AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.676

Topplocks-kontroll - idiotsäkert?

ve
17
vedder
BMW 535i -88
BMW 740ia -94
Hej alla!

har nästan kommit fram till att jag har topplocks-ras eller en paj packning på min bil.
Har läst forumet kors och tvärs och undrar hur pass idiotsäkert det är med komp.prov och kontoll av avgaser i kylvätskan.
Kan man helt 100% avgöra om topp/packning är väck? Eller finns det möjlighet att dessa kontroller visar okej, medans man ändå har spricka eller brusten toppackning?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vad har du för symptomer?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Dom enkla sätt är:
- fett ringar i kylvätskan
- gråaktig motorolja
- vita avgaser (OBS! dom är oxå vita när det kallt ute)
- läkage på utsidan men den säger inte lika mycket
- motor går varmt eller ojämn temp.

Grbber

ve
17
vedder
BMW 535i -88
BMW 740ia -94
Jo mina symtopm är som sådana att efter luftning så har jag halvdan värme (tidigare ägare har plockat bort cirkulationspumpen - vilket ju är smart?!) Denna halv-fjåsiga värme försvinner efter ett par, tre minuter och det blåser då bara kallt och tempen stiger. Luftar man i detta skede så är det halvbra i ett par, tre minuter och det hela börjar om.
Mina avgaser är vita, men jag har ingen oljesmörja i kylvattnet och inget kondens-klet i oljan. Och jo det kan ju bero på kylan mycket också, men..
Har bytt termostat och vattenpump, men symptomen fortsätter.
Har inte hittat några yttre läckor förutom en slang som jag bytte.
Cirkulationspumpen skulle nog behövas, men är ändå inte helt avgörande, den skulle nog påverka kupévärmen mest vid låga varv och tomgång. Det låter nästan bestämt som en luftficka i vätskesystemet som åker runt lite. Om vattenpumpen går delvis i luft blir cirkulationen i motorblock och kylare mycket dålig, tempen stiger osv. Man har ju hört mer än en gång om besvärliga luftningar på olika BMW-motorer, själv har jag bara bra erfarenheter, fast jag har bara två egna motorer att falla tillbaka på...)
Försvinner det mycket vatten ifrån påfyllningskärlet? Det känns inte som det går in i motorn iaf, med din beskrivning. Ånga i avgaserna pga vattenläck osv kan du avskriva helt, det är ett missförstånd/skröna att vatten kan passera en arbetande cylinder i en förbränningsmotor och komma ut som ånga... Det är sina modiga 600-900 grader därinne... Om däremot en eller flera burkar inte tänder så kommer saken i annat läge.

FP
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nu kastar jag in min brasklapp,har du satt termostaten åt rätt håll?
Symtomen är typiska.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Kan man göra detta? Det går inte på många motorer iaf, och i synnerhet inte om man skall stänga igen utan att känna att man klämmer sönder nåt osv innanför. Men detta skulle knappast förhindra värmen till kupén, denna vätskan cirkulerar ju helt skiljd från kretsen ut i kylaren, som styrs av termostaten. Eller hur menar du med typiska symptom osv?

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Gör du en mätning och finner avgaser i expansionskärlet har du en inre läcka , jag antar att du får högt tryck i kylsystemet som återkommer även efter luftning?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Går utmärkt att vända termostaten åt fel håll på M30 med just skenande temp och högre tryck i slangar.Kom ihåg att sätta fjäderdelen in i huset mot motorn alltså.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
ve
17
vedder
BMW 535i -88
BMW 740ia -94
Ja, jag tänkte just inte inte på vilket håll jag satte dit termostaten. Satte bara dit den nya som den gamla satt.
Ska givetvis ta upp och kolla för säkerhets skull. (Väntar dock ett tag då det är -18.9ºC utanför fönstret)
Och oavsett om det betraktas som brasklapp eller inte så är alla förslag och tips uppskattade, så tack för det. Ska som sagt var givetvis kolla upp detta.

Och som svar på din fråga, Folke; det försvinner just ingenting från expansionskärlet. Inte annat än då jag försöker lufta och det försvinnandet är ju logiskt.

Nu hoppas jag bara på att det kan vara något så fumligt som en felvänd termostat. Men kan detta förklara den försvinnande värmen?
Då skulle det ju nästan ha varit så redan tidigare med den förra, fullt fungerande termostaten.

Mvh och tusen tack ~ Jonny Westin
Svårt att säga om felvänd termostat kan gör att det inte heller blir värme (cirkulation) i bilen. Eftersom den extra cirkulationspumpen är borta så kan det säkert bli så, kylvätskan står stilla inne i motorblockt och tempen stiger osv.

FP
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Om bilen fungerade helt ok före och du är 100%säker att termostaten monterades lika så är detta inte felet.
Men just att tempen skenar värmen är instabil högt tryck +att ingen vätska försvinner är typiska prob med termostaten.
Jag har hjälpt 3st med M30 varav 1st hade rivit hela motorn i jakt på felet som visade sig vara så enkelt som termostaten.Är ju lätt att glömma detaljer när man ser pengar fladdra iväg på toppbyten mm.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Här finns en bild på rättvänd termostat Länk

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
ve
17
vedder
BMW 535i -88
BMW 740ia -94
Jag tackar och bockar och överöser er alla med beröm!
Bilen går längre inte upp på tempen.
NU ska jag bara koppla in den saknade cirkulationspumpen också, för jag får nästan ingen värme alls som det är nu.. och bara lite halvljummet på varv.. Men, men..
Cirk.pumpen ligger här på bänken så jag får ta och fara och köpa nya slangar i morgon.

Tusen tack till er alla för profissionell och snabb hjälp.

Mvh Jonny Westin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.