AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
857

Kolvar

32
66
320turbo
320i -86
Hej jag undrar om det går att svarva m20 orginalkolvar så det blir lägre komp??Och i så fall hur mycket vågar man svarva?

BMW rules
Grusse
Jodå, det ska gå att svarva orginalkolvarna fast jag vet inte hur mycket man ska ta bort. Men det går ju att räkna ut.
Vet att orginalkolvarna håller ganska bra, för en kompis laddar 1,6 bar med orginal 325 svarvade kolvar.

oo=00=oo
32
66
320turbo
320i -86
Ta och fråga din kompis hur mycket han svarvade ner så är du snäll!!!
Grusse
Är det en 320 som du ska bygga på?
Issåfall så kan jag meddela dig snart hur mycket du behöver svarva ner dom, för jagg håller själv på att ska bygga av en 320.
Tillverkade en kolvfixtur idag som jag ska svarva mina kolvar i.
32
66
320turbo
320i -86
ok tack!!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Jag hade en 323 M20 motor som jag byggde turbo på.............. Svarvade av kolvarna ca 1,2mm och sparade en kant runt hela kolven som var lika bred som klämspaltsytan ca 9mm......... Kompen blev va 8,7:1Laddade ca 0,9 bar med det...... Största anledningen att jag inte laddade mer var att jag använde mig av ORIGINAL omodifierat K-jetronic, kraftigare pump och justerade tryck det var allt........ Bilen gick FRUKTANSVÄRT bra........ Bilen var med i maj numret av Wheels.......... Körde som bäst 13,4sek och 171 km/h med jättehala däck...

//Jesper
Grusse
Klarade du dig ifrån spikningar fast du använde dig av orginal sprut och tändning?

oo=00=oo
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Jag hade inga som helst problem med spikningar................. Inte ens då jag periodsvis laddade ca 1,3 bar..... Dock så hade jag stora problem med skenande laddtryck och begränsade därför laddtrycket till 0,9............

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.