|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som sagt fick en 2a på besiktningen på "Spindelled, fram höger, glapp". Och jag tänkte byta på båda sidorna, och så ringde jag mekonomen, de frågade om jag skulle ha "Spindelled vä/hö nedre yttre eller Spindelled vä/hö nedre inre" Vad menar Besiktnings gubben igentligen ? Mvh | |
| besgubben brukar skriva vilken det är som glappar, annars får du kolla upp det själv.finns två st per sida även på din bil förmodar jag! kallas inre o yttre eller bakre o främre. | |
|
Är det spindelleden du fått anmärkt på är det spindelleden som ska bytas, och det finns bara en spindelled på varje sida. Av någon märklig anledning väljer många att även kalla länkarmslagringen för spindelled, vilket alltså är felaktigt. Av de alternativ Mekonomen nämnde för dig är det "nedre yttre" som är spindelleden. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fick samma besked vid bilprovningen i torsdags fast glappet var inte så stort. "Men du bör inte komma tillbaka nästa år med samma leder" dock utan anmärkning. Vad är det som behöver bytas? Är det hela länkarmen, den bakre bussningen, stabilisatorstaget eller är det styrstaget? Termerna hämtade från mekonomens site (beteckningen "nedre yttre" sakas, tyvärr). Vore guld om detta fanns bland mektipsen. |
|
|
Är det glapp i spindelled eller någon led i främre bärarmen på e46 MÅSTE man byta hela bärarmen eftersom den är i aluminium och det går inte att pressa i och ur lösa leder i aluminium då spricker det. |
|
|
Hoppades att det kanske var den bakre infästningen eller ngn annan billig del som behövde bytas istället för hela bärarmen. Ångrar nu att jag inte fråga bes.killen om vad det var glapp, t.ex. vilken sida. Finns det något sätt att undersöka detta själv? Känns rätt onödigt att byta bägge om bara den ena sidan är kass. |
|
|
Hissa framvagnen och ta tag i hjulet. Dra och tryck hjulet så känner och ser du förmodligen glappet. Ta hjälp av en kompis om det är svårt att se glappet själv när du rör på hjulet. Jag bytte nyligen vänster länkarm på min 323a. Glappet var oroväckande stort, (yttre infästning). Ny länkarm kostar cirkus 1500 kr minus eventuell rabatt. Bytet kan du göra själv om du är lite händig och har en normal verktygslåda... /Anton |
|
|
Inte kul att byta det lovar jag. När jag fick en 2:a på min högra kulled, det behövets typ 5tons tryck för att få loss kulleden ur splindelleden för mig. Men det gick. Pajar den på andra sidan byter jag hela spindelleden!! Mvh Erik |
|
|
Ok, tror det är bästa att byta hela armen inkl lederna, tror det kosta 1700:-/st på mekonomen, men sen behöver man någon som kan hjälpa till o byta skiten eller om jag gör det själv. Och då byter jag båda sidorna samtidigt. Bytte Skivor o belägg i helgen. (Brembo) =) |
|
|
Kolla med BMW orginal det kan löna sig, om man kan pruta lite, det kan även vara billigare, mekonomen är dyra på reserv delar jag har kollat och flera gånger har de varit dyrare än orginal. det är ju orginal som är bäst i de flesta fallen. |
|
|
Jag skrev tydligen inte tillräckligt tydligt i mitt förra inlägg.. Kan ni hålla er nån timme så kan jag kolla exakt pris på länkarmen som köptes på BMW. Kvittot ligger i bilen.. /Anton |
|
|
Jepp ska kolla på BMW orginal, Anton: absolut väntar jag =) Ska ringa till BMW i morgon om det är lika lätt att byta broms skivor som att byta länkarm så är det inga som helst problem för mig =) (ja fotta lite under bytet som jag kanske lägger upp här, om det är intressant!) Hadde lite problem o hissa bilen under framvagnen, utan fick hissa den på sidan med domkraften (model större) behöver man hissa i mittan så båda hjulen är i luften när man byter länkarm ? (stod på gör det själv tipsen) att man behövde ha båda hjulen i luften när man byter spindelled?! /Marcus |
|
|
Naturligtvis glömde jag kolla kvittot i bilen... :( En siffra som känns bekant är 1575 kr. Hyffsat säker på det. Kollar för säkerhets skull imorgon på kvittot. Att byta bromsskivor är enklare än att byta länkarm. Det som är lite bök med länkarmsbytet är den inre infästningen, konan kan sitta hårt och då är det trångt att slå loss den. Att komma åt ovanifrån är mer eller mindre omöjligt. Ett eller några välriktade pangar på konan/skruven kan behövas... Spärrnycklar med ledat huvud är enormt underlättande vid detta byte.. Jag rekomenderar dig att hissa upp bilen och skruva av "hasplåten" för att kika på det hela _innan_ du bestämmer dig för att börja skruva på riktigt... En press kan dessutom komma väl till pass då bakre infästningen av länkarmen utgörs av en bussning som gärna sitter hårt fast. Byter du bussning så måste den gamla pressas ur och den nya i. Elände elände, Enkelt om man har alla verktyg tillgängligt. Hör av dig om det krånglar. /Anton |
|
|
Anton: inga problems någon 100 lapp hit o dit spelar mig ingen roll. men jag tror jag lämnar bort jobbet till någon bil-mek som har grejer för det. Så köper jag bara grejerna. Ingår bussningar när man köper en länkarm, typ ett "kit" och jat tar för givet att det är ca 1575:-/st för länkarmarna. Något tips på hur man kan smörja upp vajern som man öppnar motothuven med, sitter trångt som fasen och så smörjde ja upp med 5-56 men det hjälpte inte mycket, de fastnar endå. /Marcus |
|
|
Priset är per sida, alltså styckepris. Ingen bussning ingår. /Anton |
|
| skulle gärna vilja se bilder på bromsbytet, om du hade de | |
|
Cruser: Självklart ska du få det så fort jag tankat ut bilderna från kameran. förmodligen till helgen. /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.