem vid kontroller osv, eller hur? FP |
|
|
Hur som helst, som det framgår av rubriken ville jag varna alla för den nitiska duon med den ivriga nybörjaren som jag upplevde tog för mycket... Och ni som tror att ni har 100% gatulagliga bilar, besök bara Bilbes. i Librobäck Uppsala om ni vågar...:-) BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
| De senaste tre besiktningarna har jag gjort i Librobäck Uppsala, och i samtliga så har jag fått bra bemötande, och smidigt gick det också, även om det bara var en besiktingsman varje gång. | |
| Rubriken borde vara Bilbesiktningen i Uppsala upptäcker det man redan vet om:) | |
| Sharifan: Blev ordentligt med mothugg här, moralkärringar finns det gott om! Bara hoppas att dom aldrig går mot rödgubbe eller tar en pilsner på allmän plats på sommaren heller. | |
|
mattias h> Skillnaden ligger väl i att dom inte gnäller om en uthälld öl efteråt.. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tja, att gå mot röd gubbe är väl inte olagligt längre...och alkoholförtäring på offentlig plats är lagligt om det inte finns lokal ordningsstadga som säger motsatsen...;o) Inlägg med karaktären: "Jämrans fåniga osis, jag blev avslöjad när jag medvetet gjorde fel - dom som kom på mig är elaka människor som bara vill mig illa och dom borde därför straffas!", är minst sagt patetiska i mina ögon... :o)) De gånger jag besiktigat bilar och det varit två besiktningstekniker samtidigt, har det "bara rasslat till" så har besiktningen varit klar - så det verkar vara en tidseffektiv arbetsmetod i alla fall! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Asken: hahaha va roligt :-) Du skulle oxå ha upptäckt saker på din bil som du trodde var helt lagliga om du besöker dom :-) Titta noga nu på mina baklysen och säg om man kan se att reflexer saknas (utan att förutfattat inspektera dem med ficklampan): Länk ...De ser ut precis som original facelift 01 med dioder, men jag kan inte ha originallysen me dioder utan att modifiera. Och vem har inte passerat besiktningen med "skrammelstagen" skramlandes?... det är snarare frågan om komfort, inte trafiksäkerhet. Därför tänkte jag chansa o byta dem efteråt, eftersom jag har dragit ut på bes.perioden. BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
| Hur kan man inte gnälla om en uthälld öl!!!!!!! | |
|
Sharifan: Du tar upp en detalj som jag "varnat för" några gånger, och jag kan göra det en gång till (givetvis med risk för att moralpredika, vilket jag gärna tar). Ju fler som inte är noga med att detaljer till belysningen, såväl fram som bak, är av rätt typ och e-märkta osv, destu större riskt är det för ALLA att vi får extra noggrann kontroll vid besiktning eller flygande kontroll. Det säljs så mycket skit alltifrån glöd och xenonlampor till armaturer och glas osv i allsköns färger och material så hälften hade varit mer än nog. Och folk köper det också, coolfaktor är ju viktigt, funktion spelar mindre roll...) Tyvärr har detta en markant baksida, du har just påtalat den... Vad gäller stag och länkarmar i framvagnen så har jag en kuslig erfarenhet för c:a en vecka sen som jag gärna delar med mig av. För drygt ett år sen gick det ut ett brev från VAG att vår andrabil (Passat) skulle kollas pga just länkarmarna, som är ett känt problem på vissa årsmodeller. Bilen är några år, det rör sig om rejält förlängda garantier vilket ju iofs är bra. Att de begär in bilarna för koll innebär som bekant att det inte är nåt man kör omkring med i onödan (skrammelstag) right? Alla utom två länkarmar var redan utbytta, och nu upptäcktes glapp på ena sidan, vilket då också åtgärdades. Jag påpekade givetvis ivrigt att det måste vara lämpligt att byta båda eftersom det är kända problem osv. Tyvärr, vi har bara ersättning för byte av märkbart slitna osv... Nu c:a 13 månader senare var den andra länkarmen så dålig att man nästan kunde slita ur kulleden med handkraft... vilket jag upptäckte vid egen förkontroll inför besiktningen. Gissa om jag valde att köra dit utan att byta? Jag vägrade att ta bilen från lyften, att ens tänka tanken att köra omkring med glapp eller märkbart slitage på så pass viktiga säkerhetsdetaljer gör inte jag iaf, förhoppningsvis slipper man möta nån också... moralpredikan eller inte. Hustrun som kör bilen mest hade inte lagt märke till nåt speciellt... FP |
|
|
Varför denna lynchmob mot Sharifan ? Han ville väl inte klaga på att dom gjorde sitt jobb. Allt han ville var att varna andra bilstylare för en (två) nitiska besiktningsgubbar. Jag menar, "alla" stylade bilar är ju olagliga. Brembo bromsar - Olagligt Green stuff o.dyl. - Olagligt Uppstärkt chassie - Olagligt Bättre fjädrar och dämpare - Olagligt Sänkningssats - Olagligt Eftermonterat Xenonljus - Olagligt (Jo, det är det faktiskt) Eftermonterade angeleyes - Olagligt (Jo, det är det faktiskt) Tonade rutor - Olagligt Trimchip - Olagligt (Med visst fog, kanske) Ej orginal dimension på däck/fälg - Olagligt o.s.v. o.s.v. Faktum är att alla förändringar på en bil som påverkar bilen på något sätt skall typgodkännas (Ändrar du ljusbilden skall det typgodkännas, ändrar du bromskaraktären skall det typgodkännas o.s.v.) Ge killen lite credit. Allt han ville var ju att vara bussig mot oss andra ! Med vänliga hälsningar Jonas |
