|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
En verkligt fin bil på bilderna och helt klart inget importlik ;) Vad vi andra kan lära oss är att det absolut inte skadar att ha många bilder på bilen om man (ta i trä) skulle hamna i en liknande situation. Härligt att du hittart en "lucka" i avtalet och det ger ju åtminstonde en liten chans till några tusenlappar till. Det är bara att önska dig lycka till! ___ //Ulf |
|
|
På bild ser ju bilen lika fin ut som min egen som är nyare. Där ser man vad lite fyra år kan betyda om en bil sköts väl. Hoppas du till sist blir belåten med hur denna sorgliga affär utfaller. Personligen tycker jag att det är stolligt att en bils skick inte har större betydelse vid värderingar, fast det är kanske svårt att väga in sådana parametrar i en bedömning och långt enklare med mil/ålder/utrustning. Ergo, man sköter en bil för sin egen skull för vid en försäljning har skicket en begränsad roll, vilket jag själv noterat när jag sålde en 855 som var i halvdåligt skick (inte orsakat av mig jag var dum nog att köpa en sådan bil) det intressanta för köparna var milantalet. Mvh Mikael |
|
|
mikaelodoris: visst är skicket på bilen vid försäljning av betydelse men hur stor betydelse beror mycket på vilket märke/modell det rör sig om. BMW-köpare är ofta något mer bilintresserad än Volvoköparen vilket också avspeglar sig i hur köparen priotiterar kring köpet. Har precis sålt min V70 och typen av frågor man får och hur spekulanterna resonerar skilde sig markant från när jag sålde min 540 trots att det i båda fallen rörde sig om kombilar i 200' kronorsklassen. ___ //Ulf |
|
|
Tack för komplimangerna! Bilderna ljuger inte, skicket är (var) som sagt oklanderligt. Lacken var perfekt, dragit på sig någon mindre polerbar repa under vintern som jag tänkte polera till vid vårrustningen. Den blev ju dessutom snyggare med "Angeleyes" och toningen (delade meningar kring toning dock huruvida det är snyggt eller ej, hade "normaltoning", inte gangsterkolsvart). Motor, chassi, bromsar och låda - man märker nog ingen skilnad mot en ny bil. Har ju varit petnoga, vid senaste servicen hittade mekanikern ett litet glapp i bussningen till ett krängningshämmarstag i framvagen. Var så litet, hade inte märkt av det själv - ger ju klonkljud om det är allvarligt. Meken rekade egentligen inte att byte behövdes direkt utan upplyste om att jag nog skulle behöva byta vid nästa service. Men det SKALL vara bra, varför vänta med att repa ett sådant fel? Så jag bytte på en gång. Fanns egentligen bara 2 saker som störde mig på bilen. De klassiska slumpvisa pixelbortfallen i instrumentpanelen. Sen så har tyvärr både jag och förra ägaren sådana arbeten att vi använt bilen med arbetskläder med skarpa och vassa detaljer. Det i kombination av lite övervikt har gjort slitaget på vänster sida av förarstolens skinn onödigt stort då man släpat i lite vid in och urstiging. Inte jätteallvarligt men man ser ju att det är lite mer slitet på vänstersidan på bilden. Fast det får väl betraktas som normalslitage, men förstör litegrann den där känslan av att bilen är perfekt. Men jag tycker trots allt att bilen faktiskt är bättre bevarad än många -01or exempelvis som jag kollat på hos bilhandlare. Ville bara påvisa med bilderna att bilen inte är en dussinkärra som vissa inlägg gjort gällande. Hjälper inte ett dugg vid FB värdering, men med lite tur så kanske den oberoende värderingsmannen kan se och ta hänsyn till detta. Tyvärr är ju bilen såpass vandaliserad vilket gör att spontanintrycket för vem som helst blir dåligt. |
|
|
