|
|
|
|---|---|
|
Fungerar bra annars,t.ex i rondeller,med "lite fart" på landsväg+även med lite "snedbelastning" i kurvor(tänk rondeller igen) Vad är det som nu är slitet när den inte fungerar vid start på isigt underlag(oftast).. Oljan är den rätta i klumpen..Castrols olja med LS tillsats. Gäller min M535:a. Mvh Janne. | |
larre |
samma med min(m535), skulle upp för en isig backe här hemma (iofs backade jag) men då spann den bara på ett hjul. annars är det ju inte direkt svårt att få ställ. kan ju ha att göra med att bilen är över 20år gammal ;) |
Paap Reeder |
Janne! Min lamelldiff fick jag riva isär efter att "ha kommit snett" på gummistripsen på ett övergångsställe. Axlarna till diffdreven som pressar isär eller ihop vilket man nu vill hade gjort grader i själva diffhuset. Bara att ta isär och slipa ner. Lägger bild på min blogg. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... kanske inte syns så bra men medbringarklackarna löpte inte i spåren. MVH /// Paap R |
|
Ok Tack! Börjar med att riva ner klumpen vid tillfälle,behöver ju den "stackarn" dagligen,ska byta bussningen som håller klumpen i "samma veva". Hoppas att det räcker med "lite slipning" iaf :) Hur gjorde du slipningen Paap? Går det att sätta upp den i svarven eller slipade du "manuellt" s.a.s.? Mvh Janne. |
|
|
En fråga i sammanhanget som tål att frågas ;) >>>Var köper ni era "utbytesdiffbromsar" alt. nya diffbromsar,BMW här i Umeå säljer iaf inte dylika längre!!! Jag menar om nu "renoveringen" skulle gå åt h-vete och jag inte lyckas hitta en begagnad som är fräsch :) Mvh Janne. |
|
|
Jag tar nog ner diffklumpen och kikar hur det ser ut...kan ju så vara att lamellerna är slut o eventuellt behöver bytas ut så det är väl lika bra att byta dessa hur som helst när den väl är losstagen misstänker jag.. Är väl en ZF diffbroms så det ska nog gå att hitta delar till den hoppas jag. Ska man spänna diffbromsen som nu sitter i istället för att byta tycker ni?? Och med hur mycket isf? Jag menar ni som gjort detta ingrepp...Det är en 25%diffbroms som sitter där nu(eller rättare sagt SATT där när den kom från nybilshallen) ;) Hur gick ni till väga vore bra att veta,har aldrig skruvat isär en dylik broms så lite tips kanske? Risken finns väl att jag blir "stående" ett tag med vagnen känner jag ;) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Janne! Mät först det s.k "slip- through"-värdet innan du river. Hissa upp en bakhjulet och dra med momentnyckeln på en hjulbult - med lådan i friläge. Vid vilket moment börjar hjulet att vrida sig?? Allt över 7 kgm är OK anser jag. På min originalslutvxl var jag nere i 3 kgm och den var inte mycket att ha. Har du > 7 så är det bara att ge mera gas så låser den nog sig. MVH /// Paap R |
|
Ok,tack Paap. Ska prova detta först.. Mvh Janne. |
|
|
Om du spänner den än mer än originalets 25% så kommer den att bli kännbart mer understyrd. Det var en vansinnig skillnad på min förrförra M535:a som hade original diffbroms, min förra M535:a som hade uppspänd diffbroms och 635:an som inte har diffbroms. Och det är ju inte så kul att kasa omkring som någon sorts Audi, eller hur? (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Ok Lindgren...Försöker att få den som originalinställningen m.a.o...Tack för tipset. Frågan blir väl då, hur mycket man ska spänna då för att "likna originalinställningen"? Förspänning i kg? Mvh Janne. |
|
|
Byter jag lamellerna så kanske man måste förspänna till ett visst specifikt värde för att få köregenskaperna "som man vill ha dem" dvs lite lagom överstyrt o lätt att styra med gasen :) Undrar samtidigt var man ska få uppgifter mera exakt om detta.. Finns något på nätet att läsa? Mvh Janne. |
