|
|
|
|---|---|
|
Varför har BMW monterat in hydrauliska lyftare i M3'an istället för mekaniska ? Vad jag har förstått så är mekaniska lyftare mkt bättre när man ska varva mkt! ? Ngn som har en förklaring till varför man då monterar in hydrauliska lyftare i en motor som är så högvarvig ? //ACS | |
| Dom är underhållsfria. | |
modano |
för att det fungerar ? |
|
Det är inga hydraulisk ventillyftare i S54 motorn och därför måste ventilspelet mätas och eventuellt justeras vid varje inspektion 1 och 2 genom byte av shims som har olika tjocklek. /RS2 |
|
| Hade det varit hydrualiska lyftare i S54:an så hade priset för insp I& II varit betydligt humanare.... | |
| Är de inte shims på e36 m3 och m5 e34... mm | |
modano |
;) |
| RS2: Är du 100% säker på att det inte är hydraulisk ventillyftare?? För enligt min BMW verkstad så är det hydraulisk!! Men dom kanske är väldigt inkompetenta =/ | |
|
Länk Steffo: Jo det är shims på S50 och S38 också. |
|
Gemini__ |
Man kan inte lita på BMW-verkstäderna alla gånger, tyvärr. Mvh: Thomas |
| Gemini__: Nej, verkar ju inte så! Vissa verkstäder jag ringt har sagt att ventiljustering ingår i insp1! Andra säger att det bara ingår i insp2! ? | |
|
Ventiljustering ingår aldrig hos bmw, Kontroll av ventilspelet dock. Ligger spelet utan för tolleranserna så tillkommer kostnad för att byta shims mm. Tilläggas bör väl att under den tid en M bil servas på märkesverstad regelbundet och varmkörs ordentligt så ändras oftast inte ventilspelet utanför tolleranserna. Om man är helt ärlig så hur många servar sina ärliga 20000 mils M bilar hos bmw nuförtiden? och därför har dom ju kanske lite dålig erfarenhet om hur man gör. Vad jag förstått så får det ibland justeras vid första inkörs servicen och sedan så är det väldigt sällan det behövs. / John |
|
|
S54 har inte hyrauliska lyftare! Den har dock inte samma ventil mekanism som S50/S52 med tryckare. S54 har små vippor med små schims under som sitter direkt på toppen av ventilskaftet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.