|
|
|
|---|---|
|
Vad kan vara fel och vad kan de kosta? | |
| Kan vara en sensor som löst ut. Har du tur så kan det bara kommit skit på dem. Skruva loss hjulen och rengör dem så kanske de slockar, iallafall funkade det på min. Ska gå att mäta dem åxo. Är de slut så kostar det en del tyvärr att byta dem. Men kolla om de inte fått skit på sig först. | |
| Var sitter sensorerna?? Hur kan jag tvätta dom? Bara slänga lite vatten eller? | |
|
Dom sitter typ bakom bromsskivan, du ser dom tydligt om du följer kabeln, 1 går till bromsok = slitagevarnare, inte den. Den andra kabeln. Ta upp givaren och rengör den. Däremot äre vanligt att dom spricker och tar in fukt = ger fel signal eller går sönder helt (avbrott) Mät på kablarna istället.. gjorde jag på min, vänster fram visade OL (oändligt), köpte ny givare på BMW (800 kr tror jag de va), funkade kalas. Så speciellt dyrt är det inte att fixa, beror på hur mkt du kan mäta dig fram till själv. |
|
|
Så de är inte den svarta dosan då dom sitter lite längre in? Är inte givaren fast skruvad? Trodde givarna skulle kosta mer! Föll en sten från mitt bröst nu. Räcker med utgifter denna månaden. Är redan över 1 månadslön =( |
|
|
Om du öppnar den lilla svarta dosan så finns det två "sensorer" en är till broms beläggen den andra är ABS-sensorn. Som Magican sa, den som är bromsvarnaren sitter fäst vid bromsklotsarna i bromsoket. |
|
| Ska jag skruva ur givaren som sitter bakom skivan? Hur rengöra? | |
|
Exakt, inte den som sitter i bromsoket. Försök att göra rent den med ngn rengöringsspray av ngt slag. Vet inte hur känslig en abs-givare är. Men jag skulle tippa på att det inte räcker med att göra rent den. Kostar nog runt 800:- ny på bmw. |
|
|
Ta ut felkoder på någon verkstad. Lättare så.. kostar inte mycket då, att få reda på felet! |
|
|
På min verkstad skulle det kosta 650 kr inkl moms att ta ut vart felet var på ABS:en. Jag fick låna en Ohm mätare så mätte jag på alla ABS givarna från styrboxkontakten. Då fick jag att det var VF som felade. Beställde ny givare och bytte idag och det fungerar som smort. Behövde inte mekka lös hjul eller nått. Ta loss handskfackpanelen på -92:an E36 i allfall och där sitter styrboxen. Plintar att mäta på vet jag inte nu men har sett det tidigare någon stanns i detta forum. Jag beställde min givare från Malmö, allt som allt blev det 931 kr. Sedan gjorde jag allt jobb själv. Hade så bra hörreni |
|
| Min abs-lampa började lysa, då var det bara en säkring. | |
|
Tja!! Min lyser åxå, åkte till en kille med bosh-diagnosutrustning. Fick inte kontakt med ABS-boxen... fixade en ny. Samma visa. Inga säkringar. Reläerna verkar fina. Fick höra nu att eventuellt kan inte bosh läsa av en del bmw. kan det stämma? beställt tid på bmw nu å pynta dyrt för otiginal-avsläsning. Hoppas verkligen de kan annars är det väl elfel eller nåt trist. Finns kopplingschema?? Bäst att vara beredd på det värsta antar jag. |
|
|
Hej, jag har också problem med min ABS. Det konstiga är att det är inte konsekvent, lapan lyser inte hela tiden. Om jag vrider till tändning första ggn lyser oftast lampan när den ska ha slocknat, vrider jag tillbaka och sedan till tändning igen slocknar den som den ska. Har jag just varit ute och kört fungerar det för det mesta också. Tändes dock på motorvägen igår morse men inte på eftermiddagen när jag körde hem.. Låter inte detta konstigt? Vad ska jag göra? Att mäta direkt från styrboxen bakom handskfacket verkar smidigare än att mäta bakom vart hjul, någon som har en bild och ett kopplingsschema? MVH//Marcus Mitt åk: Länk |
|
| Samma problem pa min bil vanster bak. Hjalpte inte att byta sensor, fick byta drivaxeln. | |
|
Samma problem pa min bil vanster bak. Hjalpte inte att byta sensor, fick byta drivaxeln. WHAT:o Förklara, vad är det som måste bytas? Är det kransen? För jag har väl ingen anledning att byta drivaxeln i sig. Eller sitter kransen svetsad i axeln? Hur kan det då vara så att den funkade hela dagen igår när jag startade den när jag fått lampan att sluta lysa.. MVH//Marcus Mitt åk: Länk |
|
| Tja!! Kul med svar från alla!! För mig var det så att den BOSH-utrusningen klarade inte av att snacka med ABS-datorn så mitt byte var förgäves. På BMW-verkstaden sa de typ "Vänster givare fram är pajj, skall vi byta den så slipper du betala diagnosen?" JA! Tyckte jag och 10 minuter och 1100kr senare var jag på väg hem med fungerande ABS. :) | |
| Tja!! Kul med svar från alla!! För mig var det så att den BOSH-utrusningen klarade inte av att snacka med ABS-datorn så mitt byte var förgäves. På BMW-verkstaden sa de typ "Vänster givare fram är pajj, skall vi byta den så slipper du betala diagnosen?" JA! Tyckte jag och 10 minuter och 1100kr senare var jag på väg hem med fungerande ABS. :) | |
| min lampa tändes en gång. då skrotade jag bilen. (m3 e36 -96) | |
|
Hej på er bmw vänner. jag har ett lustigt fenomen när det gäller abs lampan. lampan tänds i vanlig ordning när jag slår på tändning och sen när jag startar så slocknar alla lampor utom den.. den slockanar när jag varvar upp motorn till ca 3000 varv..sen är den släckt.. sen är det lika dant när jag ska starta igen.. har någon varit utför detta femnomen så lyssnar jag görna på om det finns nån slags lösning/förklaring.. Mvh Philip |
|
| Glömde tillägga att det är en E34 91 års modell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.