Pprogrammer: Mitt påstående var lite tillspetsat och det kan gott och väl vara så att kraven skiljer sig åt mellan olika märken. Eftersom jag för att slippa onödiga samtal/besök vid försäljning anger alla kända brister vid diskuteras skicket oavsett bil inte bortsett från frågan om det finns brister jag "glömt". Dessutom förmodar jag att skickets betydelse generellt ökar i takt med priset. För en äldre enklare bil (tex. en 855) för 50 000 är skicket för många köpare troligen inte lika viktigt som när en bil kostar 200 000 (tex. en 540). Sorry det blev lite OT. Mvh Mikael |
|
|
Rent spontant så tycker jag att 115 verkar rimligt betalt för en välvårdad lågmilad 98:a. Utrustning får man inga pengar för förutom M-paketet som kom 99 och framåt, samt möjligen några tusenlappar för skinnklädsel. Välvårdade bilar är lättare att sälja och behöver oftast inte prisdumpas, men så mycket mer i kronor räknat bör man nog inte förvänta sig på grund av skicket. Som jag ser det så bör du i alla fall inte vara gravt missnöjd med budet. Kanske du kan ta dragkroken från din gamla bil och sätta den på den nya? FB lär knappast få ut något extra för dragkroken när den skickas till huggaren. Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Powermac: Alla har ju rätt till sin åsikt. Enligt dig så är det skinnklädsel och M-paket som ska värderas upp vid värdering, inget annat. Nu får jag väl upprepa mig men...Låt oss lyssna till proffsen så: Inter-Global ger följande tillägg på utrustning: Touring: +10000 Steptronic: +10000 M-Paket: +15000 Nav/Tv: +6000 Övrig utrustning nämns ej i den lista jag har. Men spontant känns det som att skinnklädsel med elstyrning borde ge schysst tillägg. Likaså Xenon och dragkrok eftersom det är rätt konkreta grefer. I detta fall förutsätter de sk "businesspaket" som inte innehöll så hemsk mycket jämfört med min bil. Utrustningen i min bil såldes inte i Sverige överhuvudtaget -98. Skulle väl kunna tanka mig att min bil med nav/tv, taklucka, drag, elstolar med skinn, multiratt med värme och det mesta ni kan komma på i Tyskland när den såldes formulerades som "Exclusive" paket eller liknande. I mina ögon så fanns där ett vägval. Endera mot sportdelen eller mot Exclusivedelen. Skulle gissa att de prismässigt låg i närheten av varandra. PowerMac, jag väljer att svara dig då du ju tycks tycka att jag ska acceptera 115000:-. Varför skulle jag göra det i din mening när jag har rätt enligt försäkringsavtalet att ta in en oberoende värderingsman utan att riskera mer än 1000:-!? Var ser du logiken till att jag skulle köpa FB budet i det fallet? Som värst torskar jag 1000:- på 115000:-. Tycker du inte det är värt risken att förlora en tusenlapp när man med lite tur kan få en värderingsman som sätter ett högre värde än 115000:-? Förstår inte ditt inlägg och resonemang, det är väl självklart att jag ska försöka med värderingsman! PowerMac: Nästa resonemang kring att montera av delar från bilen är ju absurt. För det första, läs försäkringsvillkor så ser du att jag inte får göra det. Förvisso kan jag möjligen förhandla mig till det. Men, jag är ingen mekaniker. Tänker inte ligga under bilen utomhus och demontera draget och dess tillbehör. Jag vårdar mina bilar ömt men lämnar allt tekniskt åt verkstäder. Tanken med hela försäkringssystemet är ju att man inte ska bete sig på det viset du föreslår. Visst, en dragkrok..Sen påstår jag att min motor är i mycket bättre skick än alla andras, ska jag då deala med FB om att ta motorn. Bromsskivorna fram har ju mindre än 100 mil på nacken, ska jag ta dem för att sätta på nästa bil? Försäkringsfall bygger ju inte på att jag ska börja plocka en massa delar från