AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.694

300d, skillnad mellan 184hk och 204hk

ro
133
roblon
320dT M -06
Som rubiken lyder, vad är det för skillnad egentligen på motorerna i 330d mellan den äldre med 184hk och den nyare med 204hk.

Vad skiljer rent tekniskt?

Är 6-växlad växellåda standard på alla med 204hk?

Hur upplevs skillnaden mellan dem båda?

Jag ska köpa mig en 330d, men vet inte riktigt om det är värt att slanta upp de extra pengarna som man får ge för en nyare med 204hk... Skillnaden i pris blir rätt rejäl.

BTW: Chippning kan bli aktuellt i båda fallen, så jämförelse bör vara mellan standard/standard eller trimmad/trimmad.
ro
133
roblon
320dT M -06
Är det verkligen ingen som vet??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det inte så att 204Hk har CommonRail och 184Hk har "vanlig" pump?

Mvh
ro
133
roblon
320dT M -06
Ok, tack!

Det låter rimligt, men är det någon som vet med säkerhet?

Och framförallt, är det markant skillnad i "upplevelse" på dem båda?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet också att 204Hk 330 är den "nedtrimmade" varianten av 218Hk i 530 - de har alltså samma motor, tyvärr har jag aldrig kört 330...
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
184hk har också CommonRail teknik. Har inte kört 204hk modellen. Men för mig så räcker 184hk långt. =)
Här är lite text från ett test av 330cd (med 204hk motorn):

Like its predecessor, it is still nominally 3 litres, but with a fractionally larger capacity and a significantly more potent delivery. It has typically-diesel long-stroke dimensions, two cams, four valves per cylinder, and 'second generation' common-rail injection, giving higher injection pressure and better control (including the option to inject up to four smoothing fuel doses per working cycle). It has modified, two-stage intake geometry, revised combustion chamber shapes with lower compression ratio, and in all situations it has more efficient air and fuel flow and more efficient combustion. It has variable turbine geometry for its turbocharger, a more efficient intercooler, and the latest DDE5 Digital Diesel Electronics management - with ten times the computing power of the previous software, enhancing both output and refinement.

So the bottom line is that power is up by 11 per cent, from 184bhp to 204bhp at 4000rpm, and peak torque is up by five per cent, from 287lb ft to that headline 302lb ft - and remains constant from 1500 to 3000rpm. Which by any standards is a strong foundation for both flexibility and outright performance, especially when combined with a new six-speed manual gearbox.
ro
133
roblon
320dT M -06
Perret - Tack, det förklarade det mesta!

"significantly more potent delivery" - Låter ju onekligen som att det trots allt ska vara märkbart bättre klipp i den nyare motorn...

Den nyare motorn lockar ju, men det blir också betydligt dyrare. Får se om ekonomin tillåter...
204hk-motorn, Länk är som sagt en nedtrimmad variant av 218hk-motorn Länk för att spara på e46ans drivlina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.