AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.792

Söker E21 323 info: bränsleförbrukning, vanliga fel mm..

Hej!

Jag är i köpartankar och söker alltså lite allmän info om 323:an ("luxuspaketet" m diff)
(har givetvis tidigare sökt info på forumet, modellguiden mm..)

Saker som jag undrar över är:
-vanliga fel man ska kolla efter vid ett köp?
-bränsleförbrukning landsväg/stadstrafik?
-323:an i förhållande ägarkostnad mot 320i?
-hur beter de sig i motorvägsfart, hög/låg utväxling?
-Försäkringspremier?
-Stor skillnad i klipp mellan motoralternativen 2,0(4:a) och 2,3(6:a)?
-allt annat intressant som ni kan komma på..

är själv studerande och måste ha någorlunda ok driftkostnader, så det är lite avgörande faktor vid ett köp, 320i vs 323? (kostnad/körglädje)

Stort tack å förhand!
MVH Philip
Det finns en del fakta läsning i modellguiden som du kan kika på,som tex mellan 320i och 323i så är det 41hk skillnad och ca 20km/h skillnad i toppfart.
Hej!
Som jag skrev tidigare har jag redan tagit del av den information som finns i modellguiden, samt den övriga information som jag har hittat i forumets tidigare trådar. (tycker ofta att tekniska spec. skilljer sig från verkliga, siffror säger inte allt)
Skulle dock vilja ha en mer övergripande information om främst 323 från er ägare.
All info välkomnas..

Tack på förhand!
Aaah,missade att du hade läst det redan.

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
tjena!

hade själv en 323 e21:a ett tag när jag studerade..och det var ingen bra kombination alls. Den drog allt mellan 1 till 1,6 liter/mil beroende på hur bråttom jag hade till skolan. Sedan var det alltid nått fel på den. Lärde mig till slut att spara det minst allvarliga felet för då kom det inga fler på ett tag:=)
Om du vill kolla försäkring kan du kolla på AWR771, min gamla.
den kostade mig ungeför 2300/år i trafikförsäkring har jag för mig.

Jag hade köpt en annan bil och ha., spec när du är student, tex en volvo 240 eller liknande. Ytterst tråkig bil, men ett mycket mer ekonomiskt. Köp en kul bil när du pluggat klart, det ska jag göra;)

ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JAg har kört 0,85 blandad körning med min, men något har hänt ovh den är extremt svårstartad och har förhöjd tomgång = 1,06 per/mil.

Normalt ska den dra ca 0,9l/mil vid försiktig blandad körning, de flesta snittar väl minst 1l/mil, eftersom man gasar lite extra. Extremt rolig bil med känsla och körglädje i stora portioner, jag har haft en del strul men den har funkat hyggligt i 5000mil, läckande tank+dåliga bensinrör/slangar, anliggande bromsar, läckande bromsservo, förbrukning av olja är vanligt.

Landsvägskörning hamnar lätt under 0,8l/mil, jag har själv kört 0,72l/mil!
Statskörning säger instruktionsboken 1.32l/mil, men jag anser att över 1,2 hamnar man inte vid normal körning i statstrafik, jag har för övrigt aldrig snittat med än 1,25l/mil.

Tänk på att just 323E21 är ovanlig idag och kan förmedla ÄKTA körglädje som inte ens finns i riktiga prestanda monster, det är en kultbil av rang och man tröttnar aldrig på att leka med den!

Är din bil i bruksskick så trafikförsäkra den (max 300kr i mån), då det inte skiljer så mycket mellan olika modeller!

323 gentemot 320 E21 är stor skillnad, iallfall vad det gäller prestanda, betydligt större än mellan 320 och 323 E30. Sedan har 323E21 grövre krängningshämmare än 320 vilket ytterligare förstärker vägegenskaperna+diffbroms, så 323 är rena sportbilen jämfört med 320in.

Övrigt värt och nämna är att utväxlingen är sådan att vid 95Km/h varvar 323an endast 2000rpm, och vid 120 ca 2500rpm, motorn går väldigt tyst.
Jag har ljudisolerat dörrar + lite till och i min 323an låter det mindre än nyare Volvo bilar.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
hm...läser mitt gamla inlägg...låter lite väl negativt märker jag.

Det är ju en otroligt rolig bil de där men bara inte så ekonomiska så därav den tråkiga tonen.
Håller med att den går skitfint på motorväg, spec runt 120-160 då det är riktigt hyfsat klös i den. Saknar själv min egen och SKA köpa en när rätt bil dyker förbi..och ett garage med för det behövs:=)

ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest
Tack för alla svaren!
Verkar vara ungefär som jag föreställde mig.
Har tidigare haft 3 st e30(320,325), men var alltså nu inne på en e21:a.
Mycket snyggare, och käns mer bmw-kult.
Kommer främst att åka motorväg, ca 30min färd 2-3dagar i veckan så då borde bränsleförbrukningen inte göra jätteskillnad med en 6:a.

-Anser ni att de är kursstabila i motorvägsfart? har fått uppfattningen om att de verkar vara lite "spännande", klonkiga eller hur man nu ska definiera det.(kanske mest beronende på ålder) jämfört med kanske e30:n.

ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
FRIFART: Vad har du för utväxling på din bil? Har du 4- eller 5-växlad växellåda?
Min 323i har original-utväxling, 3,64 + 4-växlad låda. Motorn varvar strax över 3000 vid 110km/h.

Bränsleförbrukningen brukar ligga runt 0,9-1,0/mil, vid landsvägskörning, då man sällan putrar på lugnt med den ; ).
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
riedle, jag har 5växlad låda, osäker på utväxling men känner igen 3,64, kan vara det!

När jag köpte 323an körde jag 25mil i sträck och hade ca 120km/h i medelhastigeht, stundtals 160km/h och en gång 185km/h och då tog bilen nästan exakt 1l/mil i snitt. enligt instruktionsboken ska mon 323 ta 0,91l/mil vid 120km/h (riktiga) = minst 130 enligt hastighetsmätaren!

Slutsats ligg i ca 140km/h mätarfart och 323an varvar ca 3000rpm med 5 petad låda och bränsleförbrukningen ska inte hamna nämnvärt över 1l/mil.

Läckrast ljud får man med rakarör och inget luftfilter, ujujuj snacka om metallisk råhet som inte återfinns på någon annan BMW !!!

Hur är det med utrymme då? har fått en uppfattning om baksätet genom tidigare trådar, men hur är det för föraren? (är ca 190cm lång).
undrar också hur det är med plåten, tjock? tänkte främst med isolering osv..
(ska givetvis åka och titta/få egen uppfattning om e21-modellen, men hittar ingen i närheten för tillfället.
Tack för alla snabba svar förövrigt!
ha`re!
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Om jag kommer ihåg rätt så är 5-växlade lådor extrautrustning på årsmodellerna fram till 81 och standard på 81 och nyare.

Philip: Du måste nog pröva om du får plats. Kommer nog vara trångt om du tänkt ha nån att sitta bakom dig i bilen nångång = ). Men i RIKTIGA bilar finns det utrymme för två personer o en spionportfölj i baksätet ; ).

Ljud- och bullernivån i E21 är mycket närmare en E30 än tillexempel en -02. Riktigt behagligt att åka landsväg med bilen. Inget extra sus o brus i min bil iaf.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Utrymme är helt okej, då E21 är kantigt byggd (precis som E30) och stolarna sitter lågt, har man mer utrymme ovanför huvudet i E21 än E30, det gäller bak också. Min kompis är 188cm lång och hade inga problem med varesig huvudutrymmet eller benen. I E30 är lägsta läget på stolen märkbart högre än i E21 som sagt, dessutom upplever jag att stolarna är bredare i E21 än i E30, vilket gör att man får plats med vingarna också, eller latsen :-)

E21 känns som helt klart några snäpp mer påkostad än E30, plåten är tjockare i E21 vet inte hur mycket men helt klart mer, golvplåten i E21 är
iallfall ca 1,5mm. E21 som ny mot E30 som ny står sig bättre i mina ögon, mer ombonad och mysigare, finare materialval och tänker på både instrumenteringen med sin mörka/svarta plast som känns mer gedigen.

E21 känns lite lyxigare och mer kompakt med en högre närvaro och körkänsla, E30 318 blir mer bruksbilen som drar mindre bensin och är enklare att köra i stan tex, speciellt märker jag att alla reglage och pedaler går lättare vilket gör körningen mer smidig. 318E30 har betydligt mer lättutnyttjat vridmoment inom statskörning än 323E21, vilket gör att bilen drar direkt utan fördröjning som 323an har, bra från ca 2000rpm till 4000rpm.

Men hur en 3i8E21 står sig mot en 318E30 är svårt att svara på, förmodligen ett liknande förhållande, jag skulle gissa på att E21 är lite mer landsvägsvagn än E30, trots att E30 har stolar som upplevs ge mer stöd och är mer formade efter kroppen, men det beror nog till stor del på att samtliga stolar i E21 är nedsuttna, den har ju trots allt några år på nacken.

E21 känns också som en större bil än vad den är, jag kanske har en konstig känsla med E21 som känns större i kupen framtill, medan E30 är mer jämnt fördelad över fram och bak och ska på papperet ha större kupeutrymme.
BAgageutrymmet ska vara typ lika på papperet, men även här upplever jag E21 som större, främst kanske tack vare det mer lättutnyttjade utymmet som E21 har, E30 lastar på djupet mer.
Har läst allt som går att läsa på det här forumet om e21, samt e21 forumet, så börjar få en hygglig bild nu. ska helt klart åka och titta ev köpa så fort det någon 323:a till salu i närheten..
Kan man få en i hyggligt bruksskick/mindre ren.objekt för ca 10`?

(givetvis kostar de mer, när man räknar på alla kringkostnader, men som utgångspris, lite att meka med i sommar.. :)

/Tack för all info!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det bör gå, men det svåra är att hitta dem!!
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Värdet på fina E21:or stiger hela tiden. Kolla på mobile.de eller autoscout24.de vilket utbud/pris det är på bilarna i Tyskland. Om nåt år är det samma som gäller i Norden, om inte redan nu!
Betalade själv över 20k i Sverige för min 323i för ca. tre år sen. Anser att den var billig.

E21-sajt värd att kolla: www.bmwe21.net
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.