AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

Kan någon förklara Webastovärmaren för mig.

Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Vad är det.. Går den på diesel eller el? Nån pratade om att man kunde köpa till nånting så att den gick att ställa in.
Vars, vad, för hur mycket?

Den värmer alltså bara kylarvattnet?

MVH Robin
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Webaston går på både el och diesel kan man säga.. Dieseln är bränslet som den jobbar med för att värma vattnet i kylsystemet. Det är en liten oljepanna typ, som styrs av el.

Tiduret som behövs för att komplettera den till en motor/kupé värmare finns att köpa på bla KGKnutsson www.kgk.se. Finns även så man kan fjärrstyra den via telefon eller fjärrkontroll.

Diesel-räsern
/Rickard
Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Mmkey. Tack så mycket.

Men om man har igång den där länge och den går på el .. Har man inte slut ström när man ska starta bilen då?
I bruksanvisningen för E39 står det att Webaston inte ska användas flera gånger i rad utan att man kör. I övrigt är det inget problem. Den stängs av efter ca 30 min. Jag tror att det åtminstone på min går att ställa in den på 15 minuter för fjärrstart, men manuellt styr man förstås själv hur länge den ska vara tillslagen.
Allt givet att inte olika saker gäller för E39 och andra serier.

Mvh
Mikael
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Visst drar det på batteriet oxå, men jag vill minnas att webaston även stänger av om det skulle gå under 11 volt eller liknande, för att inte tömma startbatteriet helt.
Visserligen räcker inte 11 volt långt på en diesel om det är kallt ute. Och för det 3:dje vill jag ha för mig att det sitter ett separat batteri på 24Ah till just webaston.. borde sitta innanför klädseln i bagaget nånstans.

Diesel-räsern
/Rickard
Jag har en bensinvärmare som går på fjärren. Min bil hade stått ute i de kalla ca 3-4 dar, varpå jag körde bensinvärmaren. Sen när ja skulle starta bilen va den hyfsat tom på batteri så ja fick ta startkablar. Montörerna sa dock att värmaren skulle kopla ur så att man har tillräckligt för tändningen

Tidigare har den funkat klockrent, superbekvämt me fjärr också som räcker 1km. annars kan man ju ha minicall eller gsm-aktivering men kostar nåra ören varje gång man använder.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Man brukar säga att kör man med värmaren i 30 min, ska motorn gå i 30 min också, för att ladda upp batteriet...

Så webasto är bra, men om man kör 10 km, 30 min värmare, 10 km, 30 min värmare, är det inte så bra för batteriet..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Hmm, jag förstår. Ajja nu är de snart sommar får fortsätta på det där problemet till nästa vinter :)
Är batteriet fräscht och underhållsladdas enligt anvisningar (min 4ggr/år) är det inget problem. Batterier/webasto har varit på tapeten förr, så det finns mycet information om detta på AP.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Vad kostar det att montera en sådan här besinvärmare?

Mvh
Kristian
går nog loss på ca 20´ om en tekniker gör jobbet. Iaf med fjärrkontoll
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.