AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.017

rökfyllt under motorhuven

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det hände nåt konstigt idag med bilen.
Bilen har stått i ca 5 dagar utomhus och det har varit riktigt kallt.
Idag efter 3-5 minuters körning började lukta konstigt i kupen och trodde först att det var en bil som jag mötte som luktade så. Strax därpå började det bli rökfyllt i kupen. Jag stannade till och stängde av bilen. Då såg jag att det rök från motorn. Trodde först att bilen fattade eld. Öppnade motorhuven och det vällde rök ut från passagerarsidan mellan torpedväggen och motorn. Det luktade bränd olja!!!
Trodde först det blev nåt konstigt med webaston eftersom den sitter där.
Det konstiga var att det man såg ingen olja på grenröret. (Kollade kanske inte riktigt noga första gången)
Kollade all olja i bilen och inget fattades.
Efter att motorn kallnat och några samtal beslutade jag att köra hem bilen. Men halvvägs började samma visa igen. Stannade till bilen. Då såg jag att det var några stänk typ lite fuktigt under bilen och på grenröret.
Startade bilen och körde vidare men då slutade det komma ut mera rök från motorutrymmet.
Körde in bilen till en lyft och för att kolla vad som läcker.
Jag vet inte vad jag ska säga men man såg inga tydliga oljeläckage. Man såg några stänk på grenröret och att skruvarna som håller den bakersta grenröret var fuktiga!! Sen såg man lite olja som hängde precis under eller mellan motorn och grenröret, men det var ytters lite.
Kan det vara ventilkåpspackningen som gått?
Ska kolla alla tändstift imorgon och se om det finns olja där!
Konstigt om den helt plötsligt börjar läcka olja!? Det har alltid varit snustorrt under bilen och under huven! Kan det bara klicka till och börja läcka? Eller var det nåt oljigt vatten man körde in i? Av det man såg så var det ytterst lite stänk av olja!
Några tips?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
11
piXal
BMW 540ia -99
Kia Pro_Ceed -11
Kia Ceed SW -13
Jag skulle nog kolla ventilkåpspackningen om jag var du. Låter onekligen som att det sipprar ut lite olja där. Testa och tvätta helt rent med avfettning o låt det torka, kör sen motorn varm o kolla var det läcker.

Mvh //piXal
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
mm ska kolla på detta men inte kul att hålla på med vatten i motorutrymmet när det ä så kallt eller? Kanske bättre vänta med att tvätta rent...och då ser man om det kommer mera stänk. Men jag märker imorgon om detta är fallet när jag kollar tändstiften.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
11
piXal
BMW 540ia -99
Kia Pro_Ceed -11
Kia Ceed SW -13
Jo visserligen, men det är ingen fara om du kör till en GDS mack o tvättar lite där vid topp/grenrör. Det dunstar snabbt på varm motor. Det vatten som finns kvar borde försvinna när du kör hem av värmen.

Mvh //piXal
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
det är det jag har gjort idag tvättat av lite försiktigt när jag ändå hade bilen på lyften. Det glömde jag skriva...

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
För övrigt ska man passa sig för att öppna motorhuven vid rökutveckling då eld kan ta sig väldigt fort...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
11
piXal
BMW 540ia -99
Kia Pro_Ceed -11
Kia Ceed SW -13
Heltsonika----> Låter du det hellre brinna fritt under huven??? Låter långsökt

Mvh //piXal
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Självklart inte men det kan börja brinna obehindrat om man öppnar huven och man inte har något att släcka med.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
man har ju försäkrad bilen, så skulle det hända så får man ju på försäkringen. Sen är det ju en annan historia att hitta drömbilen igen.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Så nu har jag kollat igenom stiften.
Det var endast i 4:an som det det var lite olja i men absolut inget märkvärdigt. Det enda stället jag såg som det var lite fuktigt av oljan var under den där metaldelen se länk Länk. Sedan i söndags den sista dagen jag körde så var det fuktigt (dimma i luften) och - grader och motorn var varm, så jag kan tänka att det blev kondens där och samlades med oljan och när jag väl började köra igår och kom till en uppförs backe så rann de bakåt och ner på grenrören. Det är vad jag kan komma på just nu. Kan ju passa på och byta ventilkåpspackningen till våren, lika bra det. Tog och blåste rent med tryckluft runt om kring för säkerhets skull men som sagt det var näst intill torrt förutom lite under metaldelen. Skönt att det var inget allvarligt. Har ju inte haft något strul med bilen sedan jag köpte den ju och så kom detta, då blir man orolig.
tack för eran hjälp

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kan detta vara samma sak jag råkade ut för som många på 5-serie forumet råkade ut för? Länk

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.