|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
robo: Länk /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Så var det någon som han före även om klocka snart är 2 på natten:) Autopower sover aldrig:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Nej, bilen har iofs inte samma utrustning, långt därifrån. Men det visar lite på vart jag vill komma avseende värderingar. Den här kärran är ju ett säkert köp, exakt som min. Inget tveksamt billigt blocket köp. Min högst personliga åsikt, som knappast delas av fb är att min bil (nästan maxutrustad) borde värderas ungefär som en vettigt utrustad och väldokumenterad 00-01. Anser átt en 528 -98 med nav, skinnklädsel och allt annat lullull och med full dokumentation borde vara lika mycket värd som en 530 -01 utan nav och lullet, men hyggligt utrustad iaf, allt annat lika. Men det är min åsikt, samma som jag hade då jag köpte bilen, hade fått en nyare för samma peng men snålare utrustning. Vädjar nu till alla som ändå tittar runt att tipsa om bilar som kan vara "likvärdiga" enligt fb. 80000:- bilar på blocket som är nyimporterade och säljs för kunds räkning bla bla är ju nys. Bara för att de säher att bilen är "milkontrollerad" hos BMW betyder ju inte mycket heller. Så, om ni har tid och ork, håll utkik och tipsa gärna om bilar som kan anses "likvärdiga". Just avseende formuleringen i fb så torde man ha en öppning där då en "likvärdig" bil lika gärna kan vara någon årsmodell nyare. Just nu hittar jag iaf inte en enda 528 -98 till salu i Sverige som kan anses "likvärdig". Finns många till salu på blocket med X som begynnelsebokstav iofs, men om fb skulle hänvisa till någon sådan bil så får jag nog läsa lusen av vederbörande med förebehållet att det kan finnas något enstaka ärligt ex. |
|
| Robo: Ledsen för din skull. Riktigt tråkigt att behöva läsa trådar som denna. | |
|
Robo, hur har det gått? |
|
|
Brynar: Inget nytt ännu. Fick hem kopian på polisanmälan idag, det är det enda. FB har inte fattat något beslut, iaf inte som kundtjänst kan se. Ringde idag (tisdag em) och försökte få tag i handläggaren men hon satt i möte hela dagen. Skall fortsätta försöken med att få tag på henne imorgon för att se hur läget ligger. Vet inte vad det är som dröjer, kanske är normalt att det tar några dagar/veckor för dem att fatta beslut i ett fall som detta. Får hoppas jag får tag i henne imorgon, ovissheten tär ju på en. Jag kommer givetvis rapportera hur det går allteftersom saker händer. |
|
Hans Andersson |
Det är ju för jävligt ! jag lider med dig. Det skjuts för lite i det här landet !!! hea |
|
..ja.. vad ska man säga.. lider med dig, hade det hänt mig hade jag blivit helt knäckt. Hoppas slöddren som gjort det kommer få sona för det, på ett eller annat sätt (kanske en överdos någonstans?). Tänk om man hade kommit på någon som gjorde så med sin pärla! Oj snacka om att det hade svartnat för ögonen.. Hoppas det löser sig så gott det går för dig och att du inte kommer lida någon större ekonomisk skada. |
|
|
Senaste lilla uppdateringen. Verkstaden (Bellevue) verkar numer inte lika säker på sin uppfattning om 64Kkr exkl. moms som de initialt gav. Motorn startade ju inte exempelvis och jag vet inte huruvida de grävt mer i det. De kan ju BMW och berättade att de kollat de klassiska punkterna som brukar göra att en BMW inte startar. Tydligen så är det vanligt att bilen "tolkar" ett inbrott av detta slag som en krock och därför spärras ex. bränsleflöde osv. Men det hade de kollat och det såg OK ut. Har inte snackat med verkstaden och hört huruvida de gjort fortsatta försök att få igång bilen. Det har inte hänt så mycket än. Jag ligger på FB i stort sett dagligen. Senaste är att verkstaden begärt att fb skickar en besiktningstekniker för att avgöra läget. Han åkte ut Ons/Tor. Ringde handläggaren på FB tors em och hon hade då inte fått något från teknikern men lovade att höra av sig så fort något kom, handläggaren verkar vettig och mycket trevlig i telefon så det känns bra iallafall. Kommer ringa igen på måndag em om jag inte hört något. Ifall det blir inlösen hoppas jag teknikern som var ute noterade det för övrigt goda skicket på bilen även om den ser hemsk