AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
23.722

Försenad leverans av ny bil - Vad skulle du ha gjort?

Sida 2 av 2
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Sverige blev bara tilldelad 10 st Z4M, och jag beställde tråkigt nog min i senaste laget, därav väntetid. Men jag hoppas och tror att jag ska få den lagom till sommaren.:-)

Mvh
Maria
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har beställt en ny Audi A4 Quattro Och fått 12veckors levtid. skall komma någon gång i mitten på Maj, Säljaren ringde förra veckan och sade att den var försenad 2 Veckor. så nu är man uppe i 14 veckor...
Köpt på Din Bil i Hammarby.
Jag vet inte om det räknas som en budgetbil då priset ligger en nålsudd under 400'.

/PG
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
pgr69: Vad hände? Min bil är nu försenad 2 veckor, och jag dessutom bokat biljetter till ett evenemang v22, vilket gör att jag måste ha bilen. Blev du kompenserad på ngåot sätt?

Jag fick 12v leveranstid av säljaren, kontraktetet står det att bilen ska vara levererad inom 10v om inget annat skrivs, nu är jag alltså uppe i 14.

kilroy
Ej innehållen leveranstid är ett kontraktsbrott och effekterna av kontraktsbrottet bör skrivas in i kontraktet då detta görs upp. Detta är ett vanligt förfaringssätt vid olika typer av upphandlingar och ett privatköp av en ny bil bör inte vara något undantag.

Försenade leveranser från tillverkaren/leverantören beror ofta (men inte alltid) på något systemfel hos denne. Det bästa sättet att korrigera systemfel är att det börjar kosta pengar för tillverkaren/leverantören. Utan det ekonomiska citamentet händer oftast ingenting...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
kilroy: Problemet är att det är reglerat, har lusläst kontraktet nu, och givetvis blir man inte speciellt mycket smartare eftersom det är väldigt många om och men. Tex säger avtalet följande:

Leveranstid/Leveransförsening: Leveransdag ska anges på köpeavtalet. Har leveransdag inte avtalats levereras bilen inom skälig tid, normalt åtta veckor för nybil från den dagen köparen undertecknar avtalet.

Vid leveransförsening kan konsumenten kräva leverans men han får inte vänta orimligt länge med att framställa ett sådan krav.

Om förseningen är av väsentlig betydelse för konsumenten - vid bedömningen härav skall såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas - får han häva köpet inom skälig tid, normalt två veckor från det säljföretaget underrättat honom om leveransförseningen, meddelar säljföretaget att han häver köpet.

Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, mins en vecka. Konsumeten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumeten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumeten häva köpet om bilen inte avlämnas inom skälig tid därefeter, normalt tre veckor.

Som ni ser så är avtalet väldigt mycket öppet för diverse tolkningar, "väsentlig betydelse" kan alltid diskuteras.

Mitt avtal har inget specificerat datum för leverans, då gäller 8 veckor. Dock har jag fått ett muntligt löfte om 10-12 veckor av min säljare. Nu är det alltså 14 veckor. Det där med att kräva leverans blir ju väldigt fel om man får reda på förseningen så sent som jag har fått.

Mina krav imorgon kommer vara följande:

• Likvärdig hyrbil fram till leverans

eller

• Annulera avtalet pga avtalsbrott från säljarens sida

Inget annat är aktuellt för mig, eftersom jag måste ha bilen (helst igår).

Argument välkomnas.
kilroy
acey*

Jag förstår ditt problem, mina kommentarer var generellt menade. Precis som du framhåller så är det mycket om och men i kontraktstexten och det ger möjlighet till olika tolkningar vilket är olyckligt.

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara svårare att leverera en bil inom kontrakterad leveranstid när det går utmärkt att leverera andra kapitalvaror. Bilar produceras enligt löpande band-principen och vid varje nybilsbeställning behöver knappast montörerna gå ut på förrådet för att börja leta efter råmaterial till bilen...

Det verkar som det finns ett och annat att göra när det gäller kontraktsskrivning vid nybilsköp...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag återkommer efter träff med försäljningschefen. Jag är inställd på att säga säga upp avtalet, och tvistfrågan blir då hurvida jag ska betala 7% av köpsumman eller inte. Och det är en fråga jag är beredd att ta till tingsrätten.

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag tycker att du skall skriva ett brev till VD:n, gärna med hjälp av ett juridiskt ombud med erfarenhet av liknande tvister. Brev behandlas på annat sätt än telefonsamtal är min erfarenhet. Möte med säljchefen ger jag inte mycket för, men kan vara värt ett försök om du fått positiva signaler. Vad som än bestäms skall du begära att få det skriftligt. De kommer säkert att säga att det inte behövs, 'du litar väl på oss', etc., men ge dig inte.

Håll oss underrättade.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Acey: Tjenare! Har fått bilen men fick ingen kompensation alls, ville ha två audi jackor men det blev nobben. Dom skulle kosta 700 Kr st, ett löjligt högt pris för en jacka som kostar 250-300 i butik. Inte för att jag pushade speciellt hårt för det men jag tror att företagen som är så måna om att få köpare inte inser att en sådan liten grej ger så jäkla mycket tillbaka.

Att man skall öht. skall betala för reklamprylar ser jag som löjligt, dom skall man få gratis.

Hoppas det går bra.
/Peter.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Reslutatet blev att jag kommer få min bil inom avtalad tid. Slutet gott, allting gott - om det nu stämmer alltså :)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inom avtalad tid, har de inte dragit över tiden med 2 veckor redan?

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mugge: Jo, inom audis rekommenderade 8v har de dragit över, fast de kommer leverera bilen inom de utlovade 10-12 veckorna. Nämligen sista arbetsdagen v12, fredag kl 14. Vilket ihop med en sony psp får duga, budet i fredags var nämligen v24, dvs 2 veckor efter avtalad tid och 6 veckor efter audis rekommenderade tid.

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
acey, låter bra men fick du det på pränt? För du vet väl vad man säger om muntliga avtal?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad händer om det drar in på vecka 15?

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mugge: Enligt tidigare domar i ARN lär det inte bli speciellt svårt att bryta avtalet.

Larssssss: Elektronisk skrift :)

acey:
Är det verkligen du som är "The Stig" aka Perry McCarthy från Topgear eller har du bara snott en bild på honom till din avatar?? ;-)Länk

**330-cabben såld 13 Maj 2006***
När jag skulle hämta en av mina nya BMW:ar så blev det nått missförstånd mellan chefen och killen som skulle göra leveranstvätten så när jag kommer dit på avtalad tid klockan 10.00 så var inte bilen klar på långa vägar den skulle bli klar kl.17! Det slutade med att jag fick låna en fulltankad 530 med M-paketet under dan och fick en modellbil 1:18 för 530 kr och en BMW jacka för 900kr, blev ganska nöjd med den uppgörelsen. Köpte den av chefen på BMW Åf, det hjälpte nog till.

Keep Your Distance!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Rolex: Jag skulle kunna tala om det, men då skulle jag vara tvungen att döda dig sen :D

Clubsport: Jag hade tur i oturen att min säljare var försäljningschef. Han var varit extremt korrekt och trevlig och väldigt tillmötesgående eftersom jag till och med fick speca om bilen efter att den blivit låst i systemet. Nu ska det bli intressant att se hur servicen är på verkstäderna.

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
En av dina nya?!? Förklara!

Det blev ingen över som står och skräpar i något hörn någonstans?

Hur var 530:an att köra om du jämför?
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ovanstående riktat till Clubsport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.