AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.475

Nybil spec : Vad anser ni?

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har du tittat på ett annat märke? Personligen känns bilen lite väl trött vs pris.
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Jag kommer aldrig mer att välja en helt ny bil. Under 325 skulle jag inte vara intresserad. Leta en beg 325-330 (2-4 år) med låga mil. Det ska ju vara "freude am fahren" och det blir det inte med en symaskin som 318. De låga milen kostar mycket extra som snabbt försvinner men det tycker jag det är värt. För det mesta stämmer utrustning, färg m m rätt bra. Folk tenderar att ha likartade preferenser när det gäller detta.

MVH Per
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tja, ni kan göra som jag gjorde - köpte en demo- 325i Touring-05 med en massa paket + läder för 45.000:- mindre än om jag hämtat den som ny (inkl sedvanlig 6% rabatt vid nybilsköp). Och då var den 4 mån gammal och hade gått 353 mil...
Skulle aldrig få för mig att köpa en demobil.

Att köpa en nästan ny bil är dock det smartaste... exempelvis en några månader gammal bil som någon haft som tjänstebil, men bytt jobb eller liknande.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag tycker det är dåligt att multifunktionsratt i skinn inte ingår i komfortpaketet som den gjorde på E46. Har man vant sig vid en sådan ratt vill man inte vara utan.
Jag tycker också att det är lite fördyrt för en 318i,inget fel på 318i någon måste köra de mindre motoralternativen också.Om alla skulle köra M3 då skulle det inte vara roligt heller.Kan man inte få en 325i med lite mindre
utrustning?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har precis beställt en sprillans ny bil. Och betalar gärna de tusenlapparna extra som det medför för att få bilen precis så som man vill ha den, och ha en bil som är i NYSKICK och som man vet hur den är använd. Och känslan att få köra ut den i hallen kommer att vara som ett visst företag säger "priceless".

Dessutom tror jag att många stirrar sig blind på listpriset. Jag fick väldigt nära 10% rabatt på min nybil.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Acey:
Kanske har du skrivit det redan någonstans men vad är det för bil du har beställt?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Buspelle
E90 318 är absolut ingen dålig bil, men 15`påslag till en 320 tycker jag är väl använda pengar. Sedan hade jag valt bort automatlådan, svankstöd och alulister, vilket summerar till nära 28`. Dessutom är bilen kanonsygg i både rött, svart och vitt så där finns ytterligare 8´att spara om man vill.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Andersson_CSI: Audi A3 Sportback 2.0T Quattro S-line. Det kanske tas bort av moderatorerna! ;o)

Efter att ha köpt ett antal nya bilar så är min starka rekommendation att köpa begagnat. Värdeminskningen första åren är brutal ... räkna med att första kilometern kostar 40.000 kr. Även om du får den för 300 kkr så kommer du att tappa 100.000 kr första två åren, det är nästan 5.000 kr/månad enbart i värdeminskning. Är det fortfarande värt det?

Det kan vara kul att köpa nytt en gång i livet, men jag kommer inte att göra det igen så länge lottonumren inte prickats in. För 320 kkr så får du en väldigt fräsch 330i (E46) som ligger i en heeeelt annan division vad gäller prestanda ... du kan t o m få en M3:a med hyfsat få mil, fundera på det.

Om du ändå vill köpa nytt så skulle jag rekommendera en Lexus IS250 om jag hade 320.000 som brände i fickan. Garanterat bättre andrahandsvärde än en fullmatad 318iA.
Buspelle
dali: Du pekar på det trista med bilköp i allmänhet, det är alltid en ekonomisk förlust. Problemet är bara att det är ju inte gratis att köpa begagnat heller. Ditt exempel med en fräsch E46 330 för 320`innebär troligtvis att man tappar lika mycket eller ännu mer på ett par år. Skillnaden är att man då åkt i en bil som trevligare ur bl a prestandasynpunkt. Fast detta ska ju ställas mot det trevliga med att köra en helt ny bil som ingen annan tafsat på. Valet är inte helt enkelt!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
acey:
Trevlig bil, någon speciell anledning till att det blev Audi och inte BMW?

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Acey:
Btw, ser att du har flyttat till sthlm? då kanske vi får se dig vid brostugeträffarna till våren/sommaren även om du åker Audi?

