|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag är en nybliven BMW-ägare efter att tidigare ha rullat Saab ett tag. Smulan idag är en BMW 320i -01 som gått cirka 10.000 mil. Jag har dock upptäckt ett litet problem med bilen efter att bilfirman jag köpte den ifrån bytte till vinterdäck. Först var det bilfirman själv som sa att de var ett väldigt klonkande ljud från vänster stötdämpare bak efter de haft bilen upphissad och bytt däck. De tog den då själva till BMW och bad dem kolla på den. BMW-verkstaden hittade dock inget fel på fjädern utan förklarade det hela med att den hamnat "konstigt" när bilen väl hade hissats ner efter att bilfirman bytt däck. Efter jag fick tillbaka den upptäckte jag dock ett knarrande ljud från, antagligen, vänster bakdämpare. Tänkte inte så mycket på det då utan tänkte att det var kylan ute som spökade. Däremot har bilen stått i värmegarage i flera dagar, men samma symptom kvarstående. Bilfirman själva säger att de antagligen kan vara nån gummipackning vid fjädern eller liknande som strular och kommer köra den till BMW igen i nästa vecka. Kan nån här ge mig lite feedback/info om detta fel kan vara tex nån gummipackning/list eller om man ska oroa sig för något mer "allvarligt"? Värt att notera är att bilfirman (Lux Automobil) tar fullt ansvar för att åtgärda problemet. Härligt med bilfirmor med lite stolthet! | |
|
Åk till Bil&Motorteknik i Huddinge, 087110687 de är superba på BMW. JAg skulle personligen gissa slitna stötdämpare bak. När det är kallt kan de börja gnisslna speciellt om det trängt in lite fukt i dom. Bakfjädrarna har en förmåga att gå av på E46 det är en barnsjukdom. Du kan även be Bil&Motorteknik köra en felsökning med DIS(BMWs servicedator) så får du även mätarställningen verifierad. Inte fel om de är en importbil och speciellt om den har X som första registreringsnummer. Sitter det drag på bilen?' Lycka till Asken |
|
|
Hej Asken och tack för ditt svar! Bilen är redan mätarkontrollerad hos Sjölin & Hagström Motor AB i Huddinge (med BMW GroupTester 1), det är en import och regnummret börjar med X. Något specifikt problem med det? Angående det du säger så är det säkerligen så, bilfirman sade själva vid första incidenten att de misstänkte att det var fjädern som gått av och informerade om att det är precis som du säger, en barnsjukdom. Sedan verkade det som att det icke var det, då BMW själva sa att allt såg reko ut. Den informationen fick jag dock genom bilfirman, tog inte del av vad BMW själva sade. Jag ska ta reda på vilken BMW-verkstad de vänder sig till och framförallt ska jag följa med själv denna gång för att verifiera vad BMW säger. Det är avtagbar dragkrok på bilen, som dock inte sitter på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.