|
|
|
|---|---|
|
hej på er!har en fråga gällande motor tempen gick mot rött helt plötsligt,när jag körde.stanna bilen omedelbart,o öppna huven i fall det koka i kylarn.men det gjorde det inte.körde efter en stund,motor tempen vandra upp o ner,o det kom kall luft o sen varm luft.har alltid tagit sån tid innan varm luft kommer till kupen.kan det vara termostaten?bilen är impoterad.har hört att bilarna kör med en annan grad antal på termostaten,en vad vi gör här i sverige.(stämmer va?)autopower är suveränt,ni är så himla duktiga här.tacksam för svar snarast.MVH DICKA O. | |
|
Jag skulle tippa på vattenpumpen. Termostaten brukar haverera i öppet läge och resultatet av det är att motortempen inte vill gå upp över det blåa fältet, särskilt inte på motorvägen. Men om din vattenpump havererat så kan sånna tendenser som du nämner förekomma. Jag skulle vilja påstå att det är ett "fel" som många m52/50 dras med. Kostar ca 600 och du byter termostaten i samma veva som kostar 250. Ett tips, köp den på mekonomen (kolla att det är en Wahler, samma som säljes som "bmw-orginal" på bmw åf, till ett högre pris). Om du inte har gjort detta tidigare så finns det ett utmärkt gör-det-själv tips här på sidan, till vänster i menyn. |
|
| Precis som MD säger, vattenpumpen. Lätt att byta. :-) | |
|
TACK MD! MEN PROBLEMET VAR ATT DEN VANDRA FRÅN MITTEN TILL RÖTT,SEDAN HAR DEN HÅLLIT SIG TILL MITTPUNKTEN DÄR DEN NORMALT SKALL VA.MYCKET MÄRKLIGT FENOMEN,MEN VÄRMEN TAR ÄNDOCK EN SÅN TID INNAN DEN KOMMER FULLT?VÄRKAR INTE VARA NÅGON LUFT I SYSTEMET I ALLA FALL. KANSKE DE BARA ÄR TERMOSTATEN?IMPORT ANNAT GRAD ANTAL,HADE ETT LIKNANDE PROBLEM PÅ MI 325IA O DET VAR TERMOSTATEN MVH DICKA |
|
|
Börja med att byta v-pump & termostat. När du ändå håller på med kylsystemet så är det ju lika bra att byta v-pump, tar en liten stund extra, om bilen går mot rött så kan det i värsta fall resultera i motorhaveri. Att din bil har annat gradtal skulle i så fall resultera i att motortempen ligger på 88, 90, 92 grader, inte att den går mot rött.. Det är något fel om den gör så. |
|
|
Tjena! Det behöver inte heller vara vattenpumpen eller termostaten men du kan ju börja byta dem. Min temp mätare gick också mot rött och jag bytte då själv både vattenpump plus termostat. Det blev bra en liten period men sen va temp mätaren uppe i rött igen. I mitt fall var det fel på ett läckage i själva behållaren för vätskan vilket också är ett vanligt fel på E39. mvh bmw39 |
|
|
TACKAR O BUGAR MD!DET VAR TERMOSTATEN SOM HADE HÄNGT SIG,PLUS EN SPRICKA I TERMOSTATHUSET.VAR INGA KONSTIGHETER O BYTA DET,FÖRUTOM ATT MAN FICK LUFTA LITE GRANN.DET ÄR KANNON MED DET HÄR FORUMET,MED ALLA TIPS O RÅD MAN FÅR PÅ FORUMET.MVH DICKA O |
|
|
Vad bra att det löste sig. Att termostaten havererar är ett standardfel på din biltyp (min också) och termostathuset är lika vanligt det. Ett tips är att byta vattenpump då den också är "standard". Inta svårt alls att byta den heller för den delen, jag bytte själv ut mina grejer för inte så länge sen, inte för att jag hade något symptom på nedsatt funktion utan för att försäkra mig om att inte få vattenpumpshaveri när jag befinner mig >300 mil hemifrån... |
|
| Min var också lika, steg till rött på en gång och nästa minut var den nere i arbetstemp igen. Jag lada bilen i varmgarage en natt och sedan har det int hänt igen, tror det var något som hade frusit för det kom en natt då det var -30 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.