|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
| Samt "alltid" servad hos den erkända auktoriserade verkstaden Wölkes som säkert kan ge dig vidare upplysningar om du ringer dom. Länk | |
martinv8 |
"Meningen är ju att jag ska få ersättning så att jag kan köpa en "likvärdig" bil" nej så är det inte, du får ett marknadsmässigt pris för din bil, vad du har gett lr tycker att din bil är värd. Real men don´t eat SUSHI |
|
Hur mycket tror du att du skulle få om du sålde bilen själv?(om inte detta hade hänt såklart..) Tror inte att det finns någon som skulle betala i närheten av det du begär! Den får vara hur fin som helst, och att din bil skulle vara unik på något sett tror jag inte ett smack av. Det finns en uppsjö av välutrustade 528:or, och ALLA ÄR INTE SKRUVADE! |
|
|
Jepp. sett den bilen och den ligger med i min sammanställning av "likvärdiga" bilar. Verkar mycket bra. Kommer inte ihåg om jag mailat säljaren, ska kolla då jag kommer hem. Intressant är ju att få info kring skavanker/fel. Skick på lack, bucklor osv.. Men är allt schysst så är den nästan exakt som min. Saknar drag vilket är viktigt, dyrt att eftermontera ca 10-15 Kkr för originaldraget. Verkar sakna Xenon från fabrik vilket min hade (rätta mig om jag har fel). Hursomhelst saknas "Angeleyes", ytterligare 10Kkr att montera. Dessutom inte lagligt som jag förstår det (även om polis/bes inte bryr sig) att eftermontera Xenon på en bil som inte har det från början. Proffstonade rutor har jag nog inte mycket för att nämna... Men drag är en viktig funktion och Xenon en viktig säkerhetshöjande funktion, speciellt efter jag satte in faceliften (snacka om ljusförbättring). Så, jag är benägen att hålla med. Bilen skulle jag kalla likvärdig med ett prispåslag för det den saknar förutsatt att skicket är som det ska. Men, sedär, då skall väl fb ta detta och då pratar vi >120Kkr istället som nu 110Kkr? |
|
|
Han begär 120, men vad får han?? |
|
|
V-Original: Bilen var ICKE till salu, försäljning skulle inte ha varit aktuell på länge! Om du misstror skicket på min bil så kan du ju kolla längre bakåt i tiden med hur länge jag sökte efter den här bilen! Jag påstår att den nog är bland de bästa i Sverige årsmod -98 avseende skick och i kombination med utrustningsnivå. Vad har du för erfarenhet av att bedöma bilar och deras värde? Nej, alla är inte skruvade, inte min exempelvis. Har du kollat upp hur många importerade kärror som är skruvade av de som utannonseras på Blocket etc? Det har jag när jag köpte bilen och det var ingen munter undersökning. |
|
|
martinv8: Tänk vad trevligt det vore om det var som du skriver. Att jag får vad jag anser bilen vara värd, eller vad jag gett. Tyvärr, där är du ute och cyklar ordentligt. |
|
|
Tror nog martinv8 glömde ett "inte".... ___ //Ulf |
|
|
Robo: Vad säger ditt FB om du själv tar på dig uppgiften att söka en som du anser likvärdig bil och därefter återkommer till FB med kostnaden? Hittar du den bil du verkligen vill ha kanska FB accepterar priset och eventuellt med tillägg eller avdrag beroende på utrustning osv? I alla lägen verkar du ju vilja ha en ny bil och behöver hitta den. Däför borde det ju egentligen inte vara någon panik vare sig för dig eller FB i diskussionen om beloppet. Det är ju en ny likvärdig bil du vill ha - inte pengar? Jag förstå verkligen dina synpunkter, den bil du känner bäst och lärt dig uppskatta mest är ju mer värderad av dig än av någon annan. Det är ju på grund av sådana känslor som gör att vi köper BMW eller hur? Ps. Fick du reda på hur mycket det skulla kosta FB att återställa din bil egentligen? |
|
|
