AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
23.723

Försenad leverans av ny bil - Vad skulle du ha gjort?

Sida 1 av 2
Jag börjar bli riktigt trött på att vänta på min nya bil!

Beställde bilen första veckan i januari, fick då veta att leverans var senast v12. På köpekontraktet står det leverans senast v12 och på "offerten" som jag fick innan jag skrev på kontraktet står det leverans i mars. När jag köpte bilen tyckte jag att det var på tok för långt bort (3 månader!!!) men säljaren sa att det var inte mycket att göra så jag accepterade det såklart.

Nu har jag väntat i två och en halv månad och får nu reda på att bilen inte alls kommer v 12 utan v14 - 16, dvs mitten av april...
Nu börjar jag bli riktigt trött, inte bara var jag tvungen att avboka vintersemestern (kan inte åka utan bil) utan jag måste dessutom vänta 4 vekor TILL!!!! :(

Tips och råd på vad man kan göra, kan man kräva en motsvarande lånebil för att kompensera? Vad tycker ni är rimligt?

Tack för alla tips.

(För övrigt kan jag säga att jag tycker att en väntetid på 3 månader är absurd, det är ju för tusan ett fjärdedels ÅR!) :)

Lånebil tycker jag att du ska kräva dom 2 veckor som bilen blir försenad, det går dom säkert med på.
För mig lyckades dom slarva bort min bil helt och hållet. Fick vänta tre månader till...

Nu vet jag inte vad du har beställt för bil men E90 hade mycket problem med förlängda leveranstider.

Keep Your Distance!
Clubsport - de slarvade bort din bil???
Fy *** vad sur jag skulle bli, jag tycker ju att jag har väntat länge nu, vet inte om jag skulle klara av att vänta tre månader till. Hur lyckades de med det?
Lånebil låter ju som en bra kompensation faktiskt. Då har jag ju åtminstone en liknande bil under tiden.
Tack!

(har beställt en X3)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det står på baksidan ditt köpe kontrakt vad dina och deras skyldigheter är och vad som gäller för köpet. Lånebil som sagt är ett mycket bra alternativ och något de brukar kunna ordna enkelt.

För mig är det tvärt om! Bilen blev klar några veckor tidigare än beräknat så nu står den och väntar på mig.
Kontraktet är A och O. De gånger jag köpt ny bil så har leveranstiden aldrig hållit och jag har inte fått någon kompensation öht. En BMW jag beställde skulle tillverkas efter 8 veckor, visade sig bli 12 veckor innan allt var klart.

Lånebilen behöver för övrigt inte vara en likvärdig bil, har du otur kanske det blir en 10 år gammal bil av ett annan märke.
Kan tillägga att det dock är skillnad på bil och bil, har du beställt en snålutrustad 116i så får du förmodligen inte så mycket kompensation, har du beställt en fullmatad 760iL så lär de behandla dig som en kung. Är det första bilen du köper av handlaren är det mindre chans att få "special treatment", är det tredje nya bilen på lika många år så får du förmodligen låna försäljarens fru bara du frågar ...
tycker att du ska försöka pruta ner priset lite ...
dali: Nej det kan jag förstå. Önskar att jag köpt en M6 men det bidde bara en X3, men hyfsat bra utrustad och handlaren har varit väldigt bra hittils så jag tror att de kommer att göra rätt för sig.
Jag återkommer med rapport! ;)

Robert J: Hur kan du hålla dig? Åk dit och hämta den NU, nej stäng inte av datorn bara ÅÅÅKKKK!!!!! :)

bmw_jerry: pruta låter ju bra, eller kanske få nåt schyst tillbehör gratis. Jag ska prova, tack.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
fråga om lånebil, de kommer säkert inte vara något problem om säljaren är rädd om dig som kund..
trots att jag "bara" köpte en 116i var de inga bekymmer att få lånebil när min bil blev något försenad

