|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Är rätt ny på forumet och detta är väl mitt första livstecken här. :-) Nåväl... Häromdagen när jag startade upp 750'n så slocknade inte laddningslampan utan fortsatte att lysa, så även abs och parkbromslampan. Varvade upp motorn ett par ggr men ingen förändring. Tömde batteriet, mao ingen laddning. Kollade så gott jag kunde kablar efter glapp, o dyl, men ingenting. Har funkat perfekt tills nu då det bara lägger helt av. Tog ur batteriet och laddade det över natten. Tillbaka i bilen, startade och nu funkar allt igen. Full laddning, alltså. Det mystiska: Varför började generatorn ladda igen? Pga laddat batteri eller för att strömmen i bilen bröts under x timmar, som om det berodde på någon datorglitch? Märkligt... Jag har letat på forumet men inte hittat något som liknar just det här fenomenet. Idéer, någon? Man vill ju inte bli överraskad av att det ballar ur igen mitt i natten när man är några mil hemifrån, typ... Mvh, Roffe | |
|
Hej. Välkommen. På min förra 750 så lyste inte laddlampan när generatorn var trasig. Prova för att vara säker att mäta spänningen över batteriet, så ser du om generatorn laddar. Den bilen är VÄLDIGT känslig på batterispänningen. Skulle kanske kunna vara något jordfel, det är väl iof en lite svävande gissning. |
|
|
Hej, RonnyL Tack för tipset, ska testa det i helgen. Batteriet kanske var i behov av en rejäl uppladdning? Vinterväder och kallstarter och inte alltför långa turer kan ju medföra att batteriet får sulfatbeläggningar på blyplattorna, då funkar ju inte laddning o sånt riktigt 100... Konstigt bara det visade sig så abrupt, funkar perfekt, funkar inte alls. Annars borde man ju märkt om laddlampan börjar smålysa på tomgång och så... |
|
|
Många har problem med batterispänning. Sen är det ju ett kraftverk som ska igång, och småkörningar i massor tar nog en hel del. Testa som sagt spänningen, gärna med avslagen motor och kör igång den så ser du om och hur mycke generatorn laddar. Sen kan det ju komma in salt och fukt här o där som ställer till det. Det är ju inte nya bilar heller. |
|
|
Nej, precis... Det är mycket motor att dra runt. Generatorn sitter ju lite utsatt där nere, framför under... Det första man tänkte var ju att kolen eller laddregulatorn lämnat in. Inge kul att byta, mycket grejer som ska skruvas bort... Annars tycker jag den är en helt ok bil efter omständigheterna. -89, 299960+ km och rostfri, har haft den i ett halvår nu. Den har hittills inte "skojat" med mig en enda gång. Annat var det med Hyundaien jag hade förut, den begåvade sig med nya fel efter hand som man löste ut f-nskapet från verkstan... -96 och 16000 mil. Huga! |
|
| Hej. Frun min körde 10 mil med bilen till sina föräldrar, den stog ett dygn och när hon skulle starta var den tvär död, efter div telefonkontakt så frågade jag om nån lampa brunnit i bilen eller om hon kört dimljus o glömt parkljus på eller nått, resultat nada, och ingen knapp rördes i bilen på min order. Jag sa åt henne starta med startkablar och försöka ta sig hem. den strtade utan problem och har rullat 1000 mil sen dess utan batt ladd eller nått, vi startar aldrig bilen om vi inta ska till stan (3mil) och det räknar inte jag som småkörning. till o med den analoga klockan hade stannat, och batteriet är bara 1,5 år. jag hittar ingen förklarin alls, kanske e nån spärr...? eller nått, konstigt e det i alla fall.... | |
Paap Reeder |
bmwlover81! En tjuga på att det är värmeventilernas styrningsfunktion som hakat upp sig. När du stängt av ... ligger det spänning på ventilerna och på ca 1,5 dygn så är batt tomt. MVH /// Paap R |
| tack för tipset, hur kollar man det? jag har aldrig haft några problem efter det.. | |
|
Hej på er. bmwlover81, du hade inte några av mina 'symptom', dvs laddlampa mm som plötsligt lyser utan synbar anledning eller förvarning? Jag gav mitt batteri en omgång med laddaren och sedan dess har allt funkat perfekt igen. Har mätt kablarna batteri-generator och det finns inga förluster på vägen. Har åxå haft en fundering kring värmeventilerna... Har märkt att värmen i kupén går ner en aning när det är kallt ute och man kör på landsväg. Termostaten och värmereglage mm verkar friska. Känns som att elektroniken inte riktigt kompenserar. Nåt liknande, kanske? |
|
| tja. Har aldrig haft nån varningslampa som lyst, däremot svårt att få jämn värme när man kör längre sträckor, däremot så hade min svärfar kollat på batteriet lite o såg att det var lite vatten på det så han fyllde på, han noterade att avluftningsslangen från batt som går genom golvet hade släpt från sitt fäste o pekade neråt i marken, så han pluggade fast det igen i pluggen som sitter i underredet. hans teori var att battsyran ångat i väg o sen att batteriet slutat ta emot laddning pga vätskenivån, har bytt värmepaket för 2 år sen så det borde ju fungera som det ska, men det blir ju en massa hokuspokus i dessa bilar efter några år oavsett märke. Sen såg jag att din e en 750 och det är väl en vetenskap för sig? jag har 735 o det är väl inget som e likt på dem förutom kaross o inredning? det är väl bara o prova sig fram o be om tips. min erfarenhet är att dom flesta märkliga fel brukar laga sig själv, vips så funkar det igen... har varit med om det många gånger men det är ju inget att hoppas på om man blir stående! Lycka till | |
|
Hmm... Man ska helt klart se till att ha gott om kräm i batteriet, sen ska jag nog också kolla upp dom där värmeventilerna som Paap Reeder nämnde, får för mig att de kan vara idé... (Ska bara läsa in mig på hur man gör...) Det tycks vara mycket i de här bilarna som är beroende av att batteriet är friskt, oavsett modell. Inte minst då man drar runt startmotorn. Är novis på tekniken men alla e32 borde väl i grunden vara desamma? Bör väl mest vara motor och dess kringutrustning som skiljer modellerna åt? På tal om värmen, går det att lufta värmepaketet? Kan ju vara nåt sånt som spökar åxå... Ha de, Roffe |
|
| Skulle också vilja veta hur man kolla v.ventilerna.. var sitter kontakten? | |
|
Hitta problmet idag! Efter lite mätningar och olika tester visade det sig att det var cd växlaren i bakluckan som drog ström. phew Vet inte vad jag ska göra åt den saken, men lättast är väl att bara koppla in en brytare så kan man sätta på den från kupén. Mvh |
|
|
Lite länkar jag hittat beträffande tjuvströmmar och lite annat värmeventilsrelaterat (långt ord...): Länk Länk Länk |
|
| Ja men titta där är dom ju =) Kan vara bra att veta | |
|
Hej på er! Härförleden lade laddningen av igen och jag bestämde då mig för att leta upp en ny generator på skroten. Jag hittade en bättre beg genom lagabasen.se, för 1100 kr inkl frakt (Mekonomen tar runt 4500 kr). Kollade åxå båda bilarna mot realoem.com före köp. Monteringen kostade 1800 kr på Eriksson & Månsson (märkesverkstad) i Krstianstad. Någorlunda hyfsat för mig då jag inte har resurser att byta den själv... Nu går det igen! =D Rolf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.