AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.243

hjälp ang. bygga eget avgassystem

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hejsan! har sökt som en galning nu men inte fått direkta svar på mina funderingar... men för att komma till saken då! skulle någon kunna typ göra en lista på lite billigare saker för att bygga ett "sportsystem" från katten, hur många dämpare behöver ja ? vill ha ett lite sportigare ljud men det ska ju inte låta mer än va det går :P bilen som det gäller är en 318iS e30 -88 ( hoppas någon vänlig själ fattar va ja menar ) :D

// Jimpa
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Köp dämpare och rördelar på Mekonomen eller Autoexperten, Simonsdämparna är billiga och hyffsade. Du bör ha två dämpare för att slippa burkigt och onödigt högt ljud. En kort oval som första och en lång oval som andra bör ge dig ett mulligt, dovt ljud som inte är för högt.

Min bil: Länk
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
okey men du har inte lite för mkt fritid så att du skulle kunna typ göra en lite "inköpslista" på va ja skulle behöva för grejjer? skulle vara riktigt sjyst om du orkade göra det då ja verkligen har nollkoll på såna grejjer...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det första du behöver göra är att åka till en GDS-hall och hissa upp bilen, så att du ser hur avgassystemet är draget, hur många rörböjar du behöver och hur många grader de ska kröka, hur stor plats du har för ljuddämparna, vart fästpunkterna för upphängningarna sitter. Mät diametern på det befintliga röret du ska ansluta till, tex bakom katten om du har en sådan. Sedan åker du till Mekonomen, Autoexperten eller annat ställe som säljer Simons lösvirke och inhandlar rör, klammer, stegmuffar, bakaxelböj, dämpare och monteringspasta. köp fler rörböjar än du behöver och i lite olika vinklar, de som inte går åt kan du lämna tillbaka. Fundera även på vad du behöver för att bygga nya upphängningar så att avgassystemet sitetr fast och inte kan slå mot bilen eller lossna. Det finns olika ändrör att köpa, tex kromat rör som du kan kapa i lämplig längd. du kan ju tex använda en 2"-dämpare i slutet och med hjälp av en stegmuff gå upp till 3" och kapa till ett slutrör av ett kromat 3"-rör om du vill ha ett stort slutrör.
Jag skulle tro att det är lämpligt att du går på med 2,5" rör och första ljuddämpare och efter dämparen kör en stegmuff ner till 2" och fortsätter över bakaxeln till en 2"-dämpare i slutet. Det är i början av systemet som avgaserna är heta och behöver mycket plats, i slutet räcker det med smalare rör vilket ger dig lägre ljudnivå och minskar risken för konstiga resonanser. Det komemr låta tillräckligt ändå. Det ska väl tilläggas att min Audi med 2,3-literssnurra gick bättre i hela registret och lät lagom mulligt med 2,5" hela vägen, och lång rund ljuddämpare som första och en kort oval som andra men din motor är ju mindre och dämpare och rör är billiga så man kan faktiskt experimentera lite.
Bygg ihop hela systemet med klammer och när allt är riktigt utmätt och det får plats så svetsar du de delar du vill ha svetsade. Det är ju bra om man kan dela systemet på ett par ställen men det mesta bör du svetsa. Det går att köra enbart med klammer också men det är ju betydligt säkrare med svetsat. Lyft eller smörjgrop är att rekommendera när du ska bygga systemet men det funkar även med höga pallbockar. Var beredd på ett antal timmars trixande och pillande och klurande men det är skoj att vrida igång motorn när man är klar och höra hur trevligt det låter.

le
234
leszek
BMW 535 -88
Ville bara påpeka att simons själv inte rekomenderar universaldelarna (stål) till vardagskörning. Själv vet jag inte då mina bilar med simonsgrjer ej körs vintertid. Men någon annan kanske vet!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Simons uni delar är så jäkla dåliga så dim rostar upp utifrån på en bil som rullar endast under sommaren.
Deras övriga serier som tex sportsystemen är inte lika dåliga...men det jag stoppade på min is för 1 månad sedan är redan helt rött, fast jag målade det med värmetålig färg.
Lägg istället ner mer jobbet och bygg i RF så slipper du göra om allt 1 år senare
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
De rostar inte bort på ett år, har plockat isär de rör jag har byggt för modd och det var efter över ett år inte i närheten av slut trots åretom-körning. Klart det inte är grym kvalitet och de håller inte en evighet men priset är inte heller grymt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.