AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
853

Torkarmotor? Glapp Bakvagn efter Bakklumpsbyte? Handbroms?

dr
5
drakmannen
BMW 518I - 88
BMW 528I - 86
Bytte nyligen klump på min nyinköpta 528 - 86, och vilket j--la pyssel, men det gick.

Nu till problem:

1. Iofs så har jag inte kört bilen före jag köpte den pga kass diff i klumpen. Köpte ny (beg) klump, dock odiffad, alla 528 kanske är det? Aja, nu när jag fick liv i vrålåket så dundrar hela bakvagnen, när man drar på och ska växla, så klonkar det till i baktrakten, låter ungefär som om jag glömt att skruva till klumpen, men tro mig, det har jag inte.... Och förrut i detta roliga snöväder när jag kom på "Breeskjuuuv" i 6 tusen varv så lät det som kugghjulen snurrade på varann där bak, men bilen gick vidare utan problem. Har läst om SIlnetblock, dämpare och hela kitten men inget verkar passa just detta. Eller?

Det lixom smäller till om man släpper kopplingen fort, både när man backar och kör framåt. Men det dundrar inte i gupp och så, framför allt vid växlingar/kopplingar... Nån?
Har ju en hel 518 (e28) ståendes bredvid, kanske ska börja rensa den på dämpare och bussningar....

2. Inga vindrutetorkare, döda... nån som kan säga vart torkarmotorn sitter?

3. Ingen handbroms, dock bra skivor och belägg, krångel att byta?
Motorn för torkarna sitter bakom en plåt i bakkant motorrummet. Handbromsen kanske behöver spännas upp, jag tror det sitter spännskruvar uppe vid handtaget, om man lyfter på damasken så borde man se dom om jag kommer ihåg rätt
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
prova att spänna handbromsen, funkar inte det så är det säkert handbromsbackarna som är kass, håller ca 20000 mil, om du har stort glapp skall du kunna känna det, kolla diffen igen angående glapp! annars så låter det mycket som silentblocken=vanligaste felet på bmw!
dr
5
drakmannen
BMW 518I - 88
BMW 528I - 86
Hej igen, ska kolla handbromsen genom att sträcka.

Angående silent blocken så tror jag att det kan va dom, lyssnade och enligt mig och min medpassagerare så kommer ljuden från VB och HB och inte ifrån klumpen när man släpper kopplingen lite snabbt, dunk dunk säger det. =(

Så Silentbögarna måste väl bytas antar jag. Läst mektips och det ser inte kul ut, kan man komma åt dom genom baksätet, att alltså knacka dom neråt?
Är det nån vänlig själ som vet vart man får tag i dom, nya alltså eller nån som har liggandes?

Daniel_
Har en E28 535 -87. Hörde ett liknande dunk när man släppte kopplingen, när man gasade till eller när man gick från gas till motorbroms snabbt. Det kändes även som om det glappade till i hela drivlinan när man släppte kopplingen. Bytte (eller snarare lät byta, det var ett j**** jobb... ;) ) silentblock och ljuden försvann, bilen blev MYCKET stabilare på vägen och drivlinans glapp försvann! Rekommenderas :)

De går inte att komma åt från baksätet tyvärr. Du får knacka dem neråt, ofta går inte det utan att man delar de i småbitar och ev. värmer hela skiten. Även med 2-3 delningar i längsled och mycket värme behövs det en hel del bankande, om du inte har tur och de lostnar lätt.

Bussningarna går lätt att få tag på, meknomen tar t ex 200 kr /styck.

Jag har också problem med min handbroms, att spänna hjälpte tyvärr inte. Blir nog till att byta backarna när tillfälle ges tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.