bilen som är fabriksmonterade. Gör jag det utan lov får jag ett helvete. Ditt resonemang kring detta må falla under någon "god vilja lag" eller liknande, men FB är nog tämligen kalla till att låta mig börja plocka bilspecifika delar från bilen. Tror nog du är ute och cyklar kring ditt resonemang kring draget. Som jag sagt, förvisso tycker jag personligen att min bil är värd mycket (det kan nog varje sann BMW ägare skriva under på). Men, jag inser ju begränsningarna som finns, det finns en öppen marknad att jämföra med vilket jag gör, exempelvis genom den "gröna bilen" som tagits upp här. Om jag säger att min bil är i samma utförande och skick förutom dragkrok+xenonfacelift så... Tror att många kan hålla med mig om att min bil kan värderas enligt den bilen, sen vill jag ha lite tillägg för drag+faceliften. Är jag helt dum i huvudet eller är inte det vettigt? Till syven och sist så kommer jag att få köpa värderingsmannens värdering alternativt 115000:-. Allmänt tycker jag det är tråkigt på ett forum som detta då jag ber om hjälp snarare får skäll eller nöj dig. Ska vi inte stödja varandra!? Känns stundtals som om det är jag mot Autopower och FB. Det var ju inte direkt tanken då jag startade tråden. Hade hoppats på starkare stöd härifrån, men där misstog jag mig kanske vilket jag tycker är tråkigt. Här har man en bil som är i toppskick som man ågnat månader för att finna och betalt därefter. När den sen blir vandaliserad och idioterna försöker bränna upp bilen så visar många härinne betydligt sämre respekt för min prekära situation än vad försäkringsbolaget gjort. Känns lite märkligt då man känner en attityd från en "BMW Klubb" som tycker bilen är värd mindre än FBs inlösenkille som inte ens kollat på bilen...Tycker tyvärr att det dyker upp för många godtrogna nissar rent allmänt på forumet som på största allvar tycker min bil är värd max 90Kkr även om ingen vågat skriva det. Hade jag gjort tvärtom, velat sålt bilen så ser jag ju om jag läser inlägg att värderingen är skandalös. Hur i hela fridens namn kan man tycka att en fullutrustad BMW -98 är mindre värd än en S80 med liknande utrustning? S80 är ju schysst, men snacka om experimentmodell...Sen finns det ju en verklig värld därute som tydligen tycker på det viset, men jag tycker stämningen är dålig när man beter sig på det vis jag ofta läser i inlägg. sällan jag ser någon säga: Tyvärr får du nog svårt att få över 100 för kärran även om min personliga åsikt spontant är att bilen vore värd 20-30 mer, men bilarna är sönderimporterade osv..Hoppas folk kan bli bättre på detta, eller jag kanske är helt ute och cyklar? Jag vill tacka alla de som stödjer mig i processen, men trots allt, besviken är bara förnamnet på vissa skirbenters inlägg. MvH, Robin |
|
|
Personligen har jag inte lagt in så mycket inlägg i denna diskussion men har följt den varje gång ett nytt inlägg har kommit. Det var ju dock du Robo som startade denna tråd och bad om "hjälp" av tex värdering av din bil. Respektera de svar som du får och sluta gnäll på andra som inte dansar efter din pipa om vad Du tycker att din bil är värd. Din bil är värd precis så mycket en person kan tänkas lägga för den. Personligen skulle jag ALDRIG lägga över 100 000 för den och det får du respektera. Personligen har jag hållt tummarna för dig i din kamp mot FB så att du får så att du blir nöjd men ditt senaste inlägg gjorde precis så att tummarna gled ur näven! "Det var ju inte direkt tanken då jag startade tråden", kom igen nu! Det känns ju inte riktigt att du satt och "tutade" i bilen när du skrev detta inlägg 01:00 på natten. |
|
|
