|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett litet problem med min 523:a. Det är så att när jag kört ca 2 mil så tänds asc lampan och kort därefter eml lampan. Motorn tappar all karft och varvar inte över 2000, men går bra på tomgång. När jag stänger av bilen och startar den igen så är allt bra tills man hinner köra ca 1- 2 mil. Har sökt lite på forumet och har läst lite om nått med gasspjäll, kan det vara nå sånt som krånglar.. | |
|
Hej Är ingen proffs på den avdelningen men EML har med motorstyrenheten att göra o ASC (antislad) är "en del" av styrenheten. Skulle tipa på att det ät ASC som krånglar o då påverkar det Eml oxå. Testa med att ta bort säkringen till ASC o se om det blir skilnad... HMV Grabber |
|
| Grabber: Det ligger nått i det du säger, stängde av asc:n med knappen och då funkar allt som vanligt. Undrar vad det kan vara för knas... | |
|
Hade samma probl på min e32. Visade sig vara potensiometern vid gaspedalen som var kass. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
97-99 har helt olika ASC system så är icke jämnförbara. Din bil hamnar i nödstyrning II, det kan vara kablaget till trottelhuset som ger dålig kontakt, är dåligt tätat och blir fullt med skit-ärg =dålig kontakt. Folke här på forumet hade ett liknande problem, han böt trottelspjäll men felet kom tillbaka efter ett tag, fixade till kablaget så det gav ordentligt kontakt sedan hat de visst fungerat. Kommer inte ihåg vilka felkoder som man fick med detta fel, men Folke kanske kan komplettera lite grann ?? Det finns visst ett uppgraderat kablage med bättre tätning, har de som bytt på BMW och fått kablaget bytt mellan DME och trottelhus noterat. ///MVH Hasso Länk |
| Idag var jag in med bilen på bmw... dom kollade felkoder och sa att dom aldrig hade sett nå liknande... det var tydligen en massa konstiga felkoder... hur kul är det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och vilken BMWverkstad var du på då ?? Örebro ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Felkoden kan vara P0220 på OBD-II språk, i DIS står det nog mera i klartext osv, koden gäller trottelpotentiometer osv men beror nog oftast på kablaget osv som Hasso skriver. Massa felkoder? Hoppas dom var logiska nog på verkstaden och noterade och analyserade om det finns samband osv mellan dessa. Sen kan man bara nollställa/radera och se vilka som försvinner och vilka som kvartstår eller återkommer. Åker du in till 5 verkstäder med lite elektroniska fel och felkoder så får du garanterat lika många svar/funderingar/undanflykter på ett och samma symptom. Tyvärr får man kanske säga.. inte alla känner till sambandet mellan felkoder och systemens sätt att lagra och hantera dessa, och även kriterierna för att de skall utlösa t.ex nödstyrning (som dessutom finns i flera steg med olika max varvtal osv). Om bilen därefter går OK ett visst antal körcykler så släcks felindikering/nödstyrning försvinner igen, men kan återkomma om ett visst antal störningar, signalbortfall från nån givare osv förekommer igen osv. FP |
|
| I morgon ska jag lämna in bilen på rep. Få se vad dom kommer fram till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.