|
|
|
|---|---|
|
Hej alla har lite angenäma bekymmer tänkte köpa en bil till, vet inte vad jag ska välja 540 alt 528. E39 97-99 Har varit och kollat på några alternativ,man är så himla petig. Tänkte lägga max 120 000 kronor.Man vill ju ha något välskött milen är jag inte rädd för,men så tänker man ju lite på kommande utgifter, då tänker jag främst på underhållet. Är det väldigt stor skillnad tro på dessa modeller tacksam för lite upplysningar.Har idag en 525 Touring-96 MKT fin bil och den är ju ganska billig och äga tycker jag, bla lätt att byta saker själv. PS: JAG VET ATT DET ÄR STÖRRE MOTOR I EN 540 SÅ NÅGRA DUMMA KOMENTARER VILL JAG INTE HA. mvh stefan GBG.... | |
|
Jag tycker skillnaden är stor. Har haft 328 förut och var på gång att köpa 525 men tyckte det kunde vara värt några extra kronor per mil i bensin och annat att åka V8. Har absolut inte ångrat mig, tvärtom. Kan knappt tänka mig att köra nåt annat nu... Motorn, särkilt i kombination med automaten, ger en grym känsla av både avslappnad körning med pulver om det behövs. Detta är självklart individuellt hur man uppfattar skillnaden så provkörning av båda alternativen är ett måste. Good luck |
|
|
kör en 528a. det räcker gott å väl med den för att bli av med körkortet. samt bra ekonomiskt 0,9l/milen blandat.med tanke på storlek på bil. och någorlunda hygglig försäkringpremie. schnellfahrer |
|
|
Har man en gång ägt en M60/M62 (V8 motorn i bl.a. E34, E39 mfl.) så är det svårt at nöja sig med mindre. Skruvar man själv med bilen kan det vara värt att veta att V8an är lite svårare att pilla med, då det är lite trångt under huven, men det mesta löser sig med hjälp av lite tålamod och lirkande. Kort och gott talar allt för V8an utom den ekonomiska biten. Service-kostnaderna är i stortsett de samma, (V8an tar 1 liter olja mer än 6an och behöver 2 extra stift, men that's it). Största skillnaderna hittar du nog i förbrukningen. Räkna med att 540 tar 1.2 - 1.3 liter/mil i snitt under normal körning. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Som Mugge säger så är det två punkter i driftskostnaden som skiljer...Bensin och försäkring. Hur viktiga dessa punkter är för dig beror ju på hur mycket du kör och hur stor plånbok du har;) Själv hade jag samma val för några år sedan (2002) och valde då en 540iAT -00. En bil som ger väldigt mycket tillbaka i form av komfort och prestanda och som man lätt bli förälskad i. Kör numera 530iAT och trivs bra med den men sneglar ändå då och då på 540-annonser... Jag skulle säga att du ska leta efter en fin 540 då priserna på dessa är låga med tanke på vad du får för pengarna. Granska många bilar och köp en som uppfyller din krav och har en klanderfri historik. ___ //Ulf |
|
|
köp 540 det blir inte mycket dyrare... ett plus i kanten är att du får åtta cylindrar och gott vrid! har själv en 540 och är hel nöjd.. feken |
|
|
Skulle satsa på en 540. Men tänk på att det inte bara är bensin och försäkring som är dyrare till 540. Även vissa delar springer iväg lite i pris. /Jesper |
|
| J.Dredd: Vilka delar syftar du på då?, förutom motor och några framvangsdetaljer är det väl "samma" bil, eller vad har jag missat??? | |
| "Problemet" med 540 är att det kan vara litet svårt att fynda grejor på postorder osv. Själv handlar jag mycket på tyska ebay till min bil, men det är jättesvårt att hitta tex dämpare, bromsar till 540, där finns massvis mer till 6orna. | |
|
seb_540 bromsar o dämpare finns det gott om i sverige till 540! MVH |
|
|
Hej alla igen,tack för era synpunkter Känns som 540 har tagit ledningen i detta inlägg,eller? Det som o roar eller kanske roar mej är känslan av att bli beroende av en V8, Blir svårt att byta märke någon gång eftersom jag bara kan tänka BMW. /stefan GBG |
|
|
Det finns mycket annat som är mindre bra att bli beroende av...:) |
|
|
Hej Lucky Strike! Jag hade en 528 innan jag köpte den 540 jag numera äger. Som det har påpekats tidigare så har du lite högre kostnader på en 540 än en 528. Om det inte är ett stort bekymmer så rekommenderar jag dig varmt att köpa en 540. 528 är en bra bil, inget snack om den saken men det är så mycket mera mos i 540-motorn! Jag personligen är väldigt gasglad av mig och ångrar inte en sekund att jag bytte. Men det är inte bara försäkringen och bensinen som är dyrare. För min del tenderar bakhjulen att slitas fortare med. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.