AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.076

När är det dags att byta bromsskivor (E34)?

Har inga vibrationer och upplever ingen dålig bromsverkan. Dock skrapar det en lite och beläggen verkar ligga mot precis längst ut.
Det är som ett spår/fördjupning efter där beläggen går emot vid inbromsning. Längs ut och längst in känner man en klar höjdskillnad.
Dags att byta eller blir det så efter ett tag?

/Jocke
Fast då måste jag väl plocka av dem och jag har tummen mitt i handen :-(
Nya kostar ju inte så mycket i alla fall. Biltema ligger ju på runt 250:-
Gammal bil också (-93)

//Jocke
Joa:

Feltema, inget jag skulle köpa. Bromsar är en viktig del i bilen. Har köpt ett par skivor med belägg där (visserligen inte till en bmw) och fick detta resultat: blev skeva efter ca 6 mån, du börja bilen att hoppa bär man bromsar. Belägg kanska fort slut. Nä, mitt råd är att köpa på något annat ställe. Mekonom har bra till ett vetigt pris. Finns säkert en uppsjö av affär på nätet. Och även om du köper på biltema så måste du väl ändå "plocka bort" skivorna eller? Det är lätt, spelar ingen roll om man har tummen mitt i handen, går inte att misslyckas, ha bara rätt verktyg.

En riktig bil dricker sås!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tycker som flink.patrik inga bromsdelar från biltema men bara bromsskivor skulle jag kunna köpa om jag inte bryde mig om kvalite. Men absolut inte bromsbäleg! Inte på en beemer iaf... Makonomen är dyrare (ca500 per skiva) men det är bättre grejer.
Det verktyg du behöver är 17mm blocknyckel eller hylsa, polygrip model större(för att klämma tillbaka bromsoken), en insex o lite tid :)
Lycka till!

MVH Grabber

Ok, I hear you.
Men tillbaka till min ursprungliga fråga. Behöver man byta bara för att man slitit ner ett spår eller blir det så ganska omgående??

//Jocke

känner mig tvungen att göra ett inlägg ang. denna eviga biltema diskussion!

när jag bytte skivor, belägg och slangar på bruksbilen nu senast köpte jag alltihop på biltema, absolut inga problem med grejorna! visst kan man få skit, man får kolla så att rätt grejor ligger i kartongerna (inte ovanligt att det ligger grejor med fel art. nr i lådan som har min bils art. nr på sig) och räkna med att det kanske inte håller lika länge som "riktiga" delar...

har kört ett par hundra mil sedan dess utan minsta problem, kommer tveklöst att köpa trummor,backar och övrigt när det är dags för bakbromsarna nu till sommaren! däremot på min banbil som körs lite aggressivare så köpte jag "riktiga" skivor, till sådant bruk skulle jag inte sätta biltema grejor men på en bruksbil så ser jag inget hinder!

jag tycker att det är alldeles för mycket obefogad kritik mot biltemas delar! deras verktyg är också toppen föresten!

nu får jag säkert massa kritik för detta inlägg, men jag står fast vid min åsikt så shoot :)

MVH
Johan K
Och med det inlägget fimpar vi biltemadiskussionen och tittar på vad tråden handlar om ;-)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
joa mät tjockleken på skivan där beläggen liggeran ring sedan Bmw och fråga efter minsta tillåtna skivtjocklek. Länk

Mvh Danne
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rekommenderar som Daniel F säger att mäta bromsskivornas tjocklek. Görs mycket enkelt med en mikrometer (kostar inte så fasligt mycket) där man mäter på ett par ställen (ett par längst ut på skivan och ett par på mitten av skivan) för att få reda på slitaget.
Minimum gräns för skivans tjocklek är 20.4 mm (fram) samt 8.4 mm (bak). Har man mätt upp ett värde -någonstans- på skivan som är under dessa värden skall den bytas.
Lämnar man in för omsvarvning skall (måste) de självklart mäta tjockleken efter utfört arbete. Då får du du ju också en uppfattning om hur nära du är ett kommande bromsskivebyte (som är för eller senare oundvikligt).

Kan också rekommendera att ha som rutin att mäta bromsskivors tjocklek vid tex sommar-vinter däcksbyte (eller när man byter bromsbelägg). Bromsbeläggen har ju slitagevarnare (nja inte alla 8 utan bara 2 men ändåså) men bromsskivor har inte något sådant. Dessutom kan det ju alltid vara intressant att se hur snabbt bromsskivorna slits ned - vilket går att göra om man samtidigt skriver ned mätarställningen varje gång man mäter skivorna (ok kanske bara jag som tycker det är intressant...)

Som Grabber säger så är bromsok, bromsbelägg och skivor relativt enkla att arbeta med på E34:an. Vet man bara vilka skruvar man ska lossa brukar det gå bra - bara man har lite tid. Något man lärt sig under åren är att ju bättre verktyg (fler?) desto enklare blir arbetet. Till detta behövs dock inga avancerade eller udda specialverktyg. Och när det gäller hur man gör jobbet så finns det nog säkerligen hjälp att få härifrån och även diverse guider på nätet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.