|
|
|
|---|---|
|
Var ute och åkte en sväng igår. Plötsligt så dör motorn och i backspegeln ser jag vit rök. Jag stannar och kollar lite, det finns olja i motorn och den är på normal temperatur. Men motorn fastnar och går inte runt. Vad kan ha hänt? Är det lönt att renovera eller ska man leta rätt på en annan motor? Bilen har gått ca 11.000mil | |
|
Kan det inte vara att kamremmen har gått av. Men då borde de kanske smälla lite vet ej. Vet du om den är bytt nån gång? Eller är det kamkedja.. Kan vara någon ventil som har farit också... Då slutar den att gå runt iaf. Lite konstigt att den skickar vit rök. |
|
|
Det är väl samma motor som sitter i en 325:a E30?? |
|
| ojdå, glömde säja att vilken bil det är. Det är en bmw 328Ci -99 | |
TobbeBMW |
Den motorn som sitter i din bil har kamkedja (M52:a) så kamremmen kan du exkludera direkt som ett fel. Du skriver ju att motorn "fastnar" alltså startmotorn drar inte runt den?? eller fastnar den mitt i en cykel o låser där?? Eftersom du ser vitrök misstänker jag att din topp har gett upp (spruckit ganska rejält) eller så har en kolv exploderat och slagit sönder det mesta (och låst hela vevstaken). Vitröken tyder på att en ansenlig mängd vatten plötsligt kommit in i motorn. Det år något allvarligt som har hänt med din motor men det är ändå för tidigt att säga om det blir billigare att byta ut motorn än att renovera den du har nu, skruva ner motorn o se över vad som har hänt. Sen gå över kostnaderna och se vilket som är billigast. En ny motor är inte heller gratis om man vill ha med någorlunda låga miltal. |
| Du skrev att de ägde en Z1:a, därför mitt svar ang E30 motorn | |
|
Världen snabbaste rökmaskin!?! Exakt samma sak hände mig i lördags! Fick bärga bilen och dra in den till verkstán. Jag har suttit och väntat på domen sedan i morse och jag fick precis besked: Is i vevhusventilationen medförde att 3:e cylindern oljefylldes. Dimman bestod av vattenånga och oljerök. Startstoppet är pga oljefylld cylinder. Åtgärd: Byta vevhuspackningen (mm), oljesanera motorn och avsluta med en långkörning för att förbränna ev. kvarvarande olja. Kostnad: ca 6000:- (på bmw) PS. Motorn och katalysatorn ska tydligen inte ha tagit stryk i övrigt. DS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.