AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
786

Ladda batt med kablarna på?

Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Jag har en elektronisk laddare och undrar bara huruvida jag skall koppla på den på befintlig koppling på batt utan att hänga av polerna eller kan man rent av ta och koppla på sig på plus och chassiet i motorutrymmet?

B M W
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Anledningen att jag inte gärna kopplar bort polerna från batt är att då nolställs väl byte av bromsoljan? Ingen som vet hur man går till väga?

B M W
Har du bara en riktig batteriladdare så är det inga problem att ladda med polerna på. Av säkerhetsskäl så är det t.o.m. att rekommendera att du kopplar in laddaren i motorutrymmet, då minimerar du riskerna vad det gäller gnistbildning och nyladdade batterier.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag laddar också med batteriet inkopplat och har inte haft problem de tre gånger jag gjort det.

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det finns väldiht liten risk för en kortis eller annan konstig laddning men det ska inte vara några problem.
Har misshandlat ett antal bilbatt o dom tål mer änn det påstås :)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du en bra laddare går det bra att ha kablarna på.

Indikatorn för service och årskontroll har minne, så det är ingen fara att lossa batteriet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Ladda på avsedda platser under motorhuven istället för direkt på batteriet. Det finns en plusskruv under ett svart plastlock mitt i motorutrymmet, samt en minusskruv vid höger fjäderbenshus.
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att koppla in en laddare direkt utan att koppla loss batteriet är inga problem så länge som laddaren är av stabiliserande typ (tex är alla laddare med en switchad nätdel alltid stabiliserande).
Om laddaren inte är av en stabiliserande typ bör man koppla loss batteriet och ladda endast mot detta (för att undvika att laddarens "orena" ström når och eventuellt förstör bilens numera något ömtåliga elektronik).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.