Robo - Jag tror att alla här vill att du ska få så mycket som möjligt för bilen, men samtidigt måste du inse att folk intar en tämligen realistisk syn i sina resonemang. Krasst sett är en bil värd precis det den säljs för, även om värdet för ägaren är betydligt högre. Ingen har INTE visat sympati för din situation, för vi vet alla hur mycket det skulle smärta oss själva om vi råkade ut för samma sak. För egen del anser jag att det är viktigare att man får en så korrekt värdering som möjligt här på forumet, även om den inte stämmer med ens egna uppfattningar, än att folk av ren sympati säger "Åh, du kommer helt klart att få 150 000 för din bil" och det visar sig vara helt fel. Jag tror de flesta håller med mig om det, kanske även du? |
|
|
Jag blir så trött! Det är delvis tack vare såna som du, som drar upp försäkringspremierna! Inse att din bil är inte värd mer. Har du blivit erbjuden 115000, så är bara det ett överpris, som jag sa förut, bilen får vara hur fin som helst, den kommer ändå inte upp i närheten av vad du vill ha! Tack för mig..... |
|
|
V-Orginal: Kanske var lite långt att sträcka sig till att det är Robo som drar upp försäkringspremierna? Själv så skulle jag tro att dom som bröt sig in i bilen, tog hans xenonlysen och vandaliserade bilen har mer att göra med att försäkringspremierna än Robo. |
|
|
Ber om ursäkt om mitt föregående inlägg missförstods på det viset att jag var förbannad på alla här inne. Det var inte meningen, de flesta har ju varit ett gott stöd eller kommit med vettiga förslag. Men jag blev bara så förbannat less på vissa skribenters inlägg så därför blev ordvalet lite hårt. Visst, 115000:- kanske är det bästa jag kan få och då är det så. Marknaden bestämmer, det begriper jag. Men då vissa skribenter skriver att jag ska nöja mig med 115 så blir jag less. Varför ska jag inte ta chansen med en värderingsman och varför kan man inte få hoppas att han värderar upp bilen? Kolla på inläggen från V-Original exempelvis. Det är sådana inlägg som kan få det att koka över. Om övriga seriösa skribenter känner sig påhoppade av mitt förra inlägg så ber jag om ursäkt, det var endast riktat mot några få skribenter vilket jag kanske skulle ha tydliggjort med hjälp av en bättre formulering. Trevlig helg! |
|
|
Ojdå.. skulle jag vara oseriös? Jag tycker bara att du ska komma ner på jorden! Kalla det oseriöst om du vill, varför skapa en sådan tråd om du inte vill att andra mäniskor ska få skriva vad de tycker??? |
|
|
V-Original: Klart folk får skriva vad de tycker, gäller både dig och mig. Jag startade tråden för att få hjälp med värdering av bilen samt tips om hur man hanterar fb. Och därför skriver jag att jag tycker du är oseriös, orättvis, okunning och allmänt otrevlig. Den största anledningen till det är ditt inlägg om att det är sådana som jag som driver upp försäkringspremierna. Vad fasiken menar du med det? På vilket sätt driver jag upp försäkringspremierna? Det är ju jag som blivit drabbad! Jag betalar en hög premie pga att jag bor i ett utsatt område. När jag blir drabbad av ett brott som täcks av försäkringen ska jag väl med all rätt använda mig av den produkt jag köpt (försäkringen). Du får skriva vad du vill, men jag förstår inte vart du vill komma med resonemanget att jag driver upp försäkringspremierna. Sen så tycker du 115000:- är ett överpris och att jag borde komma ned på jorden. Återigen, du är fri till din åsikt. Men faktum är: Inlösenhandläggaren på försäkringsbolaget har värderat bilen till 115000:- genom mångårig erfarenhet, kolla på annonser (han ringer även på privatannonser för att luska ut lägsta pris), tala med BMW