|
|
|
|---|---|
|
hej. ringde salusansvar idag för att kolla försäkrings priser. kollade på 2 olika imporerade M3 e46 samma spec på dom men den ena skulle dom ha 40000:-/år och den andra 16000:-/år hon viste inte varför det va sån skillnad.. nån som har en aning? men blir ju lite orolig nu när man själv ska impotera en m3... är det bara att hoppas att man kan få en försäkring för 16000:-år? eller finns det nån logik i detta? | |
|
Import/Svenksåld? Samma årsmodell? Importerade samma år? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| båda va import men jag vet inte om de är impoterade samma år, det skilljer då menar du? så om jag impotera en nu så blir det troligen 40000:- jag får betala? | |
| men det e konstigt för det kunde skillja på svensksålda oxå. av två svensksålda vi kollade så va den ena 16000:- och den andra 18000:- | |
|
har också varit med om en liknande grej.. hade en 740ia -94a som kostade mig 6000 kr i halv. försäkring. kollade upp premien på en 740ia -93 jag tänkte köpa, skulle få ge nästan de dubbla för samma försäkring... bägge bilarna var import, dock var 93an importerad 4 år tidigare än 94an.. handläggaren på bolaget hade ingen förklaring att ge.. BMW CS #5139 |
|
|
Årsmodellen borde det hänga på en del iaf när det gäller M3 an TROR jag. nyare bil är lägre premie. Sen kan det vara så snopet att ena bilen är registrerad på en i stockholm= högre premie och nästa M3 kan vara "skriven" i Halmstad vilket borde ge en lägre skaderisk m.m. Det är helt och hållet datorn som handläggaren använder som inte kan hantera det korrekt....Det är en MÖJLIG förklaring iaf. Mpower |
|
|
Försäkringar är en djungel, jag brukar fråga på alla mina 540: is, samt den Sv-sålda 540i E34-96: an, när jag ringer om försäkring, vad sägs om detta, 540iA E34-96 sv-såld och 540i/6 E34-96 import-05 samma premie, 540iM/6 E34-96 import-02, 2000kr lägre premie, detta gällde ett bolag, övriga hade samma premie. Ännu större skillnad var det på min nuvarande 540iAM-95 import-02, hälften så hög premie som dom andra bilarna på ett bolag, övriga bolag hade mer lik premie. Detta gör att inget förvånar mig över skillnader i premier, det går aldrig innan att säga vilken premie en bil kommer få… Mvh Stephan |
|
| men va f*n ska jag göra om det blir 40000:- ? det är ju stor skillnad på 40000 och 16000:- blir till o sälja bilen då.. | |
| De bilar jag kollade mellan var dessa:Länk = 40000:- och denna :Länk =16000:- | |
|
Ring flera bolag, det brukar inte vara alla som har konstiga priser, något/några har säkert mer normal premie, eller så går det snacka ner priset. Mvh Stephan |
|
|
när en bil kommer till sverige så är det nångon nämnd som premierklassa bilen, och detta kan inte försäkringsbolagen påverka. Den dyra bilen hade kod: 83030 eller nåt sånt och det högsta man kunde ha va 95050. så man får väl muta den där nämnden när bilen kommer till sverige och be dem skriva nått lågt nummer =) |
|
|
Hej, Ska egentligen skrivas 8-30-30 = Trafik-Delkasko-Vagnskada Vet tyvärr inte riktigt hur bilarna premieklassas men samma bilar av samma årsmodell ska ha samma klassning däremot kan det som sagt skilja del beroende på årsmodell.. Mvh Jimmy |
|
|
När jag nyligen importerade en 320dAT så hittade jag innan köpet en motsvarande svensk bil som jag kollade premier på via nätet. När jag sedan väl hade min bil hemma och registrerad så fick jag exakt samma premie på BMW Originalförsäkring som de erbjud den svensksålda. Problemet är kan vara årsmodeller på bilarna i FB's datasystem där det kanske blandar ihop bilens årsmodell med datumet som bilen är importerad? Om man ringer ett bolag och inte har ett regnr utan enbart modell och årsmodell så brukar dom kunda leta fram en premie. Dock så har dom problem med 530i E39 som inte verkar finnas i deras system. Dom hittar E34 och E60 men inte E39. Detta stötte jag på ett flertal gånger förra året innan jag köpte min 530 och den uppskattade premien jag fick stämde inte riktigt med den som jag sedan blev erbjuden min egen. Därför kollar jag numera med motsvarande svensksålda bil för att få en korrekt premie innan import eftersom merparten av bolagen har samma premier oavsett import eller svensksåld, det är bara kraven på vissa saker som skiljer. ___ //Ulf |
|
|
konstigt programmer då den svensksålda borde ha vagnskade garanti som reducerar priset rejält. |
|
|
Korak: Förklaringen är enkel...Man kan välja helförsäkring när man begär en prisuppgift. Dessutom så är bilen något äldre än 3 år... ___ //Ulf |
|
|
programmer ledsen såg just att din bil var 3 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.