|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ni som kör med 19", hur känns det? står i valet o kvalet om det kommer bli 18 eller 19, snälla hjälp mig, Vill egentligen att ni ska övertyga mig om 19" men är osäker..=) | |
Diva |
Kan ju säga att jag var med polarens 328 e46 ute i sommras . vi ett rödljus så hade vi en v70 t5. Tänkte att det vore vara kul o gasa lite mot killen. Han hade 18" på vi hängde ju med på 1:an o nja lite på 2:an men sen var det godantt med ganska hårt. Så antingen så var ju han en ursusel förare eller så hade han nog ingen t5a alls :-) Menar så mkt effekt tappar man INTE pga större fälgar Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
19" ser bättre ut. Men 19" gör bilen tyngre, den drar mer bensin sen så är 18" mycket mer komfortablare och mycket mer praktiskt.. Samt att däcken kostar en hel del mer oxå till 19". // M.v.h. Daniel |
|
| Hjärtat säger 19# och hjärnan säger 18". Frågan är - vem bestämmer i din kropp...? ;-) | |
Diva |
plånboken :-) ??? Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
18" M135 Orginalfälgar väger enligt e46fanatics forumet: fram 28.5 lb bak 29.0 lb Mvh Robert |
|
|
På skoj har jag räknat ut ungefärligt hur mycket mina vinterhjul 14" resp. sommarhjul 17" stjäl i effekt från motorn vid acc. 0-100km/tim. Dels skall ju de fyra hjulens sammanlagda vikt accelereras till 100, dels hjulens tröghetsmoment som skall roteras från 0-980varv/min. Det blev att vinterhjulen tog ca. 13 hästkrafter, sommarhjulen ca. 18hk. Det var värre än jag trodde, man förstår att det är viktigt med lätta hjul på tävlingsbilar och dessutom blir ju väghållningen bättre när hjulet hinner följa vägbanans smågropar bättre. Nisse |
|
| Det låter ju väldigt mkt, alltså skulle man kunna minska accelerationstiden med några tiondelar med hjälp av lättviktfälgar.. | |
|
Ja men det blir nog dyra fälgar, dom skall ju hålla också. Nisse |
|
kenj |
Jo det gör mer än vad man tror... Testa lite själv eftersom det var dags att köpa ny sommar däck/fälgar. Fälgarna nedan har exakt samma rullomkrets. Original Audi 195/65 x15 6,5" vikt kompl. 14,5 kg. AEZ 225/45 x 17 8" vikt kompl. 19.5 kg. Testet gjordes samma dag för att inte vädret skulle påverka resultatet. 70-130 (3:an) 15" 4,9 sek. 17" 5,4 sek. 100-150 (3:an) 15" 4,9 sek. 17" 5,3 sek. 80-140 (4:an) 15" 5,8 sek. 17" 6,4 sek. 100-180 (4:an) 15" 10,1 sek. 17" 10,8 sek. Man kan se att det skiljer mellan 7-10% (ca:15-20 hk på min A4 1,8T), lite för stor skillnad för min del, så det fick bli nya däck till min 15":-(( Nu är detta inga exakta värden, men en fingervisning....Körde intervallerna ett antal ggr. och snittade. Mvh//Jerker |
|
kenj: Jag hoppas du gick och köpte dig 195/45x15 =) Feta däck och fälgar försämrar ju inte bara accelerationen, det medför högre bränsleförbrukning, högre däckljud och dyrare inköpskostnad. Ja detta är ju rent generellt, finns alltid extrema undantag. Vill man försämre komforten, få bättre styrrespons och hindra att bilen kränger på däcken så släng på original bredd fast med lägre profil. Det medges ju en viss ändring i rullomkrets så till viss del är det ju "lagligt". //Stenback |
|
kenj |
Jo visst, då blir han ju lägre växlad också:-). För "normal" körning finns det i princip inga fördelar med 17" 18" osv. Däremot när vi snackar bankörning, då... Men det är ju så jäkla snyggt med lite större diameter på fälgarna och lägre profil på däcken...Blir ju en helt ny bil! Mvh//Jerker |
| Jag skulle alltid ofra lite prestanda för grimma fälgar;) | |
|
Finns väl ingen människa som sätter på större fälgar pga nåt annat än utseende? Prestanda, komfort och ekonomi får lida men det är det ju värt, kolla bara hur många som byter... |
|
|
Anders S.: Visst är det så, mer show and go. Det skulle vara väldigt intressant att se ett bromstest där man jämför t.ex. samma märke och modell av däck fast med olika dimensioner. Dvs en standarddimension i 15" eller 16" jämfört med 17", 18" eller 19". Någon som har sett en sådan test? När man läser tester av nya bilar så förvånar det mig att det i princip bara är Porsche som kommer under 35 m från 100 km/h till 0 km/h. Kan feta fälgar i kombination med för klena bromsar vara boven? Har nämligen för mig att Trafikmagasinet på den gamla goda tiden hade 40 m som måttstock och läser man tester idag finns det även så kallade prestandabilar som med nöd och näppe stannar på kortare sträcka än så. //Stenback |
|
|
Kolla gärna här dem har testat en V40 T4 med 15-18 tum ,lite skillnad vart det .. |
|
|
Länk |
|
|
Jag hade 225/60-15 på BMW original krysseker under en mellanperiod på 635:an. Sedan bytte jag till 235/40-18 fram och 255/35-18 bak på smidda, mycket lätta 18" BBS RC. Det blev märkbar skillnad avseende prestanda till RC:nas fördel. Femtontummarna vägde bisarrt mycket. Slutsats: Skall man köpa nya fälgar så skall man köpa bra grejjer. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Fick hem mina 135m idag 225/40/18 kopior de vägde knappt 14kg, tyckte de kändes väldigt tunga. Men när jag läser här väger ju orginal nästan lika mycket. Tog fram polarens 17" orginal R fälg med däck, den vägde bara ca 9kg, det är en otroligt stor skillnad tycker jag. Är det nån som har några andra vikter på kompletta fälgar? //Dahlskog |
|
kenj |
Här är en bra sida med vikter på en hel del fälgar. Länk Mvh//Jerker |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.