Brynar: Precis det jag skulle vilja, har ju gått igenom hela Blocket och kontaktat massor med säljare. Hade för avsikt att leta rätt på ca 5 objekt som var någorlunda likvärdiga med min (kanske någon nyare men mindre utrustning, någon exakt lika och någon med brister) samt använda bilhandlarnas prislistor. Detta hade jag sen tagit ut någon form av vettigt värde ifrån som hade visat värderingen hyfsat vetenskapligt. Hoppades få diskutera detta med fb när jag ringde upp dem. Killen jag pratade med på fb var som jag skrev tidigare inte så hemskt trevlig. Han talade stressigt och gav mig inte direkt utrymme för att föra en konstruktiv diskussion. Insinuationer på att min bil skulle vara skruvad då jag påpekade att vissa bilar han rabblade upp från Blocket med stor sannolikhet var skruvade då jag redan kontaktat säljaren osv. Sen hittade han en bil med PDC och oj, den var ju fin med PDC och allt, tror det var en kärra för 119Kkr. När jag påpekade att min också hade PDC och började rabbla utrustning osv så var det färdigdiskuterat. Han hade öppnat med 105Kkr, kunde sträcka sig till 110Kkr. Då jag försökte fortsätta snacket så bröt han ganska snart. Så han värderade i princip bilen utan att veta något speciellt om skick och dokumentation. Sen hade han lite koll på vilken utrustning den hade men inte allt och absolut verkade han inte så intresserad av att diskutera värdering kring denna. Så det tog stopp, värderingsman säger han, värderar han till 100Kkr så får du det, 120Kkr så blir det så. Han betonade tydligt att värderingsmannen skulle gå igenom bilen grundligt från topp till tå, ungefär som att nu åker du på en nit. Jag begriper att chanserna för att få det belopp jag vill ha är ganska begränsade, risken finns att jag möjligen endast kan fixa några tusenlappar till. Men inställningen från killen på fb gjorde mig förbannad, så nu är det en principsak dessutom att driva på frågan. Ett trevligare bemötande (likt de initiala kontakterna jag hade med kundtjänst) och om jag fått chansen att diskutera ordentligt med fb så hade jag kanske nöjt mig. Men nu när han kör med otrevlig stil och dessutom som det verkar, ljuger om försäkringsvillkoren så kan jag vara en envis jäkel. Egentligen vill jag inte fajtas om några tusenlappar, jag har fullt upp ändå. Men tycker jag något är fel så strider jag för min sak av principskäl. Går i familjen, syrran var ungdomsordförande för ett politiskt parti så... Skall fråga nästa gång om dom gjorde någon ordentlig beräkning på reparationskostnad för bilen. |
|
|
Ulf: förstod att martin formulerade sig klumpigt...Tänk vilken drömvärld det vore annars! |
|
|
Snabb reflektion. Köpte dagens Expressen. Enligt Autodata så är priset på en -99 328 Touring med 12000 mil på mätaren ca 120000:- |
|
|
Så! Nu har jag svart på vitt på papper att fb medvetet (eller genom okunskap) försöker blåsa mig avseende mina rättigheter i Försäkringsvillkoret för bilen. Om en person på fb som värderar ens bil inte ens kan försäkringsvillkoren, hur trovärdig är han i övrigt? Översittartyp som minsann förklarar för ett dumhuvud som mig vad som gäller via telefon. Hade jag inte varit tillräckligt härdad genom åren så hade jag ju gått på det, men den här missen från fb är så klantig. Nu börjar jag bli ordentligt förbannad! 12000:- per år betalar jag, då ska deras skadereglerare känna till försäkringsvillkoren! Undrar vem jag ska ringa imorgon, honom, handläggaren jag hade i början (trevlig människa men hon värderar inte fordon) eller om jag ska gå direkt på chefen. Det måste ju finnas någon ansvarig hos BMW som handhar avtalet med If. Kanske ska försöka få tag på denne. Jag kommer förklara närmare senare när jag pratat med fb. |
|
|
