AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.075

Green Cotton vs K&N?

BMW E39
Hej, nu är det dags att uppgradera till ett sportluftfilter och undrar vilket som är bäst. Green Cotton eller K&N. Har ni några erfarenheter av dessa? Eller vet ni andra som är bättre?

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen ät allt" :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har K&Nfilter i komb med chip. Gör ingen skillnad. Mitt kanske tråkiga tips är gör något annat kul för pengarna eller stoppa in stressfläkt, då märker du skillnad. www.esstuning.com

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Asken, menar du verkligen att chip+filter inte gör NÅGON skillnad? Oj, i sådana fall är jag imponerad övr att det säljs ett enda chip till BMW. Visst är det så att en sugmotor inte riktigt ger samma respons på ändrad styrprogramvara som en överladdad bil, men NÅGOT, måste det väl ändåge?

Jag vet inte (har inte kört på rullande landsväg) men jag tycker då att mitt konfilter (ok, det sitter inte i en BMW, utan i en Ford, men det är likt förbaskat en sugmotor) gjorde en jäkla skillnad i vrid mellan 3000-4500 rpm. Nu hade jag väl inga höga förväntningar (läs: noll :) innan jag monterade grejjerna, men jag blev i alla fall glatt överraskad.

Kan dock hålla med om att ett vanligt enkelt insatsfilter i standard luftburk inte verkar göra någon större skillnad...

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
AL
289
AL
318is CSN-90

De flesta konfilter avöppen typ ger mindre effekt pga att de suger varmluft. (Det finns bromsprov på detta.) Men då ljudet blir "bättre" så kan man få en kännsla av att det blir mer knuff i maskinen.

Men ett filter av "rätt" typ ger lite bättre respons och ngn kuse mer. Vad som verkligen kan göra skillnad ihop med detta är att se till att filtret matas med kall luft utifrån.

Öppet filter gav 1 hk medans samma filter fast med 30 grader kallar luft runtikring gav 8... Jag har sett siffrorna. 8Hk är massor på ett filter. Trodde inte på det först.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
BMW E39
Självklart skulle jag vilja ha ett direct air filter men det finns inte (vad jag vet) till E39. Angående Askens chips så kanske han hade otur, kanske felproducerat eller vad vet jag, tråkigt måste det vara iaf. Hittills så har jag inte märkt någon klaga att det inte gav nått...

Mvh
Matteus

"Målet är ingenting, vägen är allt" :)
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
"Direct air" filter finns nog till nästan alla modeller kanske inte som färdigt kit, men det finns universial konfilter i nästan alla möjliga dimensioner!
Gör så här:

1: Mät hur stort filter som har plats och diametern på anslutningen, köp lämpligt filter (K&N, Pipercross...)!

2: Köp en bit böjbart aluminumrör från tex. Biltema och dra det från fronten till filtret, fäst det med tex. buntband.

3: Nu den knepiga biten: avskärmning av filtret, kanske går det att använda orginalfilterboxen eller så knåpar man ihop något av aluminium eller glasfiber...
I rather perform green cotton....Mmm det ger en sån skön sång tillsammans me avgassystemet som ja har å nå ger då de lite mer effekt men bara lite förvisso men vill ja ha mycke så måst ja tyvärr byta märke å de vill ja ju inte =) MvH Mr-speed

go for 540 manuell
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag chippade i höstas. Tyckte superchip+K&N lät bra av vad jag sett. 0-100 6.86 som snabbast med chip och 7,02 utan chip och filter, därför anser jag att teknikerna i munchen gjort tillräckligt med motorn. Jag mätte förbrukning dels före och efter chippning samt mätte acceleration likadant. De eventuella små skillnader( max 0.05l/10km på bensinförbrukningen samt mindre än 0,2sek vid fullgasacceleration upp till 100km/h) faller enligt mig inom felmarginalen.
Förväntningarna var = upp till bevis om skillnad=noll.
Förbrukningen är uppmätt Sträckan Barkarby- Örebro vilken jag åker ett flertal gånger i månaden. Accelerationen är uppmätt med en sk G-tech mätare och likadana förutsättningar före och efter( 1 person, fulltank och sommarhjul.). Inte låter motorn någe skillnad heller. Aros är proffs men jag skulle inte köpt chip helt klart. chippet är kollat.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.