AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.031

Ljusbox på vinterutrustad BMW

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Tänkte visa ett kort på en BMW med ljusbox på taket med 4st extraljus samt 3st extraljus i grillen...

Vad tycks?

Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Visst är det bra med extraljus har själv tre Hella 3000 i fronten under vinterhalvåret men snyggt är det absolut inte. 7st extraljus då är man mörkrädd på allvar ;)

mvh
Man brukar säga att mörkersendet försämras drastiskt med åren. ;)

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det är väl inte ens godkänt att ha extraljus högre placerade än originalljusen om det inte rör sig om rena bruksfordon?

//Stenback
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Extraljus kopplade till helljuset får du ha hur många som helst och placerade i stort sett hur som helst, vad jag vet.
Alternativet till 7 extraljus kunde ju vara 3 med Xenon, det skulle nog ge minst lika bra ljus.

BMW CS #5206
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jag hade nog hellre som Christer föreslår satsat på tre xenon och haft lite ström över till andra förbrukare en kall vinterdag.
En nackdel med takmoterade extraljus på en personbil är kraftiga reflektioner i motorhuven från ströljus, gynnar inte direkt mörkerseendet.
En nackdel rent generellt med extraljus ovanför ögonhöjd är att det blir en väldigt kraftig "vit vägg" vid snöfall, snörök och dimma. Borde bli ganska påtagligt i en personbil, då jag hade riktiga problem med det i en av lastbilarna jag körde. Ordentligt ljus nertill kan minska detta, men helt optimalt är ju att ha en separat brytare till takljusen, så att dessa kan stängas av med extraljusen i fronten i behåll.

Fördelarna med takmontage är ju något bättre räckvidd och en ljusbild som inte begränsas av snövallar och liknande.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.