ut nu. Vill ju inte bli rånad vid inlösen. Positivt är ju tidningen vi Vilägare som jag fick på lådan häromdagen. Värderar iofs utifrån en 520- 01 men tilläget för NAV anges till 8000 exempelvis och 520 i sig till ca 130000. Sen skinnklädsel osv. Så i det fallet ser det ju skapligt ut, även om jag förlorar pengar så vore en sådan värdering acceptabel för mig. Värre är om man går på "Blocketlik" för 80Kkr och anser det som vettigt pris. Blir det sådant dribbel så blir det mycket jobb. De kan ju ifrågasätta min bil också...Men med dokumentation, och så kanske intyg från förra ägaren angående skicket så borde det väga tungt. Har inte pratat med förra ägaren än, men han var ju pedant och dessutom Polis vilket torde göra hans intygande starkt. Så, Audi A3 får fortsätta vara min bil...Hatar kärran då den nya modellen har en plastpanel bredvid växelspaken som skaver mot mitt knä. Komer att byta bil om det drar ut på tiden. Till sist vill jag tacka alla föregående talare för stödet! Det absolut värsta just nu är ju att man fortfarande inte vet om bilen skall repareras eller lösas in trots att det gått över en vecka. Hoppas jag kan få besked på måndag så att man iallafall kan känna att processen rör sig framåt. |
|
|
DOMEN! Så idag har FB fattat beslut: INLÖSEN! Ringde upp värderingsmannen idag. Fick ett bud på 105000:- Frågade var han fått de siffrorna ifrån. Som det verkar, Blocket mest. Han rabblade upp en massa bilar från Blocket i prisklassen, men jag har ju själv gluttat på Blocket och även hört med säljarna av bilarna kring skick, utrustning, dokumentation osv. Bilarna han rabblade upp som referens från Blocket är endera i sämre skick än min bil, nyimporterade där jag av erfarenhet sen tidigare vet hur det brukar ligga till trots löften om garantier. Nåväl, påpekade detta för honom. Han höjde budet till 110000:- Fortfarande inte nöjd, finns inte en likvärdig bil i Sverige till det priset! Jag hänvisade honom till att man kanske inte bara ska använda Blocket som referens, mycket fiffel. Drog fram Inter-Globals prislista i Vi Bilägare och fann att en 530i Touring med 12000 mil på mätaren, nav, komfortpaket och steptronic skulle gå lös på 161500:-. Visst, kärran är nyare, men ändå sämre utrustad än min vid det priset. Så jag anser dem likvärdiga. Inter-Global drar i prislistan av ca 11000:- per årsmodell vid 12000 mil vilket för en -98 skulle betyda -33000. Så jag framförde att nånstans kring 130000:- kunde vi börja prata om sund värdering. Höll hela tiden en trevlig och saklig ton, men där tog det stopp för honom. Det blir oberoende värderingsman säger han och nämner då att bilen kommer gå igenom grundligt, nästan lite hotfullt, precis på samma sätt som killen ifrågasatt tidigare i samtalet om inte min bil var skruvad. Märkligt om jag tänker efter. Killen tycker min bil har misstänkt låga mil och misstänker mätarskruvning ändå erbjuder han 110000:-. När jag berättar om historiken och dokumentationen kring bilen, borde han inte då tagga ner lite och fundera på om han skall räkna om? Vidare så säger killen att om värderingsmannen säger 100000:- så får jag det, dvs chansning. Har BMW If Originalförsäkring och hittar inget i avtalet om sänkning av värderingen. Det enda jag hittar är att om värderingsmannen ger ett lägre pris än FB bud så får jag pynta 1/25 prisbasbelopp. Nån med bättre kunskaper än mig kring detta? Sen börjar jag bli lite bister. BMW Originalförsäkring var det visst, det borde ju va bra!? Om man skall kalla sig en märkesförsäkring på det viset är det ju bedrövligt att sitta och värdera min bil med nyimporterade bilar på Blocket som är uppenbart skruvade. Man borde väl jämföra med priser hos seriösa handlare! Återigen, bilen är (var) i ruskigt bra skick och med en utrustningsnivå från fabrik som är ytterst svår att hitta i Sverige för årsmodellen. Händerna upp som har en genomdokumenterad och fullservad -98 med all min utrustning inklusive den fantastiska rattvärmen. 13000 mil. 110000:- känns löjligt, kan aldrig hitta en likvärdig bil för de pengarna. Tips? Ska jag jaga FB mer? Någon med erfarenheter av oberoende värderingsmän? Hur går de till väga? Kollar de bara på bilen eller är servicebok och all övrig dokumentation/kvitton ett plus vid värderingen? Brukar värderingen bli bra? Någon med tips på en värderingsman i Stockholmsregionen? Gärna med kunskaper om BMW så att han förstår skillnaden mellan denna och "dussin-528". Maila mig gärna på robin@robocom.se Argh, känns som risken för att jag får börja skriva högvis med brev till BMW, IF m fl inom kort om inte värderingen justeras uppåt avsevärt. |
