AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.686

Z3, Problem med dörrlåsningen

Pi
7
Pilen
Z3-1.9-96
Hej !

Jag har sedan 5 år en fin Z3/1,9/1996. Bilen har fjärrstyrt c-lås.
Förra sommar upptäckte jag att passagerardörren inte låste när jag tryckte på färrstyrningen. Felet försvann igen men nu har det kommit tillbacka men nu är det förardörren och bagageluckan som inte låser. När jag låser med nycklen händer det ofta att det sedan inte går att öppna igen (eller först efter några försök ).
Nu har jag alltid fönstret nere så att jag kan komma åt med handen och det är ju inte så lustigt!
Är det någon som vet vad felet kan bero på ???
Tacksam för tips !

Pilen
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag hade problem med låsningen med fjärr efter att mitt batteri i bilen laddat ur så jag blev tvungen att öppna bilen med nyckel. Eftersom jag aldrig använder nyckeln hade låscylindern kärvat fast, således gick det att öppna dörren men låscylindern "fjädrade" inte tillbaka av sig själv (till ursprungsläget). När jag sen försökte låsa med nyckel låstes inte förardörren. Löste sig genom att jag gick lös med låsolja och fuktutdrivare på låset i förardörren.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
När jag sen försökte låsa med nyckel låstes inte förardörren -> oops fel av mig. Ska stå när jag sen försökte låsa med FJÄRREN låstes inte förardörren...

/// Viktor

Mer mos till folket
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hade samma problem för tre år sedan, men efter ett tag slutade det fungera helt och hållet. Ny centrallåsmotor i passagerardörren löste problemet. Ny motor inkl arbete kostar ca 1500:- på aukt. BMW verkstad.

Ett år senare fick jag göra samma sak på förardörren...... :)
Pi
7
Pilen
Z3-1.9-96
Hej Viktor och Beppo !
Tack för tipset !
Jag har försökt med låsolja o.s.v. men det blir inte bättre. Förmodligen är det som Beppo säger ,att jag får byta låsmotor!
Tycker bara att det är konstigt att felet flyttar runt d.v.s. först passagerardörren sedan bagageluckan och förardörren. Jag förmodar att varje dörr / lucka har varsin motor. Detta innebär ju att låsmotorn på passagerarsidan plötsligt fungerar igen men de andra har lagt av.
Finns det kanske en central fjärrstyrenhet som spökar ? Jag får kolla med BMW hur det är konstruerat.

PILEN
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kör ett tag till och se.Om det Efter ett tag slutar det att fungera helt och hållet så vet du vad du ska göra....
;-)
bz
9
bzzlink
Z3 1.8 -96
Dra til verksted å få de til å lese ut feilmeldinger fra bilen. Da vil det mest sannsynlig komme frem hvilken motor som er gåen.

Har hørt fra flere at det skal ikke mer enn at en av motorene leverer litt feil tilbakemeldinger så påvirker det resten av systemet.

Pi
7
Pilen
Z3-1.9-96
Hej Bzzlink!

Felrapporten direkt via diagnosenheten, varför inte ?! Det tänkte jag inte på ! Jag skall kolla det innan jag gör något annat ! Tack för tipset !

Pilen
wi
30
wilco
Z3 2,8 -00
Hej..
blev kvitt denna problem nyligen, på själva låskistan så sitter det en modul som styr själva c-låset den var paj på min, och hade samma symtom som ni har fungerade ibland och sen blev det galet,så köpte en ny modul och monterade på och det fungefrar klockrent,glöm inte att man måste omprogramera själva c-låsen, info finnes i instboken.
m.v.h

vix
Pi
7
Pilen
Z3-1.9-96
Hej Wilco!

Kan Du förklara begreppet " låskistan " lite närmare. Var sitter den och hur kommer man åt den ?

Pilen
ka
204
kaell
330xi -01
Om min bil har stått länge i solen och är varm så låser den sig direkt när jag låser upp den. För att komma in måste man då vara snabb på förar-dörren och öppna, då låser den sig inte. Sen när man kört en stund och stannar och låser bilen och öppnar igen så är problemet borta?!

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
wi
30
wilco
Z3 2,8 -00
hej...
Låskistan sittter i dörren, du måste bort med dörrsidan för att komma åt den, det finns 3 st skruvar som håller i den i bak kand av dörren sen är det bara att ta bort kontaktsytcket och ta ut den,sen när den är ute så sitter det på ovan sidan av låset ett svart modul,den drar du åt höger och den låsnar...
m.v.h

vix
Pi
7
Pilen
Z3-1.9-96
Hej Wilco !

Tack för det snabba svaret !(Jag förmodar att Du avser förardörren ).
Jag hinner inte nu men snart skall jag sätta igång ! Tydligen är det många som har sådana problem.

Pilen
wi
30
wilco
Z3 2,8 -00
Hej..
Det e ok, man delar med sig lösningar som mycket man kan..
Kom i håg att modulet på båda dörrar så demontera bara den som inte fungerar ofta bfrukar det vara förar dörren som knasar...
Hoppas att det löser sig..

vix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.