|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Njuren |
Tack för era svar, jag har redan fått 10% rabbatt hos en säljare på hela priset. Jag tänker lite på försäkringen oxo (23årgammal) som måste bli lägre i alla fall 3 år + att jag flyttar från stan till landet i samma ögonblick ja tänkt beställa bilen. Fri service är ju inbakad i priset men den känns fri. Motor e kul men man får juh priotera där om man vill ha ny bil. Sen när är 2.0liters motorer slöa? Min 316 e ingen rocket men rör ändå acceptabelt på sig. Jag har haft några beggade och e trött på att behöva pröjsa nya däck, bromsar tidigare än vanligt och inte kunna försäkra en bil på mig själv. Jag är pedantisk och har alltid hittat grejer som stör mig hela bilägandet på beggade bilar. Nu får jag en i perfekt skick och får vårda den därefter samt att den är precis som jag vill ha den i färger o allt. Dessutom har jag köpt sprillans nya V-däck till min compact precis som ska passa den nye. Automaten är delvis en grej som kommit nu senaste tiden. Kör Rörmokeri-Service i city hela dagarna massa olika adresser en jekla massa växlande och är så trött på det när jag kommer hem o ska ta en runda i min beemer...(förstår taxi-snubbarna) Och sen så känslan som CLubsport nämnde i hans dagbok ang hämta ut en ny bil, den vill jag uppleva. Frågan är bara : Betyder detta att jag kommer hålla bilen i mer än ett år ?=) Finns bara ett sätt att ta reda på det! BMW - i nöd och lust? |
|
Dali: Fösäkringsfrågan är ju en stor grej! kille är ju 23 då blir det ganska dyrt med en M3:a (även 330 är dyrare). Förövrigt håller jag med dig. Är ju ingen hemlighet att det kostar att köpa nytt (värdeminskningen ÄR brutal) sen om det är värt att få ratta en bil som fösta ägare får ju vara upp till var o en. För min del köper jag hellre en lättare begagnad. I detta fall hade jag nog försökt hålla mig till e90 så tex denna: Länk . Njuren:Lycka till med köpet, du blir säkert nöjd! |
|
|
Just det där med känslan av att speca sin egen bil och om man tar i lite i extrautrustningsväg eller har en finurlig kombination av utrustning så att man vet att det finns väldigt få BMW:ar som har samma spec. Den känslan är fin. Från det att man skrivit under kontraktet och fått vänta i normalfallet 8-9 veckor innan man får köra ut från bilhallen för första gången. Det är värt alla dessa pengar det kostar jämfört med att köpa bättre begagnat eller en demobil vilket jag aldrig mer kommer att köpa! En räckte! Keep Your Distance! |
|
|
Keiser, försäkringen påverkar om det handlar om en M3:a, men en begagnad 330i är inte så mycket dyrare att försäkra än en ny 318i. Om vi säger att 330:n kostar 10.000 per år att försäkra (helförsäkring) och att en 318i kostar 3.000 per år (halvförsäkring 3 år) så handlar det om ca 20.000 på tre år, vilket inte uppväger skillnaden i värdefall. När bilarna börjar bli lite äldre svänger den ekonomiska fördelen över till motorsvagare bilar pga billigare reparationskostnader, driftkostnader och lägre skatt-/försäkring, men så länge bilen är mindre än 6-7 år gammal så bör det vara en bättre affär med en fräsch begagnad prestandamodell än en ny instegsmodell. |
|
|
Jag instämmer i att du bör kika på diesel, det är ju klart med skattesänkningarna nu + att du får 6.000 'up front' i skatterabatt de tre första åren för att bilen har partikelfilter. Kör du 1.800 mil år går kalkylen ihop ganska bra. Plus att du får en klart trevligare motor - bensinfyrorna är 'träiga' i karaktären, medan dieslarna är riktigt kul! Jag hade också skippat metalliclacken, och automatlådan känns onödig till en diesel. Sen instämmer jag i att de 'punkteringsfria' RF-däcken är kassa. Försök få konventionella däck istället, och skaffa en 'M Mobility System II' (12V-kompressor med punkteringsvätska) istället för reservhjul. Kostar dryga tusenlappen. Duger det på M5, M3 och Z3M duger det på en 318.... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.