AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.980

Polera alufälgar - hållbarhet?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har 18" AEZ fälgar med bred fälgkant som är polerad och klarlackad...
Jag vill polera dem högblanka och då kommer det ant. inte fungera med klarlacken sedan enligt de som vet...

Ngn som har någon erfarenhet av högglanspolerade alufälgar?
Räcjer det att lackförsegla ngn gång ibland och blir det bra???

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
när du högglanspolerar fälgarna alá tyskstuk så brukar man inte klarlacka dem efteråt.. på så sätt behåller man den högblanka ytan..

det man då får göra är att se efter dem regelbundet... får väl tvätta dem 1-flera ggr per vecka beroende på hur mycket du kör...

sedan får du vaxa dem regelbundet, annars förstörs dem...

så angående en lackförsegling då o då (beroende på hur ofta det nu är), e mitt personliga svar nej. en vaxning åtminsone en gång per månad tycker jag e bra, kanske overkill enligt vissa, men det lönar sig i längden..

e de bara kanten du ska polera upp så e de faktiskt inte så himla mycket jobb... går relativt fort...

det är inte för inget som man sägr: "vill man va fin får man lida pin ;)"
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jo jag hade koll på det, fast anledningen till att man inte klarlackar är ju att lacken inte fäster tyvärr...
Ska pröva o se hur det blir iaf.
Funderar på att lämna dem till Mr:cap och se vad de säger...

*xelerator* Har du polerat fälgar innan? Använder man alupasta lr?

Mvh. B

xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
visst fäster klarlacken när man kör med polerad kant... se bara på alla tyska fälgar som man kan köpa med polerad kant, de är klarlackade....

visst har har ja polerat fälgar ;)... körst körde jag med ganska finkornigt sandpapper så ja fick bort klarlacken.. sedan våtslip... därefter polerade jag med autosol o polertrissa... avslutade med vax.. gjorde det rätt snabbt på ett par fälgar för att se hur de skulle bli, o det blev förvånansvärt bra...

denna gång när ja ska polera mina nya fälgar ska ja sandpappra i omgångar med finare o finare papper allt eftersom.. sedan våtslip o polering, med en avslutande vaxning... kommer bli riktigt bra...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, låter bra... =)
Tyskarna har oftast rostrfri kant på de fälgarna, mkt bättre =/

Mvh. B

Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Har polerat mina men tog inte hand om dem o nu sitter skiten i metallen. Vad ska jag göra??? Sista utvägen polering igen :(

Iko
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Det finns medel att köpa, kommer inte ihåg vad det heter, som man penslar på där man vill få bort klarlack eller lack. Sedan täcker man med plastfolie och låter det verka nån timme sen har lacken lukrats upp och efter tvätt har du en metallren yta som du kan polera. Mycket smidigare än att sitta med sandpapper och gno.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
vet du vart man kan få tag på detta mirakelmedel då

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Förslagsvis en färgaffär.
Bo
57
Borgne
520i-88
520i-88
740ia-93
Det finns ett väldigt bra polermedel som heter Blue Job, gå in på WWW.bikeline.se eller com, dom har å det är skit bra, jag har använt det i ca:5-6 år på alla hojar jag byggt, garanterar att det funkar.
Beckers har ett färgborttagningsmedel, "bums" heter det. Är som en gele ungefär.
Hjälper om man bara tar ett varv med sandpapper på den lackade/målade ytan så medlet tränger in djupare. Färgen reser sig blir mjuk och kan tvättas bort. Ofta så kan man upprepa proceduren tills det blir helt rent. Vet ej hur agressivt det är mot alu dock.
Har användt detta till andra lackede grejer.

Man kan ju även gegga ihop thinner med ngt enligt uppgift, kanske potatis stärkelse eller ngt Pensla på gegan och täcka över. Skall funka det me.

-Phil
Kr
11
KristianHaanpää
323(e21)-83
523(e39)-97
de proffsen gör vid polering om du ska ha extremt blank yta är att borsta med wax..
Mycket jobb o ett helvete o hålla rent,, blank polerad aluminum e fruktansvärt känsligt..
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har precis låtit fälgfixarna polera banorna på mina AEZ så blankt de kunde.
Kommer att lämna dem till Mr:Cap efteråt, ska bli intressant att se hur det blir.
Kan återkomma med info senare om ngn är intresserad...

Mvh. B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.