|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena alla glada, var ut och körde med min 328iA, fick med mig en V70 T5 (han sa även att den var chipad), inte senaste modellen, Han hade 19" fälgar på sin traktor, Jag har 16" vinterfälgar på, vi körde ett race från 0 och jag tog honom utan problem, och det ända han skyllde på var att hans bil gick dåligt med 19", så nu till frågan, Hur mycket förlorar man på att ha 19" prestanda mässigt? Jag är själv inne på att köpa 19" CSL Replicas senare i vår, men om man förlorar jätte mycket så kanske jag går ner till 18". Man vill ju ha lite fart i kärran. | |
|
SNakey_: Det finns ju lite faktorer som påverkar en eventuell prestandaskillnad. Är dina 16"'are extremt tunga och du hittar ett par extremt lätta 19"'are så blir kanske inte skillnaden så stor förutsatt att du får till samma rullomkrets. Om du planerar att satsa på replica fälgar så är väl chansen att du får ett par extremt lätta fälgar ganska så liten. Enda sättet för dig att få ett exakt svar på detta är ju om någon här har gjort exakt den jämförelsen eller om du har möjlighet att testa ett par 19" CSL Replica på din bil innan köp. //Stenback |
|
|
SNakey_, tycker det låter som en rätt dålig bortförklaring. Din bil bör ha väldigt svårt mot 240hk+ chip. Antingen var han kass eller så fick hans bil mindre effekt efter chippningen! Tror inte är såå stor, 19" är väl oftast bredare-->större kontaktyta-->bättre fäste-->bättre start. |
|
| 19" är ju nästan 20% större än 16", földaktligen får man ca 20% högre utväxling! Dvs slöare acc.... | |
|
plus att med större fälgar som då även oftast är bredare så hamnar tyngdpunkten som ska hanteras av effekten mycket längre ut från centrum och får ett herrejösses masströghetsmoment. det är stor skillnad på fälg och fälg också! Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Beppo: Vid köp av större fälgar monterar man i regel däck med en annan dimension (lägre profil) för att inte ändra rullomkretsen. | |
|
Henrikk: utväxling i masströgshetsmoment antar jag att beppo menar, vilket blir mycket strörre om inte väldigt lätta strörre fälgar används. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Här testas M5 med 19" mot 21" och visst är det skillnad. Länk | |
|
jaken: Bättre kontaktyta är väl alltid bra vid acceleration på torr asfalt, däremot kan 19"'are ha en nackdel om de är för stumma. En viss rörlighet i däcket kan helt klart vara till fördel, det funkar ju bäst på strippen dessutom (små fälgar + breda däck med hög profil). Goldcom: Väldigt intressant film, tackar! I det exemplet har ju även 21"'arna mindre rullomkrets än 19"arna. |
|
|
Vikten på CSL Replica fälgarna som jag tänkt köpa är: 19x8.5" - 11,2 kg (24.75 lbs)(fram) med 235/35-19 däck 19x9.5" - 11,4 kg (25.25 lbs) (bak) med 255/30-19 däck Som sommar fälgar har jag idag M-dubbeleker 68, (Sportpaket fälgen) Med 245/40-17 däck runt om. Tror ni det kommer bli stor skillnad med accelerationen och prestanda? |
|
|
Här är några tester M3 med 18" och 19" Länk Länk |
|
| Inte så jättestor skillnad ju, men ändån en fölust, Vad ska jag välja 18" eller 19"? | |
| 18" tycker det räcker med dem,det blir snyggt och inte förmycket | |
|
V70 T5 Steg1 ger 300 hk 430 Nm. En 328ia blir förnedrad av den bilen i alla intervall. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag kör med 215/45-16 på vintern och 255-35/18 på sommaren, och det märks att bilen blir lite "piggare" när vinterdäcken åker på, inte så mycket, men det märks. BMW CS #5206 |
|
|
Jag märkte ökad förbrukning när jag bytte från 17" till 18" Båda uppsättningarna var BMW original och bredden på däcken var också samma 235/45-17 respektive 235/40-18. Sen kan ju också skillnaden bero på olika däckfabrikat, körde med Bridgestone Potenza RE050 på 17" och Hankook Ventus Sport K104 på 18". Skillnad i prestanda är inget jag reflekterat över... ___ //Ulf |
|
| Vad hade han för däck på Volvon? Jag betvivlar att det finns däck i 19" som greppar nåt vidare i vinterväglag. Även om det är torrt så är det ju kallt och då stelnar ju gummit en del. Framhjulsdrift och mycket effekt ställer ju en del krav på fästet, så det borde ju inte vara så jättesvårt att åka ifrån honom. Tror inte man kan dra några slutsatser om effektförluster utifrån er batalj. | |
| Min brensleförbrukning är samma året runt(1,1l blandad körning 80% stads körning och 20%motorvägs körning).Jag har 18"225,40 fram och 255,35 bak på sommaren och 16" på vintern och jag märker ingen prestanda skillnad.Man kanske måste köra upp till 200 för att det ska visas någon skillnad | |
| Jag märker en gigantisk skillnad mellan mina 15" vinterfälgar och 17" sommarfälgar. Rullomkretsen är -1,5% på vinterfälgarna men i acclerationen märks en kraftig skillnad i jämförelse. Tyngden på fälgarna betyder mycket! | |
|
Någon som vet vikten på M-Dubbeleker 68 fälgen, eller M 135? Hade vatt bra som jämförelse för mig. |
|
| Icke att förglömma i dessa sammanhang är hur mycket själva däcken väger och inte bara fälgen. Det går åt mängder av kraft att rulla igång massa och givetvis blir det "tyngre" ju längre ut massan befinner sig från centrum. På exvis vassa dragracingbilar har tom kardanens massa betydelse. Om man ser på hela vikten som ska igång, nav, skivor, hjulbultar, fälg, däck så blir det rätt många kg. Därtill kommer restan av de roterande detaljerna + bilens vikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.