återförsäljare osv. Han löser in över 200 BMW per år och det är ett vinstdrivande bolag. Han skänker mig knappast pengar för att vara snäll, han försöker självklart snarare hålla ned ersättningen så mycket som möjligt. Du får väl ringa till försäkringsbolaget och klaga på att de betalar ut för höga ersättningar om du är missnöjd. Jag värderar PERSONLIGEN bilen mycket högre, men det är skillnad på vad jag personligen tycker och vad marknaden värderar bilen till. Så jag tycker nog jag står med fötterna på jorden. Jag ska ta in en oberoende värderingsman eftersom det är min rättighet och chansen finns att han värderar högre. Det är vad jag hoppas, inte nödvändigtvis tror vilket är en jäkla skillnad. |
|
|
Robo: Jag har ingen superkoll på marknaden, men 115' låter som ett bra bud. Bråka inte för mycket med FB, det kan slå tillbaka. Jag vet hur det kan gå till hos FB. Du har tyvärr inte så mycket att sätta emot FB. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
robo: Jag tycker du är väldigt otrevlig som kallar mig "oseriös, orättvis, okunning och allmänt otrevlig". Vad baserar du det på? (att jag inte håller med dig?) Bara för att jag framför min åsikt. Det jag menade med att du driver upp fpremierna var väl lite fel sagt, ber om ursäkt för det. Men om vi ska vara lite realistiska, om du letar en 528 T -98 på bytbil för över 110` så hittar du 3-4 st Det måste ge en liten fingervisning i var de ligger i för pris, eller? Och det handlar ju om marknadsmässiga priser. Rätta mig om jag har fel, du har fått ett väldigt bra bud av fb (min åsikt). |
|
|
V-Orginal: Ja, värderingsfrågan kan ju diskuteras i höger och vänstervarv, och där har du din åsikt som jag accepterar. Mina hårda ord mot dig byggde just på ditt snack om försäkringspremier. Det kändes som ett osmakligt påhopp i sammanhanget. Om du backar från det så backar jag likväl från mina hårda ord. Så då är väl allt lugnt? Klart vi ska ha schyssta diskussioner men där gick det lite snett. olja: Men vad tusan är detta nu då? Jag bråkar inte med fb, jag förhandlar. fungerar ungeför som vid ett bilköp. Dessutom med torrt på fötterna då jag läst villkoren från pärm till pärm många gånger nu. Slå tillbaka? Hmm, ja hurdå tänker du? Jag har ett bud på 115000:- för bilen från dem, inget snack om saken. Vet inte på vilket grunder du påstår att jag inte har något att sätta emot FB. Men, du låter ju insatt så du kanske kan förklara? Påstår du att de på något sätt kan backa ut från ett skriftligt erbjudande? Sticker nog ut hakan och vågar påstå att deras skriftliga erbjudande är bindande. Spelar ingen roll om jag är uppkäftig mot dem från och med nu, vilket jag inte tänker vara, ett avtal är ett avtal Påstår du något annat så hoppas jag att du har några belägg bakom det. |
|
|
Skribent efter skribent skriver att 115000:- minsann är ett bra bud och det verkar väl som man tycker jag ska nöja mig där. Men vad tusan, läser ni inte vad jag skriver? Jag har det budet från FB. Enligt villkoren så kan jag godta det eller bestrida det genom att kräva värdering av oberoende värderingsman. Det som kommer hända då är att en kille kommer att gå igenom bilen ordentligt och ge en skriftlig värdering med motivering. Hamnar värderingen från honom under 115000:- så får jag 114000:-. Hamnar värderingen över 115000:- så får jag det. Så enkelt är det! Mitt val blir att riskera att torska en tusenlapp för en liten chans på att värderingsmannen gillar bilen och höjer den. Ser inte problemet, varför måste alla basunera ut att 115000:- är bra? Jag har förhandlat till mig den summan på goda grunder. Kan vi inte avvakta med bedömningar