|
|
|
|---|---|
|
Det finns många kunniga och erfarna profiler här på forumen, men man måste rimligen få ställa frågor som kanske tidigare dykt upp även om det finns en sökdatabas. Naturligtvis finns det frågetyper som endast kräver ett svar och det redan är givet tidigare, men det kan även finnas fler användare som tidigare inte svarat, och nu vill ge sin egen erfarenhet gällande en specifik frågeställning. Jag stör mig lite på detta ständiga hänvisande till sökfunktionen eftersom gamla trådar inte regelbundet uppdateras med nya inlägg som kan vara av nytta. Jag menar alltså att har man ett svar att ge, kan man ge det utan att be frågeställaren söka i databasen. Vill man inte svara så gör man inte det. Hursomhelst så är jag ny här på BMW-forumet och kanske har en alltför liberal syn på ett forums funktion - att föra en levande debatt. Verkar vara bra standard på både forummiljön och dess medlemmar f.ö. | |
| Välkommen och en bra idé! | |
| Jag håller med dig fullständigt! Kan vara jobbigt att söka bland 5 trådar för att hitta det man söker när någon troligen har lösningen på det hela direkt. | |
| Tror att diskussionen uppkommit för att vissa p.g.a. lättja inte orkar söka i genom gamla inlägg utan tar den enkla vägen och skriver nytt. Det finns ju massor av trådar i stil med "vilken olja ska jag ha", "varför tickar min M40" o.s.v. och sånt skapar gärna irritation bland de (oss...)som svarat flera gånger redan på samma fråga. Även frågor som endast kräver en blink i sin egen instruktionsbok kan man irritera sig på. Då känner man att varför ska JAG gå ut i min bil och kolla i boken när inläggs författaren kan göra det själv...? Men den stora fördelen är att inte behöver svara om man inte vill...=) | |
|
Även detta har diskuterats innan :=) Jag persoligen tycker inte att 34 trådar om vilken fälgstorlek som minst går på Bmw 330 är nödvändigt som exempel. Det finns som jag ser det en handfull mäniskor som tillsammans besitter en VÄLDIGT bred kunskap på detta forumet. Kalla det "gurus" eller vad ni vill. För dessa personerna är det inte särskilt utmanande eller kul för den delen att besvara exakt samma fråga 3 gånger i veckan. Detta isig bidrar till dålig stämning vilket till sist leder till att dessa spenderar mindre och mindre tid på forumet. För att späda på den dåliga stämningen så blir folk stötta eller förbannade när de ombedes att söka svaret på frågan som man vet har varit uppe femtioelva gånger förrut. Detta innebär INTE att man bara skall diskutera nya topics hela tiden, utan att man skall tänka innan man skriver. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det fenomenet finns på alla forum, retar mig mer på när folk blir ilskna för att man "väcker gamla trådar till liv". Men detta forumet saknar det som kallas "stickys", där de vanligast förekommande frågorna samlas. | |
|
Håller med.. Sedan kan man ju uppmana nya personer att söka men man kan ju göra det på ett "schysst" sätt man behöver ju inte skriva: SÖK !!!!!!!!!! utan man kan ju på ett lite fint sätt tala om: Att det finns en sökfunktion högst upp som kan vara bra att ha.. Mvh Jimmy |
|
|
Håller också med.. tillhör inte alls gurusarna (vilket ord!) men märker också av att samma fråga kommer ibland gång på gång. Försöker oftast att ge svar om jag kan eller hänvisar då frågeställaren på ett vänligt sätt att använda sökfunktionen... den är ju riktigt bra så man hittar oftast mycket läsning... Det vore ju bra om vi alla försökte bidra med att "alla" skall tycka att det är roligt och bra att läsa trådarna för om vi tappar de som kan, så dyker snart forumet.. |
|
|
Som jag tänker, behöver man ju som sagt inte svara eller ens irritera sig på de "noobs" som ställer en fråga man själv besvarat tidigare någongång. Däremot tillkommer det medlemmar (moi som ett talande - notera ordvitsen - exempel) som inte kan plöja igenom alla tusen tidigare inlägg för att veta om jag ska bidra med ett svar eller hänvisa till sökfunktionen. Att vara ohövlig, vilket jag inte märkt av här ännu, är totalt meningslöst och skapar en än värre stämning än den som ev. proffs upplever när vi nybörjare försöker få svar. Peace brothers, tänk på att jag är under inskolning i ett helt nytt bilmärke ; ) |
