|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick bara en ide om att överaka garageuppfarten via kamera med fotocell/ir,alltså kameran aktiveras vid rörelse inom ett visst omåde. det jag fundera på är vilka lagar som gäller ang det här. om kameravinkel bara filmar på min egen tomt tex så borde det vara lagligt ir?? nån som kan sånt här?? mvh | |
|
Allt som sitter fast förankrat kräver tillstånd. Men med en handhållen kamera får du filma privat och "råka filma" i princip vem som helst annan samtidigt. Men om du "råkar" glömma kameran påslagen i fönstret riktad mot gården är det en annan sak... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
tillstånd för tv övervakning kostar 8-12000 kr om jag inte missminner mig. Länk |
|
| "Ansökan om tillstånd till allmän kameraövervakning" kostar 3 200 kr. | |
|
Filmar du på plats som allmänheten inte har tillgång till behöver du inte ens anmäla att du satt upp kameran, det var i allafall det beskedet jag fick från berörd myndighet, det gällde visserligen inomhus, hur det är ute på egen tomt vet jag faktiskt inte. Det finns kameror som bara spelar in om nåt rör sig i dess synfällt, en sån hade ju varit lämplig för dig. BMW CS #5206 |
|
Paap Reeder |
Jag övervakar tomten med nu 2 st men skall bli 4-videokameror. [V12:an fram + bak + M30 fram+bak] För övervak av tomten krävs inte tillstånd men jag har anmält till Lst. (Tror att man var tvungen till det 1992 när jag monterade) Att övervaka 1 cm av gatstenen utanför tomtgränsen kräver tillstånd som man aldrig får och gör man det ändå blir det galler i värsta fall. Galler i minst 2 mån erf för att länsman skall kunna göra husransakan vid misstanke typ i fallet med laser/radarvarnarna. MVH /// Paap R |
Len |
Och hur mycket galler blir det då, ifall man sätter upp en kamera på en lagom hög stolpe inne på tomten, men "kameran" saknar innehåll??? Åker man in för psykisk misshandel av sveriges framtids slödder , då ...? L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
| Är det någon som har tips på en lämplig kamera? Gärna med inbyggd inspelning om det finns. | |
| Länk Webbkamera och dator, programvaran spelar bara in så fort det är någon rörelse. | |
| Tack för länken, men jag hade helst haft en fristående kamera skiljd från datorn eftersom avstånden är för stora. Någon med tips på någon fantastisk produkt? | |
| Kamera är väldigt effektivt, har det på jobbet i garaget och det har varit inbrott 2gg sedan vi satt upp dem. Bägge gångerna har tjuvarna fasnat på bild och de har åkt dit. | |
|
Det finns ju många olika kameror med trådlöst nätverk. Någonstans borde det finnas en som tål att vara utomhus. Kolla med olika dator-leverantörer t ex Dustin, InWareHouse m fl. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Kanske detta räcker för att skrämma bort buset? Kräver inget tillstånd! ;-) Länk Henke B |
|
|
Här finns länsstyrelsens FAQ ang. kameraövervakning Länk Henke B |
|
|
Mer info ... Länk Henke B |
|
|
okey,tack för informationen! nöjer mig med larm i garaget/larmad bil tills utrustningen ska köpas/installeras samt nåra "loaded guns". mvh |
|
| Det finns riktiga grejer för rimliga pengar också. Ska själv sätta ihop en anläggning så fort vädret och plånboken tillåter. Har budgeterat nånstans mellan 8-10000kr för en komplett övervakning. Länk | |
|
Här finns utmärkta kameralösningar tillsammans med PC som jag har "viss" erfarenhet av. Säljs bl.a hos Kjell & Co. Länk FP |
|
|
Jag säljer bl.a. kameraanläggningar, och billigaste inspelningen gör man till en bef. dator. Det krävs ett kort för att ansluta kameran och en programvara som oftast följer med. En separat hårddisk för inspelning är rätt dyr. Det finns säkert andra alternativ, men det är dessa två jag använder mig av. BMW CS #5206 |
|
| Det meckiga är ju bara att datorn måste vara i närheten av kameran om det inte ska bli en massa ledningsdragande. Eller har ni några andra smarta lösningar? | |
| En wlan webbkamera kostar väl en 1500:- numera, finns även LAN kameror då är det ju bara tp kabel som behöver dras fram till kameran. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.