|
| Jonas - Någon lynchmob är det väl knappast fråga om? För övrigt är jag inte så säker på att vissa av de saker du räknar upp är olagliga, men jag kan ha fel. | |
|
Jonas: Vad Sharifhan avser i sina inlägg i tråden so far kan kanske diskuteras, nog gnällt om det. Mycket av det du räknar upp stämmer säkert, men mycket är också helt OK om man använder rätt grejor, det är en viss skillnad. Men då är det inte säkert att coolfaktorn blir lika hög... upp till ägaren att välja själv. FP |
|
|
Folke & Anders N: Fint att vi är överens om att sluta hoppa på Sheridan för hans omtänksamma inlägg. Vad det gäller vad som är lagligt/olagligt att skruva på sin bil så sade min... smidiga bilbesiktningsgubbe att man inte får byta ut något som påverkar bilen olika egenskaper utan att bilen skall "typas om". Är bilen "typad" med 17'' hjul får man inte sätta på 18'' t.ex. Man får alltså inte förändra egenskaperna hos bilens bromsar, hjul, ljus, signalhorn, avgassystem/ljuddämpare, motor, väghållning o.s.v. utan att bilen skall typgodkännas med dessa förändringar. Dock är det inte speciellt svårt att få en bil typgodkänd om den uppfyller de lagar som finns. Däremot är det ganska dyrt. Sen är det också så att de flesta besiktningsgubbar, inte vet/skiter i, om man t.ex. hänger på ett par 18-tummare som håller sig innanför skärmkanten eller om man tonar sina rutor lite försiktigt o.dyl. Sen finns det vissa kunniga besikningsgubbar även godkänner att man FÖRBÄTTRAR bilens egenskaper med t.ex. brembo-bromsar, bra väghållningskit o.s.v. ... OCH så finns det de besiktningsgubbar som sätter en 2:a så fort dom ser något som inte är enligt bilens typgodkännande. |
|
|
FullFartFram, det du skriver stämmer bara delvis! Dels beror det på vilken årsmodell det handlar om (om bilen är helbilsgodkänd) och dels beror det på specifikationerna på delar man byter till! Slutligen beror det också på hur bilen är typbesiktigad, t ex brukar BMW typa in ganska många godkända däck/fälgkombinationer. Som ytterligare exempel kan nämnas att Brembo har flertalet produkter som är klassade som OEM-produkter och därmed är godkända att använda... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fullt så illa är det inte om man vill t.ex byta fälgar osv. Det står angivet i reg.bevis och t.ex fahrzeugbriefet om det är en direktimport, vilka dimensioner bilen är godkänd för. Även på vänster b-stolpe brukar finnas en dekal om detta, och det normalt ett antal storlekar, bredder osv. Eftermonterat xenon inkl angel eyes t.ex av typ facelift-01på en E39 är OK, även xenon istf halogen på tidigare modeller, så länge man håller sig till original och e-märkta grejor. Original M-chassie sänker väl bilen något har jag för mig, skulle inte detta vara godkänt menar du? Du tänker kanske på skillnader mellan helfordonsgodkännande kontra icke d:o, där det skiljer en del på vad man får göra utan omtypning osv. FP |
|
|
FullFartFram, jag tackar så mkt, du verkar vara en av de få som har fattat meningen med mitt inlägg!... Jag upprepar en gång till: JAG VILLE BARA VARNA FÖR DEN STRÄNGA DUON PÅ BILES. I LIBROBÄCK, UPPSALA!!! LÄS RUBRIKEN! Det har INTE framgått nånstans att jag ville ha kommentarer om huruvida jag "gnäller" eller om det är obefogat osv. Ni behöver inte hålla med mig om Besiktningen i Librobäck, men låt mig slippa alla moralpredikningar, jag har fått nog!... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Folke & Johan B: Jo, det stämmer som ni säger. Jag var lite otydlig i mitt inlägg. Om en fabrikant typar bilen med olika däckdimensioner så är givetvis dessa lagliga. Detsamma gäller "fabriks-styling" såsom m-chassie och facelifts. Dom är ju också intypade för modellen. Vad det gäller brembo-bromsar så vet jag att brembos 4-kolvs ok och större skivor inte var lagligt på min Audi, och med dom fick jag t.o.m. med ett certiferkat när jag köpte dom. Vad det gäller angeleyes och xenon så är jag tveksam till att det skulle vara lagligt att sätta detta på en BMW 2002 från -70 t.ex. En BMW X3, däremot, har ju xenon som tillval och då måste det vara okej att eftermotera detsamma. Kort sagt. Vad jag menade var att styla/bygga om en bil så att den får egenskaper som den normalt inte har, kräver omtypning. Gillar man att pilla med bilar så behöver man inte göra så himla mycket fören man har modifierat bilen såpass att den inte längre är laglig. |
|
|
FullFartFram: Ditt resonemang haltar kraftigt om man betänker att man vid en kontrollbesiktning inte på något vis gör skillnad på om en bil är helfordonsgodkänd eller inte, alla bilar ska bedömas enligt samma kriterier i det avseendet. Sharifhan: Jag får nog tyvärr sälla mig till de som "gnäller" i detta fallet, som du beskriver det förefaller besiktningen av din bil skett på ett korrekt sätt. Hade man slarvat bilen genom besiktningen och missat någon brist hade du antagligen haft synpunkter på det istället? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.