Robo, om bilen är i det skick du beskriver så borde du bara vinna på att en värderingsman tittar på bilen, det är vad jag tror iallafall. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
robo: Det är verkligen sjukt tråkigt vad som hänt med din bil ! Tänk att några vandaler ska förstöra något man själv lagt så mycket tid och pengar i! Jag förstår din tankegång kring fb, men ändå inte. Att bilen var sjukt fin och hade mycket utrustning är inte något de bryr sig speciellt mycket om. De bryr sig om miltalet, och årsmodell.. Det är precis samma sätt när en bilhandlare bjuder på en bil som de ska ta i inbyte. Att bilen är sjukt fin och väldokumenterat: Bilhandlaren kanske sparar 2-4000 SEK i rekond kostnad, och lite på att inte behöva lacka om något. Utrustningen i bilen har tyvärr en tendens till att bli ganska "värdelös" på en beg bil. Att det ger stor nytta råder det ingen tvivel om, och gör bilen mera lättsåld är det inget snack om. Men det håller inte värdet speciellt bra. Jag vill inte ens tänka på vad vår E60 är värd idag, med tanke på nypriset (speciellt med all utrustning vi har i den).... Så vid värdering av en försäkrings skadat bil, tittar man på årsmodell, mil och sen bildar man sig en uppfattning om bilens pris, från olika listor och andra annonser. Försök hålla en bra och vettig diskussion med fb. Du kommer inte få något igen på att bilen var i extremt bra skick och den hade en pärm med dokumention. Jag hade inte varit "nöjd" med 120-125k på en sån fin bil, som man skött som bara den, men hade accepterat det... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Robo Håller med Simon beträffande att det är viktigt att du håller en god ton mot FB. Oavset olika uppfattning i sakfrågan bör du inte vara den som gnäller och skäller bort dina chanser till en uppgörelse som du är näjd med. Det är egentligen en förhandling mellan dig och FB. Om det är du och inte handläggaren som har flera goda förslag är det också du som framstår som konstruktiv. Om du försöker sätta dit handläggaren för att han är otrevlig eller något kan du säkert gissa vilken sida hans chef/kollega du önskar prata med kommer ställa sig på. Om du inte kan förhandla dig till en uppgörelse muntligen pröva med en saklig skriftlig redogörelse för dina argument och dina förslag. Därmed inte sagt att du behöver sänka dina ambitioner i ersättningsfrågan. |
|
|
Hej! Saker och ting går sakta men säkert framåt. Pratade med inlösenkillen på FB idag och vi hade ett betydligt mer konstruktivt samtal än tidigare. Jag tog exempelvis upp den gröna Touringen som referens som han kollade på. Först så sa han "Men den bilen är ju svensksåld", förmodligen spontant då han väl tyckte den var dyr. Men när han väl läste annonsen noga och jag argumenterade kring hur mycket jag kollat runt osv och att denna var den enda vettiga bil som var direkt jämförbar med min så gav han med sig. Sen blev det diskussion kring milen, den har ju gått 3000 mil mindre. Där fick jag argumentera kring att det inte nödvändigtvis var en stor fördel för just modellen då det ofta strax efter just 10000 mil, ofta börjar bli dags att byta många av de klassiska svagheter modellen har, framvagnsdetaljer exempelvis. Bromsskivor en annan sak som kan börja närma sig. Han köpte det. Jag argumenterade sen för att bilen är likvärdig, precis en sån som jag vill köpa MEN. Den saknade Xenonfaceliften som jag påpekade är ur säkerhetssynpunkt en synnerligen viktig komponent då ljusbilden blir väsentligt förbättrad och värdet av att ha denna "uppgradering" knappas är ringa. Detsamma avseende dragkroken. Beror ju på vem som äger bilen, men för mig är dragkroken viktigt. 