|
|
|
|---|---|
| Jag har en BMW 525i -01 Svensksåld och undrar om någon vet om knappen ASC innehåller både antispinn och antisladd? | |
| Bara antispinn om det står ASC | |
| Det är både antispinn och antisladd, även om det bara står ASC. | |
|
Jaha, den ena säger så och den andra nåt helt annat... Vad är sanningen??? Min bil har ASC och jag upplever det som antisladd mer än antispinn.. |
|
|
ASC påverkar endast de drivande hjulen. mvh |
|
|
BMWLoveer: Vad står det i din instruktionsbok då? På mitt ex var det ASC+T men det stod bara ASC på knappen. //Stenback |
|
| Antisladd heter väl DSC på bmw språk? Så står på min knapp iallefall. | |
|
I instruktionsboken står det: ASC+T = Automatisk stabilitets och drivkraftskontroll DSC = Dynamisk stabilitetskontroll (har inte jag) Så vad jag förstår har jag både antispinn och antisladd. |
|
|
Stämmer att ASC+T endast påverkar de drivande hjulen. Det är en enkel typ av antispinn/antisladd. Tycker dock det fungerar riktigt bra ändå. De tidigare BMWarna med ASC hade bara antispinn. -87-91(?) Då stod det bara ASC på knappen. Sedan kom ASC+T (AntiSpinnControl+Traction) Alltså antispinn/antisladd. Då stod det nog ASC+T på knappen. På de senare årsmodellerna med ASC+T står det bara ASC (fastän det är ASC+T) Detta system är standardmonterat i bl.a. E39. Kolla i instruktionsboken. Det bör stå där. Din 525 -01 Hade ASC(+T) som standard. Som tillval fanns det nya, mer avancerade systemet DSC (Dynamic Stability Control) Sök på ASC och du komemr hitta mer info. Mvh Carl. |
|
|
ASC-T är inte antisladd. ASC+T kan minska drivmomentet med hjälp av motorstyrningen samt bromsa något av drivhjulen. Det mer avancerade DSC (i vilket ASC+T är integrerat) kan även med hjälp av gyro och att läsa av rattutslaget styra upp en sladdadnde bil genom att inviduellt bromsa något av hjulen (alla fyra). |
|
|
Tack för alla svar nu vet jag hur det fungerar. Tack alla, särskilt Carl L för sin fina förklaring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.