AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.902

Köp av begagnad 1-serie

Hej,
Jag är på gång att köpa en etta som rullat sisådär 3-4000 mil. Jag undrar, ni som har kört dom där första milen.....har ni märkt av några barnsjukdomar? Vad ska jag titta på när jag letar bil?

Tror det blir en bensinare även om jag helst vill köra Diesel, men dom ligger lite för högt i pris ännu.

/R.
Nya AMS har en beg. guide över 1-serien i nya numret. Har inte läst den själv men dom brukar vara bra deras beg. tester.

Keep Your Distance!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Min 120d har gått en bit över 8.000 mil, och jag har egentligen inte haft några fel alls på den. Det jag irriterat mig på är framför allt de 'punkteringsfria' däcken, som är stötiga, bullriga, spårkänsliga och allmänt mediokra, men det löser man med att montera 'vanliga' däck och skaffa punkteringsspray eller BMW:s egen lösning med luftkompressor + punkteringsvätska (standard i M3/M5/Z3M). Med 'riktiga' däck är 'ettan' en helt underbar bil på vägen!
Andra 1-serieägare har haft problem med bromsgnissel, och vissa bensinare har haft något konstruktionsfel med Valvetronic-systemet - BMW har kallat in och modifierat dessa bilar, men kolla så det blivit gjort om bilen är berörd.
Själv är jag inte så förtjust i bensinarna - 116i är visserligen förvånansvärt trivsam, men är 'bara' 5-växlad och drar mycket bensin i praktiken. 120i har trist och träig motorkaraktär, men drar i praktiken inte mer soppa än 116i. Skulle nästan påstå att 118i är 'bästa bensinare', snålare än 120i och inte mycket slöare.
Förresten, försök hitta en bil med 'stora kliman' dvs med separata temperaturvred för höger/vänster sida. Lilla kliman sägs ha väldigt dålig effekt. Och försök också hitta en bil med PDC (Park Distance Control), bakåtsikten är fullkomligt usel, att fickparkera utan PDC är rena lotteriet!

/// Gunnar E.
ar
457
argungu
118i -20
Har kört 700 mil med 120i:n sen köpet före midsommar i fjol.
Är på det hela taget mycket nöjd. Några småsaker dock:

En del skrammel och vibrationsljud från inredningen, bl. a. från en panel nånstans vid handskfacket. Den fixades på garantin.

Växellådan känns lite trög emellanåt. BMW i Solna hittade inget fel.

Vindbruset från framdörrarna är en aning störande. Men å andra sidan är motorljudet bra dämpat så andra ljud framträder mer.

Runflat-däcken är OK tycker jag. Jag hade förväntat mig att gången skulle vara stötigare.

Och jag kan verkligen instämma i att bakåtsikten är usel. Jag trodde det var jag som var dålig på att backa så det gläder mig att höra att fler tycker likadant!

/Erik
Tack för bra info. Ska ta och skaffa nya nummret av "ams". Hur har ettan funkat i vinter? Verkar ha varit riktig vinter i Sverige i år. Jag har sluppit eftersom jag bor i Spanien :)
Men till sommaren blir det Sverige igen och eventuellt en etta
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mina bromsar började gnissla redan första veckan efter 50 mil!
verkar dock som de har försvunnit nu, har gått drygt 100 mil nu
Annars har jag inget att anmärka på, mkt trevlig bil.

BMW CS #5139
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det här är andra vintern jag kör min 120d, och det har fungerat alldeles utmärkt. Bilen är hur säker som helst i halka med sin 50/50 viktfördelning och välkalibrerade DSC-system (antispinn/antisladd). Värme och ventilation är fullt godkända, trots att dieslar har rykte om sig att ha dålig värme.
Det som stör är det vanliga på bilar med halvkombi/kombikaross, nämligen att bakrutan skitar igen på nolltid, plus det som nämnts i en annan tråd, att vindrutespolningen fryser väldigt lätt trots elvärmda munstycken.

/// Gunnar E.
Gunnare; vad menar du med att bakåtsikten är usel!? Fickparkera går ju som en dans, det är nog snarare dina kökkunskaper som krånglar...

Pi
13
Piem
120i -04
Kan hålla med Gunnare lite där, kanske inte fickparkera, men snarare när det är mörkt/halvmörkt och man ska byta från vänster till högerfil, det är fan lite lotteri ibland, sjukt dålig sikt snett bakåt

annars funkar hon så fint, lite vindsus från en av dörrarna men det ska gå att åtgärda med lite silikonlösning på listerna tror jag
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Så har ser min 116i ut:

- Metallic
- Xenon
- PDC
- Stora AC:n
- Multifunktionsratt
- Hifi-paket
- Belysningspaket
- Alufälgar
- Färganpassade karossdetaljer
- Motion/Sensatec-klädsel

Köpte den begagnad i början av november förra året och då hade den gått 3400 mil.

Jag saknar sportstolar min 116i. Har svårt att hitta en bekväm körställning. Run-flat däcken är verkligen ingen höjdare men har bara kört 700 vintermil ännu. Får se om det känns bättre med sommardäcken.

PDC har jag inte mycket behov av. Bilen är så kort så det är sällan som PDC:n hör av sig. Möjligen om man bor i innerstan och ska fickparkera varje kväll kan den vara bra att ha.

Leta efter stora kliman och multifunktionsratt. Xenon är bra men svårt att hitta på en 116i. Belysningspaketet är kul men inget jag skulle leta särskilt efter.
Gärna nya och färska erfarenheter/åsikter av begagnad 1-serie...
Bussningar/klonk i bakvagnen etc.?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min 116i har har nu passerat 5300 mil och jag har inte haft ett enda problem med bilen förutom att någon verkar ha gjort en liten buckla i motorhuven men det kan ju inte bilen rå för.

Skulle jag köpa nyare begagnad etta igen så hade jag letat efter en 120d med sportstolar. 116i är ingen kul motor och den drar en massa soppa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.