BMW CS #5139
An
66
Antijustering
Bmw 530 Ia Touring
vilken handlare är det.?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Såvida det inte finns nån klausul på baksidan av kontraktet som garderar säljaren från försenad leverans, så har säljaren gjort sig skyldig till avtalsbrott. Du har rätt till att avtalsvillkoren jämkas eller att häva avtalet. Men innan du börjar bråka, läs baksidan av kontraktet med lupp. Misstänker att säljaren garderar sig på något sätt.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
tvkungen: Var förbi och tittade på den för första gången i dag. Lite sugen blev man på att hämta den, men då måste jag köpa till vinterdäck och det hade jag inte tänkt göra just nu. Hade de vintersulor jag har nu passat så hade jag inte åkt 525i speciellt många meter till.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du borde fått en orderbekräftelse av ÅF där står bilens leveranstid. På ordern iaf på min stod bara preliminär levvecka lika på offerten jag fick i nov var levtiden längre än den verkliga vid ordertecknandet i dec 04. Diesel har blivit väldigt poppis i Sverige det har gjort att levtiden på de blivit längre. En kompis beställde en 525d förra v han fick 7 mån levtid men den var Individual....
Jobbigt att stå utan bil. Be ÅF hjälpa dig med bil då du har sem de är säkert inte omöjliga.
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
ÅF har tillgång till produktionstid och levtid online och därför är levtid vid offerten eller orderdatum inte samma som när bilen är spikad i produktion. Om man som jag fick första offert i augusti, andra i november och bestälelr i december säger det sig själv att levtiden varierar med hur mkt fabriken har att göra. Det verkar som om ÅF inte har givit den info du behöver för att kunan planera din semester... Din bil är en i mängden på ett band. Vissa ÅF har dessutom förbokat ett antal bilar som de ändrar eftersom order komemr in. Vissa ÅF tappar bort en order som för Clubsport ovan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är du inte nöjd med säljaren: Skriv ett epost till försäljningschefen förklara läget och kräv lånebil semesterveckan sånt brukar ta skruv.
Info vem det är hittar du på resp hemsida. Så gjorde jag när 535dAtn inte funkade och blev inlöst eft 3 mån samt åkte gratis lånebil hela tiden.
Lycka till!
Asken
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Jag tycker att du ska fråga om lånebil, vilket dom säkert går med på, eller få något extra tillbehör som kompensation.
På mitt köpeavtal står det inget leveransdatum, utan "Jkpg snarast". Först var leveranstiden satt till juni, men blev sen ändrat till juli. Men jag fick iaf. besked härom dagen att bilen ska börja byggas senast i maj, i bästa fall april. Då borde jag förhoppningsvis få bilen lev. i juli om allt går som det ska.

Mvh
Maria
Robert J: Ja det var ju smart förstås. Vet inte om jag själv skulle kunna hålla mig... :)

yozef: Jag har nu läst baksidan av kontraktet och det står faktiskt att de är skadeståndsskyldiga (tror jag iaf) men frågan är vad det innebär i verkligheten. Som sagt får jag lånebil och nån slags kompensation är jag nöjd.

Asken: Jo jag är nöjd med säljaren de har varit bra. På mitt kontrakt står det faktiskt v12 iof handskrivet av säljaren men som han säger han gör ju sitt bästa för att få hit den så fort som möjligt och jag tror på honom.

Han sa att han ska fixa en lånebil så att jag kan åka på semestern så jag är nöjd. Ska kolla om jag kan få nån slags kompensation eftersom det faktiskt är ganska värdelöst att vänta 14 veckor på en bil och det tror jag att han kommer att fixa.

Z4 Maria: Varför är det så lång tid mellan att bilen byggs och du får den? Min bil byggdes vecka 10 och ska levereras v14 - 16. April - juli det är ju två hela månader?
"På mitt kontrakt står det faktiskt v12 iof handskrivet av säljaren "

Coolt, en X3 med V12, det måste vara en väldigt ovanlig specialbeställning, förstår om det tar lite tid att få den i ordning! Är det en lättare version av den X5 V12 LeMans som H-J Stuck körde Nürburgrings nordslinga på under 8 minuter med? :))

Skämt åsido, tycker att lånebil är det minsta du kan kräva. Kanske kan du lyckas få ÅF att efterskänka en bag med bilvårdsprodukter också? :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kalle Hansen: ja två v6or en för varje hjulpar :)

Ci
531
CiM
325ciM-04
var glad att leveransen är försenad. snart är det sol o värme, då är det kul med ny bil. :-)
tvkungen,

Två raka sexor måste det väl ändå vara för att bli en V12? Och någon V6 finns inte till BMW :) Slut på tramset, åter till tråden! Återkom gärna och berätta vad ÅF erbjuder dig för kompensation!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.