|
|
Ursäkta att jag inflikar ett ps här: Skriver man en tydlig och talande rubrik på sitt inlägg, behöver ingen "tvingas" läsa sådant de redan diskuterat eller svarat på tidigare. |
|
| Min erfarenhet är att erfarna forumanvändare (kalla dem gurus eller nördar eller vad du vill...) brukar länka till relevanta trådar för att hjälpa den som inte kan/orkar söka själv. Ett exemplariskt uppträdande i mina ögon. | |
|
Jag skulle ha svårt att bli sur om jag blev tillsagd att använda sökfunktionen, däremot blir jag så j****a trött när jag då och då ser en sådan här tråd: Länk Känns som att trådskaparen inte ens orkar slänga in en länk till bilfirman, inte heller berättar han i vilken stad firman ligger eller vad han egentligen vill veta. Inte undra på att han inte fått ett enda svar heller.... Ett tag efteråt startar han också denna tråd: Länk sedan denna: Länk och denna: Länk och tillslut, som grädde på moset så kommer ännu en supermeningslös försäkringstråd: Länk Typiska meningslösa trådar som inte tillför ett skit, inte heller rolig att läsa även om folk svarat på dem. Vad vill den snubben egentligen??? Och hur f*n orkar han??? /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Medhåller i det mesta. Sökfunktionen är skitbra! Exemplarisk när det gäller oljor och det berömda SI-batterier-problemet på E30:n... Finns tusentals trådar om det! Men istället för att skriva "sööök inlägg" så kan man själv söka upp trådar åt folk som man märker är färskingar. Så har jag gjort några gånger. Däremot skadar det ju inte att det skapas en och annan ny oljetråd varje år då oljor förnyas... :) mvh |
|
|
Jag tycker att Autopower behöver vidare utveckla sin sök-funktion och vad jag har förstått så är förbättringar på väg. Det finns mycket information här på forumet men folk är lite för lata för att leta upp informationen och lägger gärna arbetet med att hitta rätt på andra :) Jag vet att AP Crew konstant arbetar med att underlätta för besökarna att hitta den informationen de söker, men ibland känns det som om ju bättre AP blir desto latare blir besökarna. AP har t.ex. en Import- & Begagnat & modell-guide, som är hur enkla som helst att hitta, trots detta går det inte en vecka utan att det dyker upp trådar på forumet som "vad ska jag se upp med när jag köper en 520?" eller "Hur kollar att milen stämmer?" eller "Vad gör en M3 0-100?" osv. Det är ganska tröttsamt att besvara standard frågor om och om igen, varse sig man anses tillhuru forumets allvetare eller inte. Däremot så är det lite tråkigt att göra en sökning och märka att 40 % av alla träffar man får ser ut så här: Länk Dessa trådar borde rensas från databasen. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Härlig stavning i mitt förra inlägg :) tillhuru = tillhöra vase = vare sig ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Jag håller med trådskaparen, forumet är inte en databas utan ett diskussionsforum. Det står var och en fritt att svara på inlägg, och att hänvisa med en länk till en relevant diskussion är ett utmärkt sätt. Visst, man ska undvika rent sinnesslöa och alltför ospecifika frågor, (av typen "Jag ska köpa e34, nån som vet nåt?") men olika frågeställningar kan både vara spännande och givande att diskutera ett varv till. Dessutom fyller forumet en social funktion för många av oss (för få riktiga kompisar?) och många gånger läser jag trådar där jag lär mig massor av nya saker som jag inte visste att man kunde lära sig. Och ofta helt onödiga... Don't dream it, drive it |
|
|
Kan det inte vara så också att om man vill köpa tex e46 -00 och undrar vad man ska tänka på, utvecklas inte denna biten också? Vad jag menar är att för 1,5år sedan så kanske e46 vanligaste begagnatfel var faktor X, idag kanske det är viktigare att titta på faktor Y då bilens åldrande gjort att nya fel dykt upp samt att de fel som diksuterades för 1,5 år sedan i de flesta fall åtgärdats. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.