|
| Värderingen ligger helt i linje med vad jag misstänkte, tyvärr. Har du en jäkla tur kanske du får 115 eller 120 efter den oberoende värderingen, men mer är närmast en omöjlighet. :( Det är förstås extra surt när man inte själv har någon inblandning i skadan och dessutom lagt ner mycken möda på att hitta rätt bil. :( | |
|
Hänvisa fb killen till de dyrare bilar som finns på bytbil.com, och stå på dig och säg att du måste ha en likvärdig bil i samma skick som den du har. Har någon bilfirma sett din bil innan skadorna? Kan du uttala sig om värdet av din bil? Med dessa argument och värderings uttalande från en bil firma lyckades jag få upp budet på min bil från 45 000 till 73 500:- när jag senast drabbades, visserligen var det 1998 men kanske kan det vara tips som kan hjälpa dig. Hänvisa även till de dyrare bilarna på mobile, när jag förhandlade med de så tog det ca tre veckor innan jag och mitt bolag var överens, men kom ihåg att kör på den linjen du hittills kört med, var trevlig och saklig så löser det sig för dig förhoppningsvis! Lycka till! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
" Kan du uttala sig om värdet " = Kan de uttala sig om värdet. Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Tror de kommer bli svårt att få mkt högre bud på den. BMW CS #5139 |
|
|
Kanske låter tråkig, men vid en försäljning av bilen får man ju inte 130k för en 528i Touring 98 oavsett hur fin den är. BMW CS #5139 |
|
| Ungefär som jag befarade, är det inte typiskt att så fort man vill sälja en bil så är dem inte värd ett jota, men är man spekulant så ligger alla bilar skyhögt. Bara att acceptera att bilar är en förlustaffär, ifall du nu inte får upp värdet så försök tänka att mellanskillnaden hade kunnat ryka på nåt annat sätt, typ en dyr, plötslig reparation. | |
|
J.L Där är vi nog av olika uppfattning. Visa mig en "likvärdig" bil för under 130000:- i vettigt skick och med fullständig dokumentation så ska jag ändra uppfattning! ------------------------------------------------------- Meningen är ju att jag ska få ersättning så att jag kan köpa en "likvärdig" bil, om marknaden då är överöst av importlik som sänker priserna får väl min bil ses som unik och värderas därefter. Inget i några villkor som jag kan se som säger att jag inte kan få ersättning för att exempelvis kunna köpa en bil av nyare årsmodell om det nu inte går att få tag på en likvärdig bil. Sen verkar det som If kör med lite fuffens/inte vet vad de pratar om avseende juridik och formuleringar i Försäkringsbrev. Har stött på rena faktafel vid kontakt med fb samt så är formuleringarna i många fall luddiga och öppna för tolkningar. Jag får nog anledning att återkomma kring detta, vore ju skandalöst om det visar sig att If Originalförsäkring far med osanning och försöker lura/pressa försäkringstagaren. Men detta skal jag gräva vidare lite i innan jag skriver, vill själv inte fara med faktafel. |
|
|
robo: här har du en fin 528i! Länk Jag låter väldigt tråkig men tror knappast nån 528i -98a säljs för 130.000 när man kan hitta flera år nyare 530i för samma pengar. Som Du skriver har väldigt många (dom flesta?!) manipulerad mätarställning men de verkar ju inte folk fatta ett bry sig så mycket om. Folk köper ju bilarna ändå. Marknaden har ju blivit förstörd för dessa bilarna pga. de, och bilarna värderas lågt. Hoppas i alla fall de löser sig för Dig ändå på bästa möjliga sätt! BMW CS #5139 |
|
| Den bil som JL länkar till verkar finfin, faktiskt. Den skulle jag helt klart att tittat vidare på. | |
|
Bilen som J.L länkar till verkar ju seriös. Köpt på BMW-firma, importerad för eget bruk, samma ägare i 7 år och utrustningsmässigt rätt så lik robos bil, saknas väl något... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.