AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.482

Reservdelar Kovil-drag

Var och besikigade bilen idag och hade monterat den avtagbara dragkroken som vanligt. Jag blev rätt så förvånad när bilen underkändes för "kopplingsanordning, osäker". Tydligen fattades den undre delen av plastbrickan som man fäller upp över kroken efter montering. Besiktningsmannen menade att denna plastdetalj som man med lätthet böjer av med handkraft skulle vara nödvändig för att säkra kroken. Till saken hör att bilen gått igenom med detta fel så länge jag haft den och jag har inte ens upptäckt "felet" trots användning av kroken ett flertal gånger. Måste ju vara den mest löjliga anledning att underkänna på.

Nåväl, jag blir väl tvungen att skaffa en ny plastmojäng till kroken så frågan är var hittar man det? Det är alltså ett kovildrag som säkerligen har suttit på bilen sen den var ny.

Mvh Johan
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Länk

Sålde / tillverkade KOVIL tidigare

Annars

Länk
Har nu varit i kontakt med Kovil via Autoexperten. Tydligen går det inte att köpa enbart plastdelen utan man måste köpa hela handtaget (ca 1000 kr). Känns ju lagom kul att lägga dom pengarna på något så meningslöst.

Har ni några andra tips? Kan skrotarna ha delen? Tyvärr går det inte att söka på Kovil eller dragkrok eller något liknande i skrotdatabaserna utan att välja bilmodell. Delen borde ju vara samma till en massa olika bilmodeller så jag skulle ju helst slippa leta igenom alla tänkbara bilmodeller som kan ha haft just min dragkrok monterad.

Mvh Johan
Har nu också kontaktat Länk och de hänvisade till Kovils svenske representant. Tydligen så tillverkas inte längre min typ av dragkrok så inga reservdelar finns att få tag på. Det tips jag fick var att man kan få en svetsinstruktion för att konvertera till fast drag och på så sätt få den godkänd av bilprovningen.

Jag har också ringt ett antal skrotar med de säljer enbart hela draget inklusive allt till ett högt pris förstås.

Är det möjligt att överklaga en besiktning? Jag kan nämligen inte tänka mig att detta s.k. "fel" har någon som helst påverkan på krokens säkerhetsmässiga fastsättning.

Mvh Johan
Johan,

löste sig ditt problem med dragkroken?

Jag har samma problem med min bil.

/Marcus
Hej Marcus!

Ja, problemet löste sig utan att jag behövde montera bort kroken. Jag lyckades till slut hitta delen som var trasig på en bil på skroten. Det krävdes dock en hel del letande men trägen vinner alltid :)

Det dumma är att det finns så få skrotar som har självplock. Om man letar på vanliga skrotar med datasystem så säljer de bara hela drag vilket blir dyrt och krångligt. Så det enda tipset jag kan ge är att leta på självplockskrotar om du absolut måste ha kvar kroken. I annat fall kan du ju alltid demontera hela eländet.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.