|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Min generator har nu gett upp och måste bytas enligt bmw:s felsökning. BMW kommer att ta ca 6400 kr inkl moms för att byta generatorn. Nu undrar jag om någon kan tipsa om ett billigare alternativ. Jag funderade på att kanske köpa en generator från mekonomen där jag hittade två olika: Generator 90A utbytes pris: 3275:- Generator 140A utbytes pris: 3685:- Så nu tänkte jag köpa en från mekonomen och låta bmw montera den för den är svår att montera själv om jag förstått det rätt? Funderade även på om man kunde skaffa en billig från skroten? Tacksam för alla svar! mvh bmw39 | |
| Vad tar BMW för generatorn exkl jobb? | |
|
Hej, hmmm tror att dem tar ca 5000 kr och sa att det kan ta några timmar att byta. Men passar mekonomens lika bra? mvh bmw39 |
|
| Kolla bildelsbasen det finns frächa grejor där, du får garanti på 3 mån(??). Min mek. bytte på en timme på min 520. Det behöver ju inte vara BMW som byter det finns många andra verkstäder som är duktiga på BMW och betydligt billigare. | |
|
På min E34'a är det då inga problem att byta generatorn.. Vet iofs inte hur det är på E39orna men.. Borde inte vara så jättestor skillnad. Har själv absolut inte hållt på och mekat mycket. |
|
zupra1 |
Köpte min på skroten för en 1000-lapp! Över ett år sedan... mecken fixade det på en timme... tror han tog 500 spänn för jobbet,( det var dessutom en 140A )... har hört på omvägar att den som är på 90A är lite för " klen ".Vete f*n... |
|
zupra1 var det till en E39:a du köpte? Kan man lita på att skrotens generator är felfri då? mvh bmw39 |
|
| Seriösa skrotar har testat prylarna innan dom säljer och lämnar garanti. Jag gav en tusing för min på skroten oxå. | |
|
Okej ska kolla med skroten då=) Jag har årsmodell 98 men undrar om E39 2000 eller 2001:s generator skulle passa? Någon som vet??? För då köper jag hellre det. mvh bmw39 |
|
| Kollar du enkelt upp på realoem.com | |
|
Vad är det för e39 du har? Är det inte v8 så är det ju inte så svårt att byta generatorn själv. /Jesper |
|
|
J.Dredd: nej jag har rak 6:a, 523 98:a och motorn är väl m52 om jag inte minns helt fel. Så generatorn är inte svår att byta på denna säger du? Jag hittade ingen beskrivning på generator byte här på autopower så jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Men jag tror nog i alla fall att jag köper en begagnad generator från skroten för en ny kostar ganska mycket. Någon som vet hur länge en generator håller? mvh bmw39 |
|
|
Hej! JAg fick en ny generator monterad i min 520i -97 för ca 3700:- |
|
Juhas 530i |
Sen är nog även bmw:s generator en utbytes, 5500 skulle dom ha när jag ville byta ett par år sen. Ringön bil-EL fixade en likadan utbytesgenerator för 4400 kr färdig monterad. |
|
Viktigast är nog att hålla sig till generator för rätt årsmodell, det har gjorts flera revideringar på bilens elsystem och även generatorernas spänningsregulator bl.a. en 90A generator kan knappast kallas klen, det beror helt på om man hänger på så stora extra belastningar att den slår i taket s.a.s. Bilen själv tar långt under 90A vid normal utrustning. Kolla noga så att du får tag på rätt generator för din modell så bör allt lösa sig. FP |
|
|
folke: så jag kan inte ha en generator från en E39:a med årsmodell 1999 eller 2000 på min 98:a då? Jag tänkte på det eftersom dessa generatorer är i bättre skick än 98:or där vissa bilar gått längre miltal. Men hur är det med Amper talet då? Måste man ha exakt det bilen har nu eller kan man använda annat där? tacksam för svar mvh bmw39 |
|
|
Jag kan inte exakt när de ändrade på t.ex generatorer. -97 gjordes en revision och efter 9-99 gjordes också rätt mycket. Min bil tillverkade 9-99 och har t.ex den "nya" generatorn med avancerad spänningsregulator som bl.a rampar upp laddström osv efter start, bättre temp och spänningsreglering än tidigare osv. En generator från en bil innan 9-99 bör gå i en -98 men jag kan inte säga säkert. Du kan säkert ha en storlek större men allt måste passa mekaniskt, t.ex typ av rem och skiva osv. Troligen passar de dock mekaniskt, men kolla ändå. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.