/Fredrik

BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Dali, håller med helt och hållet. Före BMW:n köpte jag en helt ny Saab 9-5 2,3t med allt som gick att stoppa in vid den tiden (jag vet, jag ångrar det djupt...). Den gick på strax över 300 tkr. BMW:n fick jag för strax under 250 tkr med 3000 mil (hos handlare, privat vågar jag inte). Att jämföra Saaben med BMW:n är som att jämföra köttbullar med oxfilé. Men det är klart. Om jag inte skulle ha några problem att plocka fram sisådär 400 tkr vart femte år skulle jag givetvis inte tveka. Då skulle det alltid bli en ny.

Möjligen kan jag idag tycka att jag överdrev en aning med en 330. 325 (eller kanske 328) med ännu färre mil hade nog varit ett bättre alternativ (billigare att köpa och köra). Men jag är ändå mer än nöjd. Bilen är absolut fantastiskt, trots touring med sämre vägegenskaper
Buspelle, det bör vara bättre andrahandsvärde på en 330i för 320 kkr som redan har tappat i runda slängar 100.000 kr. En sådan bil är eftertraktad på marknaden även när den har några år på nacken, den kommer absolut att fortsätta neråt men inte lika brant som en ny 318i med en massa extrautrustning (som tappar värdet väldigt fort).

Även en ny bil har hanterats, den körs på/av färjor/långtradare i hamnarna av ungdomar som ibland inte kör särskilt skonsamt med bilarna. Vill man ha en helt orörd bil måste man hämta hem den själv från fabriken, vilket brukar gå bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dali: Är man paranoid över hur bilar nya bilar körts så antar jag att man aldrig skulle fundera på en begagnad. Eller för den delen äta på restaurang, handla på ICA eller åka färja :)
acey:
Jag hoppas verkligen att maten jag köper på ICA inte är begagnad ;o)

Keep Your Distance!
Buspelle
dali: tror inte att resonemanget om att 330 skulle falla långsammare håller. Tvärtom. Jämför t ex en E36 328 -97 med en E46 318 -99. 328an landar väl kring 68-80´medan 318 ligger kring 100´. Här har prestandaövertaget fått ge vika för en modernare bil. Situationen tror jag är exakt den samma i en jmf mellan E46 330 och E90 318.

Det är naturligtvis inte heller så att ungdomar kör omkring och misshandlar nya bilar i hamnarna. Vem skulle tillåta detta. Försäkringsbolagen?Importören? Återförsäljarna? Det är de som får betala för en skadad eller förstörd bil. Visst händer det olyckor i samband med billeveranser och biltransporter, men att därifrån säga att en ny bil inte är ny eftersom den körts av någon låter väldigt krystat.
Jag tror att resonemanget håller även om skillnaden inte är gigantisk. Om du köper en ny välutrustad 318i för 300.000 så är den värd ca 260.000 dagen efter du hämtat ut den. Om du köper en begagnad 330i för samma summa så är den fortfarande värd 300.000 dagen efter, eftersom det är/var dagsaktuell kurs för en sådan bil, om vi förutsätter att det är ett privatköp. Även 330:n kommer givetvis att tappa i värde, men i långsammare takt.

Man behöver för övrigt inte betala 300+ för en E46 330i, det går att få tag i mycket fina 04:or för runt 250.000 färdigprutat och klart, jag använde 320 kkr som exempel för att Njuren överväger att betala den summan för en ny 318. Om jag hade 320 kkr och ville ha en BMW så skulle en begagnad E46 M3 stå högst på listan, exemeplvis denna bil: Länk (har absolut ingen relation till säljaren).

Angående hanteringen av nya bilar så tror jag du missförstår mig, det är inte ungdomsgäng som åker ner till hamnarna och kör bilarna, det är anställd (ung) personal som har som jobb att köra bilarna på och av diverse transportmedel. Jag har inte sett det själv, men har hört historier berättas av folk som bott i närheten av hamnarna, hur nya bilar mer eller mindre används för kappkörning på parkeringen. Kan vara skrönor, det får var och en bedöma.

Poängen var att även en helt ny bil har redan körts någon kilometer om den hämtas ut hos lokale bilhandlaren, vill man ha en i princip orörd bil ska man begära att få hämta ut den själv, vilket många biltillverkare gärna ställer upp på. Volvo i USA kallar det "overseas delivery" (OSD) och kan bokas när man beställer bilen. Kunden får åka över till europa oh själv hämta ut bilen samt köra den till transportfartyg.

Hur som helst, man ska köpa den bil man själv vill ha, det är då man blir mest nöjd ... inom rimliga gränser förstås, att belåna huset för att köpa en Ferrrari Cab i Kiruna är nog inget genidrag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.