AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

Diesel vs Bensin?

Hej,

Är det någon som har någon uppfattning om hur mycket dyrare det är att reparera en diesel än en vanlig bensin?

Funderar på vad som lönar sig en diesel eller en bensin....min körsträcka per år är ca 3500-4000 mil, 525 touring(bensin)/ 530 touring ( diesel), årsmodell 00-02.

//Linda
Jag fick byta pump på min 525TDS -93. INTE BILLIGT. Pumpen kostade 5500kr, arbetet var inte heller smärtfritt. Jag har alltid kört bensinare, men när jag började på Spendrups så fick jag ca 24mil tur och retur i resväg tis-fre varje vecka. Jag köper såklart INTE diesel på bensinmackar, så för mig blir det billigar att ha en diesel om inte man får en massa reperationer på den, har fått en liten uppfattning att dom är krångligare att hålla på med och dels dyrare att köpa delar till dom.

En riktig bil dricker sås!
Miper335
Du kan ju aldrig veta vad som skall gå i sönder på en bil och då du jämför två begagnade bilar så blir det än mer omöjligt.

Man kan ha otur att hitta en bil som hela tiden går sönder trots att den är mycket påkostad och välskött.

Medan andra köper värsta liket för skrotsumman men som håller i flera år.

Har själv kört Diesel i många år och har aldrig haft några problem...vill påstå att de håller betydligt bättre. ( Är med mina ord därför billigare att äga )

Däremot måste man vara mycket inbiten Dieselälskare för att stå ut med statens trams med sin skatt...

Min fru kör ca 350 mil i månaden med 523:an vilket jag förståss inte gillar utan skriker 530D ( var är du )varje gång jag tankar skiten.

Tyvärr var skillnaden bara ett par tusen om året. ( Räknat enbart på förbrukning och skatt )

Räknar jag då också på att bilskojaren vill ha 50.000 mer för samma årsmodell så blir köpet riktigt svårmotiverat och frugan förstår inte mitt diesel intresse.

Att man sen får mycket mer bil är ju en annan sak men det är ju jag som tycker det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.