AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.489

Tips på bra luftfilter till z4 3.0

Hej!

Tänkte höra med er om det är någon som har installerat ett sportfilter i sin Z4:a. Är det öppet i sådana fall? Kan man köra med ett öppet sportfilter? Måste man på något sätt skydda mot värme från motorrummet? Är det någon som har erfarenhet av detta?

MVH
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Sök i forumet så finns det en del trådar som behandlar ämnet.

Jag har ingen Z4:a men svarar lite kort:

Öppet sportfilter är att föredra om du prioriterar ljudet, slutet låter inte mer än orginal. Filtret bör skärmas av mot värme från motorn.

Finns idag färdigskärmade "öppna" filter att köpa. DVS koniska filter i delvis slutna burkar med medföljande slang till friskluften.

/// Viktor

Mer mos till folket
Tack för ditt svar ViccoA!

Jag är nog mest ute efter ljudet då sportfilter i alla fall inte verkar ge speciellt mycket mer effekt.. Ska med andra ord satsa på öppet filter...

Jag ska leta på forumet..

Tack igen..
Co
7
CoffeZ4
BMW Z4 2.5 -04
bartek jag är också ute efter nått luftfilter som ger lite goare ljud, hittar du nått får du gärna dela med dig.

Mvh CoffeZ4
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Gree Air
Länk

Racing Dynamics
Länk

aFe
Länk

Dinan
Länk

Jag tror jag ska beställa Racing dynamics intake. Öppen med skydd för värmen frakt till sverige ca 2400 kr.
Fantastiska Z4:an: Måste hålla med om att det ser mest seriöst ut av de länkar du skickat in. Alternativet kan ju annars vara att köpa endast värmeskölden av de och sedan välja ett annat filter om man nu känner för det...
Visa användare
639
Hehe jag kan garantera att Dinan och aFe inte är oseriösa grejer. Mycket bra kvalitè från dessa. Dock så är dom ju slutna. Och precis som du säger man man ju beställa bara skölden, fast det verkar lite jobbigt för min smak. Då tar jag heller hela kittet =)..
Fantastiska Z4:an: Det verkar dock inte som det är några på forumet som har testat grejorna.. Det är ju lite trist om det inte lever upp till förväntningarna..hehe.. men men.. det får man nog ta.. blir ju lite som att köpa grisen i säcken..

Finns det inte någon svensk leverantör av prylarna? Finns det inte någon som har testat mostsvarande till en 3 - serie , z3:a eller liknande?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Green Air har ett par svenska återförsäljare. Bla. Forza.

Jag kör med Green Airs dubbelt koniska filter och vevhusventilation.
Kan skicka bilder till de som vill ha. Dock kör jag ju inte Z4:a...

Insugsljudet blir betydligt råare med öppet filter! Vid 4000rpm börjar man ana att det låter lite mer än orginal och vid 5000 och uppåt hör man verkligen skillnad.

/// Viktor

Mer mos till folket
ViccoA : skicka gärna några bilder... Hade varit kul att se hur det ser ut.. Var det jobbigt att montera?

MVH Bartek
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag skulle kolla med Bildelsimporten i Uppsala innan jag köper något. De har Lintec och får man tro det som står på deras hemsida så är de överlägsna luftgenomströmning och rening mot samtliga konkurrenter. Vilket borde borga för ökad effekt, vassare ljud och mindre slitage på motorn.

Z3MPOWER
Fantastiska Z4:an: Har du inhandlat något filter än? Hur låter det i sådana fall? Är du nöjd?

MVH Bartek
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Bild på mitt luftfilter: Länk

Green Cotton har också ett filter likt racing dynamics, kolla in twister och twister cold air intake Länk

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Visa användare
639
bartek: Nej har inte haft tiden eller pengarna till det just nu. Nu är det bara avgassystem som gäller =), vilket kommer låta ;).. Men jag ska försöka fåå tummen ur ***** och fixa det så snart som möjligt. I "värsta fall" kör jag bara på ett vanligt filter från K&N

Visa användare
639
Fast man vill ju helst ha som ViccoA har, fett =)

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag har ett dubbelt koniskt filter. Inte jättedyrt. Bit över tusenlappen skulle jag tro.

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.