1. Jag behöver den rätt ofta. 2. Jag bor i Stockholmsområdet och en dragkrok är ett synnerligen effektivt sätt att skydda bilen från alla fickparkerare som "puttar" lite på bilen och ger lackskador och i värsta fall kvaddar en backsensor. Så, han höjde till 115000:-. Men sen var han tydlig att det var sista budet från honom. Vill jag ha mer så får det bli oberoende värderingsman, får välja vem jag vill som är godkänd av handelskammaren. FB hade ju i sitt erbjudande hänvisat till en punkt i avtalet om att om jag anlitar en värderingsman så tar de tillbaka sitt erbjudande. Det betyder alltså en risk för mig, värderingsmannen kan ju säga 100000:- och då har jag ju torskat 15000:-. Nu är det ju formulerat så i IF försäkringsavtal för personbilar. IF Originalförsäkrings avtal är i stort sett identisk MED ett undantag på just denna punkt avseende tvist om värdering. För IF så står det just en mening om att de tar tillbaka sitt erbjudande. If Original har exakt samma formulering på punkten med det undantaget att just en mening är borttagen. Gissa vilken? Jo, just den om att de vid oberoende värdering drar tillbaka sitt erbjudande. Tack BMW eller vem det nu är som fått bort just denna formulering! Så nu är jag garanterad 115000:- för bilen. Dessutom så kan jag i stort sett riskfritt (torskar 1000:- om värderingsman värderar lägre) låta värderingsman bedöma bilen. Så det finns bara uppsida! Ska försöka, om jag hinner, åka in på Borgs bil imorgon och tala med dem. Det är där jag servat bilen och de har alltid varit serviceminded. Har jag tur, så kanske de är villiga att bedöma bilens värde då den varit servad där. Dessutom är jag inte helt främmande för att köpa en kärra av dem för att slippa tjafs från FB i framtiden om att bilen är privatimportad osv om samma sak skulle hända igen. Kan vara värt att köpa en bil från märkeshandlare för att slippa den huvudvärken. Nåväl, funderar på saken och ska kolla lite på om de har något intressant inne. Kan de dessutom vara såpass serviceminded att de bedömer min bil så är det stort + i kanten för dem. Sen är ju inte kravet att de skall värdera högre, bara intresserad av att höra vad de säger. Men, som jag skrivit tidigare: Är det någon härinne som fått sin bil bedömd av en oberoende värderingsman godkänd av handelskammaren? Kan ni isåfall dela med er av erfarenheter kring detta, hur det går till osv. Och framförallt, är det någon som har positiva erfarenheter av någon specifik värderingsman som är kunnig på BMW? Vill ju inte ha någon V70 fantast som tycker den modellen med fog skall vara högre värderad vilket tyvärr är fallet trots att 5 serien är vida överlägsen. Nåväl, bättre och bättre dag för dag...kanske finns det lite mer att hämta. |
|
|
Oj, vilken dum formulering. Sista meningen "kanske finns det lite mer att hämta". Låter som att jag har ett vrak och försöker krama ur så mycket som möjligt av FB. Dåligt skrivet av mig. Skulle vilja ändra formuleringen till "kanske finns det en möjlighet att bilen värderas upp lite mer för att lindra den stora förlustaffär som detta hursomhelst blir för mig" |
|
|
Förresten, jag har väl aldrig visat några bilder på själva bilen, förutom nu när den är förstörd. Har inte så väldigt många bilder...tyvärr. Så många gånger jag tänkt fota den från alla vinklar efter nytvätt, men då har alltid någon långtradare skvätt ner bilen eller så har jag glömt det. Förbannar mig själv för det då bilderna är bra som minnen. Några av de få bilder som finns, dessa är innan Faceliften med Angeleyes och toning av rutorna. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Skönt att det i alla fall finns ett stearinljus i den mörka tunneln. Hoppas det brinner länge och att du hittar fler :-). mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.