|
|
Bilen kanske också blir "lite väl giftig" vid gaspådrag om man spänner åt för hårt.. Men det blir väl till att prova sig fram till det optimala ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne! Med 204 häst kan den inte bli giftig vid gaspådrag. (: Rakt fram märker man ju ingen skillnad. Det enda som händer om du spänner den för hårt är som sagt att den bli mer understyrd. Original känns M535:an lite tung fram. Min förra hade en mycket hård chassiesättning och den kändes däremot... Len på vägen. Den hade som sagt uppspänd diff, som var okej, men inte i jättebra kondition. Den börnade rakt fram, börnade när man drog upp den på ställ i fart men när man lade över den åt andra hållet och lastväxeln (och laddtrycket, höhö) kom så lade den en metmask istället. Om man provocerade den i kurvorna så kände man att den strävade mer i tangentens riktning än den som var original. 635:an - som ju egentligen är samma bil och därför en bra referens - har däremot ingen diffbroms och hård chassiesättning. När man ligger och bränner omkring på landsvägar så rinner den igenom kurvorna på ett mer neutralt sätt än båda M535:orna. Men! När man stämplar på ut ur kurvorna och tar i lite för mycket så uteblir det där riktiga drivet, just eftersom det inte bettar lika bra utan diffbromsen. Där märker man absolut skillnad - och förstår också varför BMW original inte har mer än 25% spärrverkan. Jag förstår faktiskt ingenting när man läser om folk som spänt sina diffar riktigt hårt och tycker att det blev bra. Det går ju faktiskt inte fortast när man tittar framåt genom sidorutan (fast det är ju kul ibland). Reeder brukar flagga för M5 E34:ans 3,91-utväxling. En sån klump brukar gå på <5000:- och ger en piggare bil, samt 25% diffbroms. Dock finns ju ingen garanti att alla de diffarna är i bra skick. Allt detta skrivet med svängandet som primärt mål. Det är ju det som räknas. Spänn inte för hårt. (: Spiidfriik vet mer: Länk ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
Tycker som Lindgren. På min MotorNordpreppade E12 528 provade jag ett tag med en 75% lamelldiff från en 3,0. "Stämplade" man mitt i en rondell så "stelnade den till" och gick rakt fram. Tycker att 25% är alldeles bra för mina behov. MVH /// Paap R |
|
Lindgren>>>"Giftig" när det är halt iaf ;) Tack för svaren..Det lutar nog åt originalinställning m.a.o. Mvh Janne. |
|
|
Jag kanske skulle berätta hur det går med detta. Jo,kollade efter Paap's beskrivning med momentnyckel och den "släppte" vid ca 5kg...Jag gjorde ingenting mera utan jag anser nog att det får räcka t.v. innan jag börjar meka med denna..Såg jäv*igt besvärligt ut att ta ner klumpen och bilen "måste" användas dagligen o tiden för mek insåg jag ej räcker för "långtidsmek"i nuläget... Fungerar som sagt i de flesta fall ändå så jag väntar tills "det rasar ordentligt" ;) Mvh Janne. |
|
|
Så nu går M535:an på sniskan mellan fartguppen i Umeå igen? (: Konstigt att jag aldrig såg dig när jag bodde där uppe! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Japp Lindgren, helt rätt :) Snöar rejät har det gjort(och gör nu också) så jag har definitivt kollat att denna diffbroms fungerar i detta väglag iaf ;) Var väl bara i vissa "extremfall" som bara ena hjulet spann,dvs blankis och start från stillastående som sagt.. Oj vad alla som inte har diffbroms måste må dåligt nu ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Blev det nå'n M5'a? Freude am fahren |
|
|
Nee...Tyvärr,har "lite problem" med frugans "vetorätt" för tillfället :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.