AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.565

Erfarenheter Av Bilauktioner

Danne L
har någon här någon erfarenhet av kvd.se eller www.autorola.se

bra dåliga?

förresten någon som vet hur det funkar om man köper en bil via auktion på autorola och bilen står i tyskland står man för alla frakt besiktningskostnader etc själv?
Autorola.se har jag aldrig hört talas om innan. Hos KVD har jag varit och kollat på bilar några gånger. Tycker rent allmänt att bilarna blir för dyra hos KVD med tanke på att objekten ofta har lite skavanker som inte är helt gratis att fixa. Det händer att likvärdiga bilar är billigare och kanske bättre på Blocket. Men det finns säkert auktionsfynd om man har lite flyt. Glöm inte att många av dessa bilar är återtag och liknande på grund av dålig ekonomi. Vilket i min bok innebär att bilens underhåll knappast har prioriterats. Gäldenärer på dekis springer inte benen av sig till märkesverkstaden med serviceboken i ena handen och plånboken i andra. ;)

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Väldigt många bilar på KVD säljs för finansbolag men det betyder inte att de är återtag. Det betyder snarare att bilen är återlämnad efter avslutad leasing. Inget konstigt med det. Säljs bilen för kronofogden (vilket då står tydligt) kanske man ska kolla både en och två gånger. Annars är mitt intryck av bilarna att deras skick inte är mycket sämre än på en vanlig bilhandlare, skillnaden är att bilarna på KVD beskrivs väldigt noggrannt och ärligt vilket knappast är fallet hos en vanlig bilhandlare.

Men visst är det så att bilarna syns att de är använda, de är ju inte rekondade som hos en vanlig handlare. KVDs "marknadspris" ger jag dock inte så mycket för, för de priserna får man en hel o ren bil hos en handlare. Grejen med att sätta "marknadspriset" högt är att vissa köpare då får fyndkänslor när de får bilen så mycket billigare. Vanligt auktionsknep.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det kan vara värt att veta att i stort sett alla finansbolag och hyrbilsfirmor har sina egna, interna, system för att sälja leasingbilar och återtag. Bilarna som bedöms som för dåliga för att sälja genom de interna systemen lämnas till KVD och Fordonskammaren.

Det normala är alltså att stora kedjor (de som sålde bilarna från början) köper tillbaka bilarna från finansbolagen och säljer dem i sina egna hallar.

Så om ni tycker att bilarna på exempelvis KVD verkar ha ovanligt mycket fel och brister, så stämmer det bra, de har det. Har fyndat lite på KVD förr, men nuförtiden är prisnivåerna nästan löjliga, man får en nyare och fräschare bil billigare hos handlare eller på privatannonssidorna på nätet.

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Köpte min 330Ci på KVD i höstas och är mycket nöjd med både bemötandet och skicket på bilen. Upplever att det är mycket noggranna med beskrivningen av ev fel på bilen. Mitt ex var ett återtag från Finansbolag, sv-såld, en ägare, 5600mil med stämplad servicebok från BMW. Bidragande orsaker till att jag "vågade" köpa på auktion. Dessutom kan man teckna garanti (genom Svensk Bilgaranti)

Upplevde dock en nackdel med auktion när jag i somras bjöd på en Z3, det var ganska mycket som behövde åtgärdas på den bilen. Slutpris inkl de (enligt mig beräknade kostnaderna för att åtgärda fel) blev ungefär som en genomgången och servad Z3 hos en handlare. Var och tittade på bilen innan och enligt KVD hade inte många varit och kollat men det var väldigt många som bjöd på den (kanske utan att ta reda på det som behövdes åtgärdas=

cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Anledningen till den mycket grundliga beskrivningen är att om man vinner en auktion så har man rätt att häva köpet om inte beskrivningen stämmer med bilen skick. Därför garderar dom sig och skriver vart enda litet märke...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.