om vad som är bra och inte tills värderingsmannen sagt sitt. Då har vi svart på vitt. Efter detta kommer ärendet slutregleras och då ska jag gladeligen redovisa alla siffror. V-orginal: en sak avseende värdering. Vet inte om du när du kollar bilar hos bytbil etc kollar på skick och utrustning. Saken är den att skciket på min bil är (var) oklanderligt och utrustningen tämligen exceptionell. Rullar inte så hemskt många ärliga kärror med den utrustningen i Sverige. Detta köpte killen hos FB, han satt ju själv och kollade annonserna. Det enda han inte ville värdera var skicket. Så på de grunderna satte han 115000:-. Då är inte skicket värderat varvid han själv höll med om att värdet kunde gå upp om värderingsmannen finner bilen i det skick jag påstår den vara i. Så det är inga konstigheter förutom att det i princip inte finns så många -98 528 Touring med den utrustningen i Sverige så man har en bra jämförelsegrund. Vid senaste samtalet med FB så tolkade jag FB killen som att det tom var positivt om jag fick bilen värderad oberoende då det skulle hjälpa bolaget för framtida värderingar eftersom bilen inte är en dussinbil. |
|
|
Robo, jag ser inte heller någon anledning till att inte få den värderad av en oberoende besiktningsman, i höstas krockade min gamla bil (jaja jag krockade den då). Något som jag ångrar är att jag godtog första bästa bud från Volvia då, bilen i fråga hade allt och då menar jag allt som gick att köpa från Volvo just då, ändå tog dom inte hänsyn till utrustning (även extra utr som ej var original). Ps jag blev så uppspelt av bilderna att jag måste gå och lugna mig :( |
|
|
drdreas: Tråkigt med Volvon, hoppas du inte skadade dig. Tråkigt om du inte fick vad den borde ha varit värd. Dessutom ansågs du väl vållande så att säga vad jag förstår? Då tappar du ju dessutom bonus. Så dubbelt lidande. Tråkigt. Som du redan förstått så är ju mitt grundtips att inte omedelbart acceptera första budet. Jag fick ju 105 som första bud. Det varierar förstås från fall till fall men allteftersom jag förklarade värdet av viss extrautrustning så höjdes beloppet. Inte lika mycket som jag velat, men likväl en höjning. Värdering av extrautrustning varierar. Många härinne säger att extrautrustning är i princip inget värt. Min lilla erfarenhet säger annat. Vid diskussion med FB får man dela upp det i 2 delar. 1. Nödvändig och tydligt definerbar extrautrustning ger ett värde. Speciellt ren säkerhetsutrustning samt utrustning som gör att bilen skall kunna brukas på det sätt man använt den till. 2. Komfortutrustning såsom taklucka, värmeratt, telefon osv värderas till i princip noll. I mitt fall så har värderingsmannen omedelbart förstått att han inte kan jämföra steptronic mot manuell. Skinnklädseln är +. Dragkrok värderas positivt då den har en reell funktion. Tyckte också att jag fick positiv respons på Xenonljus då jag deklarerade dessa som kraftigt säkerhetshöjande. Nav/TV verkar ju sisådär, men fick iaf fb att bortse från de billigaste bilarna. Finns ju mycket annat kul, regnsensor, taklucka, multiratt, värme i ratt osv. där bedömer jag dock det som att FB tar noll hänsyn, iaf i mitt fall. Det är på sådana punkter jag hoppas hitta en bra värderingsman kunnig på BMW som vet att värdesätta sådan utrutning. Kanske, med lite tur så tar han upp värdet några tusenlappar på sådan bekvämlighetsutrustning samt gott skick på bilen. drdreas: Du har inte gjort många inlägg ser jag, men du läser iaf uppenbarligen. Äntligen någon som uttryckligen förstår varför jag skall låta bilen nagelfaras av värderingsman! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.