|
|
|
|---|---|
Charlie |
Hej, För några veckor sen beställde jag en 325i 2002 som jag ska hämta ut i juni. Nu tänkte jag dubbelkolla försäkringspremien hos Dial för att det skiljer sig lite varje gång jag ringer. Det handlade om småsummor +-50 kr/mån, c:a 800 kr/månad. Men nu fick jag pris på 1500 kr/månad!!! Ringde till If 2 min senare och fick pris på 597kr/månad. Borde inte BMW:s officiella försäkring vara billigare? If äger ju Dial och är ändå billigare...och med råge. Vad tycker ni om detta? Det är bara halva priset, så jag undrar om det finns nån hake? If påstår att alla reparationer utförs av BMW-verkstad och med orginaldelar så varför betala dubbelt så mycket bara för att försäkra hos Dial? ps. Har ni andra märkt att det kan vara olika premier varje gång man ringer? |
|
Dial har blåspremie... Kolla premien efter denna 6mån prövoperiod. Jag kollade till min ga 330, då skulle den kosta dubbelt mot vad jag fick ge hos LF med motsvarande bonus. billig prova på är just vad det är. |
|
| Dvs om du delfinansierar via BMW finans får du en provapå försäkring för 150kr/mån i 6månader. | |
Charlie |
Hej Asken, jag har kollat upp detta...jag får betala 300/mån för att jag är under 25:) kul va? det är just efter 6 månader jag är intresserad av och därför blev jag så överraskad... Jag tar nog if istället sparar 900kr/mån..men är orolig för att även de kan ha nå hake... "låter det för bra för att vara sant..." |
| Haken med if... är väl att de har för vana att ge alla tänkbara rabatter under första året för att locka till sig kunder. Efter detta år väntar en chockhöjning. | |
|
Jag tycker att jag kom rätt billigt undan med Dial men då gäller det kanske att se upp när nästa periods räkning kommer. Ger 1446:-/år för trafikförsäkring (full bonus, 28 år, 1000 mil/år och mellanstor stad) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så gör de flesta Bolag även Folksam,trots att de enligt sej själva inte har nått vinstintresse för det är fackföreningsägt. Dial har köpts av IF för ett tag sedan. Jag böt från Folksam skillnad 2.400 spänn, men som sagt vi får väl se nästa period vilket bolag det blir, LF blir det inte även om de gav bort försäkringen. Bolagen räknar kallt med att bilägaren byter ca var tredje år.Böt även MB till dial skillnad 650 om året. totalpriset dial BMW 3977 helår MB 2689 helår helförsäkrat. det enda råd jag kan ge Flytta från storstan. MVH Hasso |
|
hasso: 4000/år är billigare än vad min mamma har på sin Fård Focus! Själv ligger jag något högre ;( /foo |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jo men det drabbar ju ingen fattig eller :) Jag tycker synd om unga grabbar som vill åka i nyare säkra bilar, som får betala hutlöst för sin försäkring de flesta får åka gammal volvo med trafikför,bara för att överhuvudtaget ha råd med någon bil. Visst var det dyrare när jag var ung också. åkte Ford Mustang V8-67 när jag var 20 1976 men upplevde inte att försäkringen var så betungande som för dagens ungdom. så hutlöst dyr till skilland MVH Hasso |
Blev nåt fel där ser jag. MVH Hasso |
| Jovisst höjer andra bolag än if... sina premier. Dock har jag blivit extra allergisk mot dem när de höjde min MC-försäkring nu ifrån 3600/år till 32000kr/år!!! | |
|
328: det är inte klokt vad MC försäkringar är tokdyrt! Man vet inte om man skall skratta eller gråta! hasso: det är väl inte inkomsten som styr premien? Isf skulle min premie vara bra mycket mindre. Jobbade tidigare tidigare på TH. Hade 30% i rabatt plus smidig personlig (!) skadereglerare. Rabatten var till och med skattefri ;) /foo |
|
Charlie |
Vet inte vad man ska säga...blir lite rädd när jag ser vad ni har skrivit. Kan ni ge mig förslag på seriösa bolag där man kan försäkra ny bil? Kravet jag har att alla reparationer skall utföras hos BMW... Tack på förhand /C |
Dial lovar att alla rep sak ske hos BMW då försäkringen är riktad till BMWägare. Men lova och hålla är ju inte direkt försäkringbolagens starkaste sidan. (På dials brev som är till MB så står det Mercedesförsäkring längst upp så de har väl en sådan också) MVH Hasso |
Och på en ny bil så är det väl ngr års vagnskadegaranti så du behöver väl bara en halvförsäkring eller är det nått de slutat med??? MVH Hasso |
|
Dial och If utan BMW-försäkring var ungefär jämna på min 330 i Sthlm/garage. Knappt 4000:-/år blev det på BMW/Dial. Förstod inte riktigt det där med blåspremie som någon skrev. De här två var överlägset billigast för mig. Stefan L |
|
|
Jag kan utveckla blåspremie... Då jag köpte min gamla 330CiA-01 fick jag ta del av BMWfinans erbjudande. 150kr/mån i 6 månader. Jag ringde innan tecknandet och frågade efter vad premien skulle bli efter dessa 6 månader och efter att jämfört dessa två offerter (LF och Dial) så var det 2695 för LF samt lite drygt 5100kr för Dial. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Charlie |
Hasso, det kommer 3 års vagnskadegaranti, men pga min ålder (23), 1:a bil och storstad så hamnar man ganska högt ändå. Det jag tänkte på var, Dial lovcar att alla reparationer görs hos BMW, IF lovar bara de 3 första åren. Hur är det med andra bolag, vet ni? Jag pratade med Dial i jan. strax innan jag beställde bilen och då hamnade jag på 800kr/mån. Igår var det 1500kr/mån, för att jag inte får någon bonus alls. If hade pris på 597kr/mån. Bilen kommer i juni då har de väl också hunnit ändra sig.... |
Charlie |
Asken, kollade du med IF, var även de högre än LF. Vad jag hört så står inte LF så högt i kurs hos bilägarna... Jag betalar gärna par hundra extra för bättre vilkor..vad föreslår du? att läsa deras offerter och förslag är öken...alla lovar allt, men vilka håller:) |
Charlie:Dial ingår i IF de köpte det för ett tag sedan. bara så du vet. IF. hette SKANDIA tidigare har jag för mig. Fick ett meddelande om uppköpet för nått halvår sedan. När jag fick offeret från Dial- feb -01 så var priset 4100, men det tog ett halvår innan jag kunde byta pga förfallodagen,då var premien 3977 mellan okt01-okt02 Folksam skulle höja med 40% oacceptabelt tyckte jag trots helkund med villa osv.Så bägge bilarna hamnade i Dial. MVH Hasso |
|
Charlie: LF har fungerat klockrent för mig de senaste gånger jag haft skador. Dock är det väl så med alla försbolag, finns missnöjda kunder i alla läger. Har också hört probs om LF. Varje fall avgörs ju av en person(skadereglerare?) och inte alltid fungerar det ju som man själv tycker. Jag rekommenderar LF med basis på mina erfarenheter. Jag tycker du ska välja det som känns bäst för just dig. Alla täcker ju ev skador och du kan ju alltid ändra dig nästa förfallodag.... Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.